Už v pondělí 18.4 odstartuje zkušební provoz zpoplatnění slovenských zpravodajských portálů Piano. Zatím se ale zdá, že tento projekt dostojí ambiciózním představám svých zakladatelů jen z malé části. Z myšlenky kompletního zpoplatnění webového obsahu se totiž stává zpoplatnění diskuzí a několika málo sekcí.
Už jen tři dny zbývají do startu zkušebního provozu projektu Piano, který si klade za cíl změnit nejprve slovenský a později i český internet, prostřednictvím zpoplatnění zpravodajských webových stránek a serverů. Za projektem stojí společnost NextBig, jejímiž vlastníky jsou například Miloš Čermák, Adam Javůrek, nebo Tomáš Bella. Jenže z původně proklamovaného záměru zpoplatnit slovenské zpravodajské weby zbývá tři dny před spuštěním pouhé torzo.
PŘEČTĚTE SI: Slovenský projekt zpoplatnění webu stojí na hliněných nohou
Piano, aneb plaťte za diskuze a diskuze a diskuze
Pojďme se podívat, co tedy slovenské Piano vlastně nakonec čtenářům za necelá tři eura měsíčně nabídne. Podotýkám, že údaje jsem čerpal z oficiálních stránek pianomedia.sk a tak předpokládám, že jsou nejen pravdivé, ale i aktuální. Nakonec kdyby ne, bylo by to opravdu smutné.
Kdo a jak se do projektu Piano zapojí:
pravda.sk – internetová verze slovenského deníku Pravda.
Co za peníze nabídne: přístup do sekce Názory a přidávání komentářů.
hnonline.sk – internetová verze slovenského deníku Hospodárske noviny.
Co za peníze nabídne: přístup do sekce Komenáře, přístup do archivu článků starších než dva týdny, přidávání komentářů, možnost položit otázku v odborných poradnách, texty příloh, texty z magazínu Prečo nie. Web bude při placeném přístupu kompletně bez reklamy.
tyzden.sk – internetový portál časopisu Týždeň.
Co za peníze nabídne: s předstihem texty z papírového vydání, přidávání komentářů a přístup do diskuzí, neomezený přístup k videím. Web bude při placeném přístupu kompletně bez reklamy.
denniksport.sk – internetový portál deníku Šport.
Co za peníze nabídne: s předstihem texty z papírového vydání, přidávání komentářů, archiv textů starších než 24 hodin, přístup k původním autorským textům psaným výhradně pro web. Web bude při placeném přístupu kompletně bez reklamy.
itnews.sk – internetový portál časopisu PC Revue.
Co za peníze nabídne: přístup k rubrikám Recenzie a Produkty, aktuální ve flashové verzi tištěného časopisu, neomezený přístup k textům časopisu PC Revue. Web bude při placeném přístupu kompletně bez reklamy.
sme.sk – internetový portál deníku SME.
Co za peníze nabídne: přístup do sekce Komentáre, přístup do sekce Teraz, přístup k aktuálnímu vydání tištěné verze s předstihem a přístup do archivu, přístup do diskuzí, vkládání inzerátů v sekci Inzetáty, vkládání stížností v sekci Sťažnosti, vkládání dotazů na webu Primar.sk, přístup k prémiovým informacím na Natankuj.sk.
medialne.sk – internetový portál Mediálne.sk.
Co za peníze nabídne: kompletní přístup, obsah zdarma nebude k dispozici
TV JOJ – internetový portál slovenské komerční televize.
Co za peníze nabídne: internetové vysílání televize JOJ bez vložených reklam, internetové vysílání na video portálu huste.sk bez vložených reklam.
meetoo.sk – internetový portál.
Co za peníze nabídne: možnost sledovat pořady Lajnklub, Inšpirátor, Vioces a přístup k vysílání internetového rádia FM Pohoda Live.
Za 2,99 toho zatím příliš nedostanete. Vlastně můžete především diskutovat. (Screenshot: RadioTV)
Piano na bonusovou strunu příliš nehraje
Sečteno a podtrženo. Pokud uživatel zaplatí, potom získá možnost u čtyř webů komentovat články (ovšem přidávání komentářů považuji především za plus pro provozovatele webu a nikoli pro čtenáře), u čtyř webů se mu nebude zobrazovat reklama a u dvou video portálů nebude obtěžován reklamou vkládanou do videí, u tří webů si bude moci s předstihem přečíst tištěnou verzi periodika a pouze u jednoho jediného webu si bez předplatného nepřečte nic (jedná se ale o web věnující se mediální problematice a tudíž nelze čekat, že by se bez něj průměrný internetový brouzdač neobešel).
Jistě, potom je tu ještě přístup k některým rubrikám, i když často se jedná o rubriky komentující a glosující aktuální dění, které většinou nejsou mezi čtenáři nejvyhledávanější, několik internetových video pořadů a jedno rádio, ale i přesto má současná podoba onoho „ revolučního zpoplatnění zpravodajských webů“ poměrně dost daleko k původním představám o slovenském internetu, kde si zdarma téměř ani nekliknete.
Salámová taktika a nové platformy
Netvrdím, že je tím projekt Piano odsouzen k nezdaru, ale že by se jednalo o revoluci, o tom nemůže být řeč. Zatím připomíná Piano nafouknutou bublinu, která se sice časem může rozrůst, ale spíš mírně splaskne.
Zatím co skokové a příliš proklamované zpoplatnění jakéhokoli webového obsahu může způsobit u čtenářů spíš odpor než cokoli jiného, tak salámová taktika, kterou praktikují tuzemské portály a weby je zatím daleko účinnější. Nakonec, vždyť takový Reflex, Respekt, Strategie, Hospodářské noviny, ale i třeba MF Dnes nabízejí buď aktuální vydání v elektronické podobě, nebo přístup do archivu za poplatek už nějaký ten pátek a nikomu to nepřipadne divné, natož „revoluční“.
NAPSALI JSME: Slovenské webu budou zpoplatněny už za dva týdny, reklama zůstane
Ještě snazší a světlejší budoucnost mají potom platby za obsah pro jednotlivé platformy, ať už se jedná u různé čtečky, tablety, nebo mobily. Na těchto platformách si totiž uživatelé na placení za produkty zvykají od začátku a nemají pocit, že je chce vydavatel obrat o to, co měli zdarma, respektive za co platili prostřednictvím zobrazované reklamy.
Slovenský pokus o zpoplatnění webů je tedy sice velmi zajímavý způsob jak hazardovat s přízní čtenářů, ale měli bychom mít stále na paměti, že piáno je sice krásný analogový nástroj ale internet je přeci jen o datových službách.
Dve náhodné nepresnosti v texte:
1. „přesto má současná podoba onoho „…daleko k původním představám o slovenském internetu, kde si zdarma téměř ani nekliknete“ — neviem, kde autor zobral túto „pôvodnú predstavu“, ale my už rok jasne hovoríme, že nepôjde o žiadne drastické spoplatnenie základného spravodajstva, nechceme, aby weby riskovali veľkú časť návštevnosti. Zaznelo to už toľkokrát, že sa čudujem, že sa autor čuduje niečomu, čo je už rok jasne známe a vysvetľované.
2. „rubriky, které většinou nejsou mezi čtenáři nejvyhledávanější“ – toto sú dojmy, ktoré jednoducho nesedia s faktami, pri pohľade do AIMmonitoru sa dá zistiť, koľko stotisíc RU majú práve tie sekcie, ktoré budú kompletne spoplatnené. Sú to oveľa významnejšie návštevnosti, ako iné drobnosti, ktoré autor spomína ako dôležitejšie a na ktorých potom dokazuje, že obsahu je vlastne málo.
Toto je tretí dlhý text na tomto webe o Piane, čím bol dosiahnutý česko-slovenský rekord :) v počte textov, ktoré sa dajú napísať o niečom bez toho, aby autor položil jedinú otázku tomu, o kom píše, aspoň v zmysle či sú jeho informácie, z ktorých vychádza, správne. Kritika je fajn, ale ak ju budete chcieť niekedy viac podložiť faktami, skúste sa niekedy predtým ozvať s otázkami…
Pan Bella, autor clanku vsak vystihol podstatu celeho problemu. A to, ze spoplatnenie nezablokuje pristup ku klucovemu obsahu jednotlivych webov, iba k niektorym sekciam. Zhodou okolnosti su to mnou nenavstevovane sekcia, pripadne diskusie. Cize na spravodajskych prispevkoch mozem „frcat“ nadalej a to je pre mna podstatne. Co sa tyka kompletneho zablokovania Medialne.sk – je to mozno aj trosku na skodu pre nich samotnych, ze budu pisat pre velmi uzky okruh par platicov. Ako som uviedol aj na ich webe, zial nimi produkovany obsah uz nie je na takej urovni, aby som kvoli tomu obetoval aj tych par eur. To si bez problemov vyskladam obsah z ostatnych webov. Som zvedavy, do kedy im vydrzi tato strategia a kolko bude trvat, kym prehodnotia svoj postoj a odblokuju cast obsahu. Ja byt reklamny inzerent, nedal by som si tam banner pre par ludi.
Jedine, co treba projektu PIANO kvitovat, je prakticky symbolicka suma spoplatnenia (zrejme uvadzacia). Ale tym to i konci. Uz som to pisal aj v diskusii na Medialne.sk, takze v strucnosti – ak existuje nieco, co funguje „zadarmo“ a zrazu to niekto spoplatni, uzivatel sa pochopitelne pyta – co dostanem navyse? Nie navyse oproti neplatiacim, ale oproti tomu, co donedavna bolo zadarmo. Lebo ono je jednoduche zablokovat web a pytat peniaze bez akejkolvek pridanej hodnoty. To ako keby vam teraz niekto spoplatnil cestu do prace, ale vytlky nechal nepovsimnute.
Druhy problem projektu PIANO je ten, ze tyzden pred povodnym avizovanym spustenim este stale nebolo jasne, ake weby sa spoplatnia a v akom rozsahu. Dokonca ani teraz nemam jasno, ci je uz pocet webov finalny a nieco sa do 18. aprila nezmeni. Detto, informacia, ze sa zacina nakoniec spoplatnovat az v maji. Trochu mi to pripomina projekt Empatia TV a urcite netreba vysvetlovat v com…
Este raz – ja nie som proti spoplatneniu webov, ktore ale ponuknu potencialnemu predplatitelovi taky komfort, ze ochotne siahne do vrecka, ale ak to ma byt identicky obsah s tym, ktory ponukali pred spoplatnenim, pricom reklamne bannery zostanu (info spred par dni), tak uzivatel z uprimneho nasrdenia tych 2,90 nezaplati ani keby co bolo :)
Nehovoriac o tom, ze portal Medialne.sk, ktore pridava 4-5 sprav denne ide blokovat komplet obsah, pricom bohato aktualizovane SME.sk len diskusie (co je len prinosom, kedze to aspon obmedzi prispevky chronickych anonymnych degeneratov).
Ale budiz, momentalne budem hladat alternativu (z cireho rozcarovania), ak PIANO bude posobit ako seriozny a plnohodnotny projekt, nemam najmensi problem stat sa jeho aktivnou sucastou :)
Tomáší děkují Vám za reakci. Ona „původní představa“ vychází z prostého faktu obecného mediálního obrazu projektu Piano. Věřím, že máte pocit, že už rok komunikujete představu jinou, jenže pocity jsou jedna věc a reálný mediální obraz věc druhá. Mediální obraz ukazuje projekt, který má ambici zahrnou ideálně všechny významné hráče na trhu a nabídnout platby za prémiový obsah. Jenže k tomu má realita daleko. Řada významných hráčů se nepřipojila, někteří dokonce projekt odmítli a o bonusovém obsahu můžeme mluvit pouze v případě, kdy považujete diskuzi za bonus, řečeno pochopitelně s mírnou nadsázkou.
Rubriky,jejichž návštěvnost obhajujete, sice nepatří na úplný konec žebříčku návštěvnosti, jenže nejsou také na jeho čelných místech. Rozhodně se tedy nejedná o zpoplatnění toho, až doposud nejčtenějšího, co dotyčné servery mají.
A nakonec ke správnosti informací. Vzhledem k tomu, že jsem informačně vycházel z webových stránek pianomedia.sk, které jsou nepochybně aktualizované, neviděl jsem důvod se na aktuálnost uvedených informací dotazovat. Nicméně pokud jsem v tomto vycházel ze špatného předpokladu, případně pokud jsem se dopustil nějaké faktické nepřesnosti budu rád když mě opravíte. :)
Informácie na našom webe sú správne, ale napríklad to, že si “zadarmo neškrtnete”, tam určite nie je napísané a určite nikto nikdy nič takéto neavizoval, pretože je to jednoducho nezmysel. Ja napríklad model londýnskych Timesov nepovažujem za dobrý, Vy nám jednoducho pripisujete úmysel (drasticky spoplatniť najnavštevovanejšie sekcie), ktorý sme nikdy nemali, a potom nás kritizujete, že sme ten úmysel nenaplnili
Preto som písal, že by bolo fajn spýtať sa aj nás na názor, že niekde vzniká panika a niekto si predstavuje, že sa zavrie všetko, to naozaj nemôžem ovplyvniť, lebo sme nikdy ani v najmenšom nenaznačili nič podobné. Tá panika vzniká práve preto, že sa nás ľudia nespýtajú skôr, ako píšu
Mimochodom, už v lete minulý rok som v nejakom rozhovore povedal, že systém bude fungovať, ak v ňom bude 6 veľkých hráčov. Reálne je v ňom 9, v čo sme, pravdu povediac, pred rokom vôbec nedúfali. Kritizovať, že tam nie sú všetci, je asi ako keby ste definovali, že Škoda bude úspešná len vtedy, ak bude mať 100 % trhu a potom vyťahovali, že projekt predaja Škodoviek je otázny, pretože sú aj ľudia, ktorí si kúpili Ford
A posledná poznámka, celý tento týždeň odpovedám novinárom zo svetových médií na otázku, ako sa nám podarilo presvedčiť tak veľa hráčov na akýkoľvek spoločný projekt. Či tam je v prvý deň 3 % alebo 13 % obsahu je podľa mňa menej dôležité, ako to, že tu vznikol reálne jediný projekt na svete, kde sa čitateľovi výrazne uľahčí prístup k prémiovému obsahu tým, že urobí len jedinú platbu (pretože k spoplatňovaniu by väčšina médií pristúpila tak či tak, len by to bolo bez Piana oveľa roztrieštenejšie, drahšie a pre čitateľov menej pohodlné).
Pokud už si mám představit funkční projekt zpoplatnění webu, potom by musel stát na právě na zpoplatnění obsahu, který je pro čtenáře atraktivní, o který mají zájem. Jestli něco kritizuji, potom je to právě fakt, že současná nabídka staví na obsahu, který mezi to nejatraktivnější a nejžádanější nepatří.
Jistě, lze založit takový systém i na zpoplatnění věcí jako je nabídka tištěného obsahu v elektronické podobě, což je v podstatě nejatraktivnější ve Vaší startovní nabídce, jenže pokud jste od začátku plánovali systém postavit právě na takovém kontentu, potom naprosto selhal marketing celého projektu, protože prezentování takového záměru není nikde vidět. I weby, které se systému Piano zůčastní, komunikovaly často celý systém tak, jako by se mělo jednat o zpoplatnění všeho, včetně toalet.
Jestliže tedy něco kritizuji, potom je to nejasný marketing projektu. Ani na webu pianomedia.sk totiž neuvádíte projekt na pravou míru a při pohledu na web se dozvím že:
Za jedinú platbu získavate okamžite prístup k prémiovému obsahu na najvýznamnejších slovenských weboch – kdekoľvek zaplatíte, k ostatným stránkam máte automaticky aktivovaný prístup. Nemusíte už znova nikde inde platiť ani sa znova prihlasovať.
Jenže jsou diskuze prémiovým obsahem? Je video bez reklam prémiovým obsahem? A co se týká oněch nejvýznamejších webu, kolik se jich zůčastní z první pětky v žebříčku návštěvnosti?
Sjednocení plateb za jednotlivé služby je pochopitelně výrazně smysluplnější než zpoplatnění služeb na několika zpravodajských serverech, jenže tak projekt není komunikován ani na oficiálním webu a výsledky prvotního zpoplatnění odpovídají tomuto záměru jen z části.
Líbí se mi „problém“ tohoto článku. Naštěstí jde o stránky, které mají podle mě malou vypovídací hodnotu.