GLOSA – Přesně týden uběhl od zneškodnění nejhledanějšího teroristy světa Usámy bin Ládina. Jeho smrt působí jako další bestseller pro média po celém světě. Zpravodajské relace amerických televizí prakticky celý týden obsahovaly reportáže omezené pouze na toto klíčové slovo. Analýzy a komentáře na toto téma odhalují fakt, že odešla další významná mediální ikona, i když výrazně záporná.
Spiklenecká teorie žila několik dní
Smrt Usámy bin Ládina má nakročeno k tomu být největší mediální událostí letošního roku. Paradoxně může dosáhnout podobných rozměrů jako smrt zpěváka Michaela Jacksona před dvěma lety. Že jste o Usámovi dlouho neslyšeli? To nevadí, teď o něm uslyšíte nepřetržitě ještě dva týdny. Jelikož ale nepřipravoval žádný hudební festival ani nevydal celosvětový posmrtní hit, mediální hysterie zřejmě opadne poměrně brzy. I když ohledně načasování této informace se ještě budou vést dlouhé polemiky především v arabských a amerických médiích.
Zemřel bil Ládin skutečně v neděli nebo byl mrtev už několik let? To je podstatná otázka když přihlédneme k faktu, že načasování události může významně pomoci současnému americkému prezidentovi Baracku Obamovi ke znovuzvolení v příštích prezidentských volbách v roce 2012. Nyní už je sice irelevantní ale spiklenecká teorie ohledně pravdivosti Usámovi smrti žila minimálně několik dní a dokonce ji v jednom vyjádření podpořil i tajemník českého prezidenta.
Událost začíná žít vlastním životem
Jenže pokud se podíváme na předpoklady amerického prezidenta Baracka Obamy, jeho volební úspěch bude záviset především od toho, jak dlouho dokáží americká média udržet tuto událost v pozornosti občanů. Je zřejmé, že tým kolem současného amerického prezidenta se bude snažit, aby se událost hřála na mediálním výsluní co nejdéle, k tomu je ale potřeba dodávat stále nové informace, videa a fotografie.
Z tohoto pohledu je tedy velice zajímavé nejen to, co jsme se už o bin Ládinovi dozvěděli ale spíš to, co se o něm ještě dovíme. V příštích měsících se tak může naplno ukázat způsob, jakým se tvoří mediální realita na největším světovém mediálním trhu. Pokud jste shlédli zajímavou komedii Vrtěti psem, jež pojednávala o tomto tématu, možná se v příštích letech dočkáme ještě jednoho podobného kousku, který humorně zmapuje historii… Mohl by se jmenovat třeba „Vrtěti Ládinem“.