Stream.cz čekají koncepční změny. Bude konkurovat Óčku a MTV?

streamČeskou internetovou televizi zřejmě čekají změny. Společně s odkupem zbývajícího padesátiprocentního podílu ve společnosti Global Inspiration totiž nový stoprocentní vlastník, společnost Seznam, nastartoval personální a koncepční změny.  První změnu, odchod Pavla Zuny z pozice šéfa programu už máme za sebou. Koncepční změny teprve návštěvníky Stream.cz čekají.

Hledá se rozvojový plán

Stream.cz má zatím pro návštěvníky nejasnou budoucnost. Jeho původní koncepce, první čistě internetové televize s vlastním obsahem, brala v uplynulém roce pomalu za své a na první místo nastoupila nutnost šetřit, respektive dostat celý projekt do zisku. To se sice v roce 2010 poprvé opravdu podařilo a Stream se přehoupl do provozního zisku, ale ještě stále zůstává zhruba sto milionů, které celá internetová televize své investory stála. Do doby, než Stream začne přinášet svému majiteli zisk, tedy ještě nějaký ten pátek zbývá. Kdy se ale Stream dostane do zisku záleží  právě na tom, jakou strategii jeho nový vlastník zvolí.

Možností se české internetové televizi nabízí hned několik. Mohla by se vydat směrem rozšiřování služeb vůči uživatelům a přiblížit se internetové kabelovce s řadou doplňkových služeb. To by byla nepochybně cesta zajímavá, ovšem do velké míry závislá na vhodném nastavení celé služby. Stream by se mohl vydat i cestou posilování spolupráce s jednotlivými televizními stanicemi a tedy sázet primárně na cizí a nikoli vlastní obsah.  Takový koncept by byl asi nejvýhodnější z hlediska rychlého dosažení ziskovosti. Jenže jak se zdá, tak Seznam plánuje pro Stream cestu výrazně trnitější.

stream-seznamZatím Stream ještě nabízí tvorbu i jiných televizních stanic.

Stream jako konkurence Óčku?

Podle prvních náznaků to vypadá, že se Stream.cz nejpravděpodobněji vydá třetí možnou cestou, tedy opět kladením důrazu na tvorbu vlastního obsahu. Jde o sice cestu z hlediska obsahu originální, ale také ze všech možných variant nejdražší a nejméně jistou.  Konkrétně se Stream nejspíš chystá posilovat dvě své dosavadní součásti a to Stream Music, která nabízí hudební videoklipy a Stream TV, tedy právě onu vlastní tvorbu.

Podle nepotvrzených informací je dokonce jedním z možných plánů Seznamu vyrazit se Streamem na klasický televizní trh, tedy udělat ze služby lineární televizi. Takový postup by ale znamenal, že by se návratnost vložených investic protáhla do nedohledna.

Už samotný plán posílení Stream Music a Stream TV ale může skrývat nejedno úskalí. Padnout by tak mohla například jakákoli spolupráce s Óčkem, které zatím Streamu využívá coby video archivu. Otázkou také je, nakolik může být posílení hudební složky Streamu úspěšné finančně. Právě na takové služby se totiž kolektivní správci autorských práv slétají jako vosy na med a zvítězit v nabídce hudebních klipů nad YouTube by vyžadovalo výrazné investice například do živých přenosů, či jiné vlastní tvorby, protože samotné klipy si na YouTube najde i pologramotná opice.

Rizikové je z hlediska návratnosti i posilování další vlastní tvorby. Ta je logicky vždy nákladná a její rentabilita velmi nejistá. Zatím co pokud vám tvorbu dodávají návštěvníci, máte obsah v podstatě zadarmo a vaším úkolem je pouze jeho zobchodování, tak vlastní tvorba vás stojí další tisícové, či spíš desetitisícové náklady, které se vám vrátí pouze v případě divácké úspěšnosti.

Stream byl vždy do určité míry image projektem spíš než projektem, který sliboval přinášet velké zisky. Je vlastně trochu s podivem, že se v našem malém internetovém rybníčku tento projekt už dávno neutopil. Převzetí Streamu Seznamem sice slibovalo, že by se z prodělečného projektu mohl stát projekt s jasným a logickým finančním plánem, ale pokud se první náznaky nové koncepce potvrdí, potom před sebou Stream má nejspíš dlouhou agónii, ze které pomůže pouze euthanasie, nebo zázrak.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .