Stream.cz v útlumu, potichu z něj mizí televizní stanice

streamcz_perexStream.cz se postupně vypracoval z pochybného projektu, kterému většina odborníků předpovídala stejnou životnost jakou má kornout zmrzliny na poušti, do služby etablované na našem mediálním trhu. Díky spolupráci Streamu s televizními stanicemi začalo být nutno s touto službou do budoucna počítat jako s výrazným hráčem na trhu video reklamy.

A zdálo se, že je v tomto odvětví Stream na nejlepší cestě porazit jakoukoli tuzemskou konkurenci. V posledních měsících se ale z jisté pozice začala pomalu stávat pozice velmi nejistá.

Trží sílu přinesly Streamu až terestrické televize

Stream o začátku zvolil odlišnou strategii od všech konkurentů. Zatím co většina portálů věnujících se videu v té době sázela na uživatelský obsah, tak Stream.cz se vydal proklamovanou cestou vlastního obsahu. Nakolik to byla dobrá cesta, není jednoduché určit. Dlouhodobě totiž není v zisku nejen Stream, ale ani takový gigant internetového videa, jakým je YouTube, který se od počátku vydal cestou přesně opačnou. Faktem ale je, že zatím co vyždímat obsah z uživatelů je na výrobní prostředky více než nenáročné, tak výroba vlastního obsahu není levná nikdy.

SEKCE INTERNET: Seznam.cz upravil domovskou stránku, největší změnou je větší personalizace

I Stream se nakonec alespoň z části přiklonil k uživatelským videím. Ta ale nikdy nepatřila mezi výrazně propagované aktivity Streamu.

Tu opravdovou tržní sílu ale přineslo Streamu až poskytování služeb televizním stanicím. U této služby nešlo pouze o návštěvnost, nebo prodej reklamy. Stream.cz se díky ní stal něčím, s čím je nutné na trhu počítat, protože s ním počítají velké televizní stanice.

DOPORUČUJEME: Vyzkoušeli jsme nový vzhled YouTube. Co přináší uživatelům?

Pravda, Česká televize, i TV Nova si tyto služby zajišťovaly a zajišťují samy, ale Prima a malé televize jako Óčko, nebo dnes již neexistující Public, služeb Streamu začaly používat a to stačilo. Se stále vzrůstající touhou výrobců televizorů přicházet s integrovanými, interaktivními službami a v souvislosti s blížícím se uvolněním televizního trhu, se potom mohly před Streamem začít otevírat víc než zajímavé možnosti. Možnosti, které by jeho postavení na trhu, coby partnera televizních stanic, jen upevnily.

stream_cz-streen10-2011Dnes už jsou na Stream.cz vidět pouze záložky TV Prima a Óčka.

Nejlepší pořady si Prima nechává pro sebe

V posledních měsících se ale zdá jako by Stream.cz mírně ve vývoji stagnoval a rozpačitě se rozhlížel kam dál. Kdyby se tato stagnace projevila pouze na rozvoji uživatelského rozhraní, potom by šlo sice o úkaz nepříjemný, ale rozhodně ne zarážející. V souvislosti se změnou majitele se podobná dočasná stagnace v podstatě dá čekat, a pokud netrvá příliš dlouho, potom si mohou všichni myslet, že jde pouze o klid před bouří. Jenže jak se zdá, tak stagnace postihla i služby vzhledem k televizním stanicím a to už dobré světlo na celou službu nevrhá.

PSALI JSME: Google+ je tu už pro všechny. Svede vyrovnanou bitvu s Facebookem a Twitterem?

Zatím co v minulosti byl například video archiv Primy dostupný na Stream.cz vždy v aktuální podobě, nyní jsou některé pořady dostupné pouze z webu iprima.cz. To může být pochopitelně dáno upravením smluvního vztahu, nicméně pro Stream nevěstí tento trend nic dobrého. Minimálně to znamená omezené možnosti prodeje reklamy u dotyčných videí a nepochybně i snížení návštěvnosti. Uživatele, který k vám nepřijde, totiž udržíte jen těžko.

Paradoxně ale tento trend není nijak pozitivní ani pro samotnou televizi Prima. Narozíl od Streamu se totiž Primě jaksi nepodařilo u webcastingu vybudovat logickou strukturu. Současná podoba primáckého video archivu je díky tomu z uživatelského pohledu natolik zmatená, že najít podarchiv jednoho jediného pořadu vyžaduje opravdu od uživatele opravdu pevné odhodlání audiovizuální dílo shlédnout. Jedinci se slabší vůlí pátrání v nepřehledném menu vzdají v podstatě okamžitě, slabší povahy mohou ve video archivu zabloudit na věky.

NENECHTE SI UJÍT: Skupina Media Bohemia spouští dárkový portál DeliDeli.cz

Ale vraťme se zpět se Streamu. S omezením přístupnosti videí TV Prima pouze z jejích vlastních stránek, s koncem TV Public a tedy uzavřením jejího video archivu a se zmizením oněch několika málo videí pod logem České televize, která byla na Streamu k videní se zdá, jako by samotný portál výrazně zchudl. Vyjma videí Primy jde sice čistě o pocit, protože videa TV Public generovala Streamu asi tak stejnou návštěvnost jako naučný pořad o pletení košíků a těch několik málo videí ČT všichni uživatelé viděli nejspíš už několikrát, ale i pocity jsou v byznysu podstatné.

Zatím co dvě záložky z kolonky televize zmizely a v dalších se toho mnoho nového neobjevuje, tak se ani nezdá, že by Stream hodlal navázat spolupráci s některou z dalších televizních stanic. Ona pomyslná spjatost Streamu s televizním trhem tedy jakoby zvolna vyprchávala.

stream_cz-screen10-2010Stejná výseč z webu Stream.cz, jen o rok dřív.

Půjde Stream do terestriky?

Vím, že nad předchozím odstavcem může řada lidí mávnout rukou. No a co, vždyť o nějaké pocity v tomhle byznysu přece nejde. Jenže ono o ně kupodivu jde v každém byznysu. Služby, reklamu a zájem o ně ovlivňuje krom racionálních ukazatelů i znalost značky a její zdánlivá úspěšnost na trhu. Stačí když děti, nebo manželka manažera, který ve výsledku rozhodne o umístění reklamy, budou pravidelně sedět u video služby jakou se Stream.cz, a pravděpodobnost, že ji dotyčný manažer zařadí do výběru médií pro kampaň výrazně vzroste. Možná mu sice rodinka čučící do počítače poleze drobně na nervy, ale spojí si dotyčnou službu s pocitem, že jde o službu sledovanou a využívanou.

STALO SE: Seznam.cz odhalil “Poslední chybějící službu”

Ze stejného důvodu podobné služby radostně ohlašují každý nesmysl jako úžasnou inovaci. Žádná příležitost k vydání tiskové zprávy, byť je v podstatě o ničem, totiž není marná. Každá vydaná tisková zpráva se někde uchytí a opět zvyšuje povědomí o značce jako o čemsi aktivním. A právě z tohoto hlediska se na Streamu už několik měsíců vlastně neděje nic. Vybudované povědomí klesá.

Z ARCHIVU: Portál Výmoly.cz se stal vítězem hlavní ceny IEA 2011

Bylo by zajímavé vědět, proč vlastně Stream zdánlivě stojí na místě, jenže takovou informaci z celkem logických důvodů žádný mluvčí, nebo nedej bože zodpovědný zaměstnanec, oficiálně neposkytne. Na základě informací z velmi neoficiálních zdrojů se zdá, že by se Stream chtěl do budoucna zaměřit opět primárně na vlastní tvorbu a nikoli na poskytování služeb televizním stanicím. Pokud tomu tak opravdu je a ze Streamu se má stát imageovka se vším všudy, potom nebude na českém internetu díry, která by byla černější. Ze stejných neoficiálních zdrojů jde ale ještě jedna informace, totiž, že Stream.cz má v plánu do budoucna vyplout do vod klasického televizního vysílání. Je-li to pravda, potom buď bůh milostiv Seznamu.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .