GLOSA – Zneužití Facebooku jakožto marketingového nástroje v konkurenčním boji není nic nové. Tento nejsilnější prostředek společenské komunikace na internetu využívají prakticky všechny společnosti, které chtějí zlepšit svou pozici na internetu. Pokud ale začnete čtenáře masírovat vymyšlenými daty, nastává vážný problém. Zvláště, pokud jste velkým a respektovaným vydavatelem.
V podobné situaci se ocitlo vydavatelství Stratosféra, přesněji bulvární titul SuperSpy, jež patří do této mediální skupiny. Když se podíváte na titulní stránku tohoto webu, u každého článku máte možnost vidět počet fanoušků, tedy přesněji těch, kteří u daného článku zmáčkli tlačítko „Líbí se mi“ nebo „Like“. Všechny články na titulní stránce mají od několika stovek po několik tisíc pozitivních kliknutí. Podle těchto hodnot by tak titul SuperSpy měl patřit mezi suverénně nejúspěšnější stránky na Facebooku a čtenáři by měli masově posílat odkazy o článcích tohoto titulu dál. Tolik teorie. Praxe je výrazně odlišná.
Komu se to Líbí?
Když jsem ze zvědavosti zkoumal vysoké počty „Líbí se mi“ u článků SuperSpy, přišlo mi to na první pohled logické. Jde o bulvární titul s atraktivními titulky zastřešený silnou mediální skupinou. Jenže na druhou stranu, podobných titulů je na českém internetu víc. A srovnání s konkurencí mírně nesedí. Pokud se podíváte na oficiální fan-page titulu SuperSpy.cz na Facebooku, zjistíte, že má jen něco málo přes 2000 fanoušků. Ve srovnání s bulvárním Bleskem, jež má jen 650 fanoušků, jde o docela slušné číslo.
U počtů „Líbí se mi“ hlasů ale toto srovnání příliš nesedí. Zatím co u Blesku má mnoho článků jen několik jednotlivých kliknutí, SuperSpy.cz na své titulce uvádí tisícky pozitivních kliknutí u velké částí svých článků. Je pochopitelné, že pokud vás obsah sleduje několik tisíc fanoušků, tak se i několika stovkám zalíbíte. Zvláště pokud se zobrazí i ve výstupech vašich přátel, případně jejich přátel. I tak ale čísla na titulce SuperSpy vypadají být až příliš dobrá na to, aby to byla pravda. Zvláště když druhý nejčtenější online bulvár Blesk.cz uvádí u podobných témat jen jednotky „lajků“.
Rytmuse nemají rádi tisíce čtenářů, nýbrž desítky
Při bližším pohledu do článků na SuperSpy.cz se ale zdá být všechno jinak. Zajímavé hodnoty na titulní stránce nejsou nic jiného než zbožné přání vydavatele potažmo redakce. Každý článek totiž uvnitř obsahuje i Facebook aplikaci, která ukazuje skutečné počty. A tak lze jednoduše zjistit, že článek o Rytmusovi a SuperStar má pouhé 3 „lajky“, a nikoliv 4018, jak uvádí SuperSpy.cz na titulce. Text o Martině Pártlové nemá 7808 liků ale pouze jeden (!). Dva texty, u kterých SuperSpy uvádí přes tisíc pozitivních kliknutí, mají ve skutečnosti nulu. A podobných příkladů by se našlo daleko více. Stačí si prolistovat „nejpopulárnější“ texty na titulní stránce SuperSpy.cz nebo podívat se na následující jednoduchý obrázek, který srovnává přání s realitou.
Přání kontra realita – srovnání deklarovaných a skutečných pozitivních kliknutí na webu SuperSpy.cz. Zdroj: RadioTV
A tak se znovu vrátím k větě z prvního odstavce tohoto textu. Pokud začnete čtenáře masírovat vymyšlenými daty, nastává vážný problém. Zvláště, pokud jste velkým a respektovaným vydavatelem. Jenže některé společnosti působící na internetu si zřejmě z toho hlavu nedělají. Z minulosti jsou známy případy, kdy se dva prestižní zpravodajské weby navzájem předháněly v tom, kdo přinesl určitou informaci jako první. Přitom někdy stačilo jen upravit čas vydání tak, aby to bylo několik minut před konkurencí. Dnes se bulvární média předhánějí v tom, kdo má víc „lajků“ na Facebooku. Přitom by stačilo jediné – přinést čtenářům kvalitní a zajímavý obsah tak, aby je vydavatel nemusel manipulovat vymyšlenými statistikami.