Archiv na Kavčích horách provětrává nejen Česká televize

zena-za-pultem

Vysílání starších tuzemských seriálů v minulosti vždy zaručovalo stabilní zájem divácké obce. Jejich uvádění bývalo doménou České televize, která se ze zákona stará o archiválie své předchůdkyně – televize Československé. Práva na vysílání pořadů patřících mezi rodinné stříbro nechtěla prodávat jiným subjektům, které se tak musely spokojit s méně atraktivními kousky či ideologicky zabarvenými snímky. Komerční stanice (ve velké většině v minulosti TV Prima) však dokázaly odhadnout hlad obecenstva i po těchto „trezorových“ zapovězenostech a to se jim odměnilo nebývalou sledovaností. Tak se po dlouhých letech objevil na obrazovce personál sídlištní prodejny ze Ženy za pultem, osazenstvo projekční kanceláře z Inženýrské odysey i parta správných chlapíků – kombajnérů z Plechové kavalerie. Major Zeman se dokonce dokázal se svojí třicetiletou anabází dostat do veřejnoprávní i komerční televize.

Nyní se ledy lámou a Česká televize prodává vysílací práva i na klenoty ze svého archivu. TV Barrandov získala Hříšné lidi města pražského i následné Panoptikum města pražského, TV Nova na nedělní večery nasadí kultovní Chalupáře, chystá se i na reprízu Dobré vody. Před lety pro televizního lídra věc nevídaná. Tehdejší generální ředitel Vladimír Železný ve svých sobotních půlhodinových promluvách k národu stavěl Novu do pozice tahouna a inovátora obráceného programově dopředu a nehledícího do minulosti.

V éře, kdy jsou tuzemským divákům k dispozici desítky kanálů v češtině, přestává být mnohé z minulosti zapovězené. Jednotlivé stanice testují, co vše diváky zajímá, kam až ve své programové náplni mohou dojít. Propagandistické filmy bez okolků vysílají po celou dobu své existence například kabelové stanice CS Film či Nostalgia. Přetlak zájmu vysílatelů o nákup práv k tuzemské tvorbě vyvolal proces hledání jejich zdrojů. Archiv Československé televize patří k nejbohatším a zároveň nejvíce nedobytným.

Přesto se zájemcům podařilo některé výše zmíněné populární tituly zakoupit a obohatit jimi své vysílání. V současné složité době tím zabijí několik much jednou ranou. Nově třeba práva na Chalupáře vyjdou levněji než obsadit nedělní prime time svojí premiérovou původní tvorbou. Letní atmosféra seriálu se aktuálně hodí do schématu (i když o nasazení Nova uvažovala už počátkem letošního roku pro středeční prime time) a dále: léty prověřená klasika je jistotou, která vygeneruje potřebně silný podíl na publiku.

Autor článku: