Do roka a do dne se možná změní vizuální podoba prostředí, v kterém se odehrávají tuzemské seriály, filmy i zábavné talkshow. Tu si hrdina telenovely lokne limonády té správné značky, vzápětí mu zaskočí, neboť se ve dveřích objeví manželka s nákupní taškou, na které bude velké nepřehlédnutelné logo jednoho obchodního řetězce a společně pak pochválí její dítě z prvního manželství, které bude jejich domácímu mazlíčkovi sypat do misky granule z megabalení, na němž název výrobku zaujme devadesát procent plochy. Jak k tomu dojde, když v současnosti jsou tvůrci hákliví na jakkýkoliv náznak skryté reklamy v obraze?
Čeští poslanci by ještě v září měli schválit novelu zákona o audiovizuálních mediálních službách, kterou posvětila vláda a poslala ji do Sněmovny k dalšímu projednání. Evropská legislativa nařizuje přijetí této směrnice do prosince a tak mají naši zákonodárci co dělat, aby v současném politicky napjatém období našli čas k zařazení tohoto tématu do jízdního řádu parlamentu. Vládní návrh je zpracován tak, aby mohl být schválen v prvním čtení a tak se průniku komerčních výrobků do samotných pořadů dočkáme možná již na jaře.
Product placement – jak se prezentace výrobků přímo v jednotlivých relacích oficiálně jmenuje – znají tuzemští diváci už z některých komerčně úspěšných filmů. V nich však byly reklamní vzkazy vidět nikoliv v umírněné formě, ale i v dosti křečovitých vsuvkách. Mám na mysli například komedii Jak se krotí krokodýli, v které malí hrdinové až nezdravě často rozbalovali nová a nová balení bonbónů Mentos. Ústřední postavy Rafťáků zase telefonovali zásadně mobily značky Nokia a jako červená nit se snímkem Účastníci zájezdu nesl efekt tablet na zvýšení potence Argin-max. Pro konkrétní případy product placementu však nemusíme chodit jen před filmové plátno, na hranu dosavadních zákonných pravidel se dostali před několika měsíci i tvůrci Velmi křehkých vztahů, v kterých se nápadně často na nástěnce v kuchyni objevoval přišpendlený leták jednoho diskontního řetězce, s jehož reklamní taškou se poměrně pravidelně na obrazovce procházeli protagonisté této telenovely. K tomu jim také až nezdravě často vyhrávalo v podkresu rádio, které bylo pokaždě naladěno na vysílání Impulsu, který – co čert nechtěl – vždy vysílal své identifikační předěly.
Tvůrci a producenti tuzemských seriálů v prvních reakcích naznačují, že chtějí postupovat obezřetně a nenásilně, aby výraznými reklamními vzkazy nepobouřili konzervativní obecenstvo, ale hlavní slovo budou mít jejich chlebodárci. A pro management komerčních stanic je případné schválení zmíněného zákona částečným světlem, které by jim mohlo ukázat cestu ze současného dlouhého tunelu ztrát na reklamním trhu. Každé prostředky, které jim firmy za prezentaci svých produktů zaplatí, budou vítány na zalátání děr v rozpočtech, které nyní nedokážou naplnit klasické rotující spoty.