Když jsem nedávno projížděl internetové weby zabývající se fenoménem Star Trek, se zájmem jsem sledoval prodlužující se délku reklamního pásma. Byl jsem až šokován, jakým směrem se ubírá délka reklamy a zbývá stále méně času na samotný děj.
Seriál Star Trek: The Original Series se začal vysílat v roce 1966, jeden díl trval něco málo přes 50 minut, pokud se vydáme vstříc seriálové budoucnosti, Star Trek: Voyager pak v roce 1997 přisoudil jednomu dílu až o osm minut méně. Čerstvé seriály typu Ztraceni nebo Útěk z vězení se ustálily na jednačtyřiceti minutách. Čas počítaný do 60 minut plní reklama a upoutávky na vlastní vysílání. Pokud vezmeme v úvahu, že za 40 let se podíl reklamy zvýšil z 10 minut (asi 16,7%) na minut 19 (30%), dojdeme jednoduchou trojčlenkou k závěru, že už za 100 let zabere polovinu veškerého času reklama. V naší kotlině to naštěstí nevypadá tak dramaticky :-).
Úvaha je možná scestná, přesto se mějme na pozoru. Stoupající podíl reklamy ve vysílání lze vystopovat i v českých televizích. Pominout lze bezesporu sezónní záležitosti – léto tradičně je skoupé na množství poutačů, divák tak ale logicky přichází o atraktivnější nabídku. Také na Štědrý den a vánoční svátky obecně televize drží půst. Třeba televize JOJ vyzkoušela „Vánoce bez reklam„.
Tendence sbližování českého televizního trhu se zahraničím (především v některých ohledech se Spojenými státy americkými) je patrná. Český podzim vypuknul na obrazovkách přesně 1.září, někdy se televizní společnosti nechaly strhnout a novinky nasadily i týden před tímto datem. V poslední době nebývá výjimkou, že skutečný boom premiér na sebe nechá čekat až do poloviny září či začátku října. Druhá část sezóny se pak opozdila až na začátek března, není tomu tak dávno, co jsme slýchávali: „nové části již od 2.ledna„. Tomuto zřejmě odzvonilo. Vždyť i Spojené státy stejné směřování udržují.
Časem se tak dočkáme jednoho týdne, do něhož se všichni pokusí „nahustit“ co nejvíce novinek a reklamy. Kdo ví, třeba se za 25 let naše děti a my všichni dočkáme toho, že po celý rok nám vlastně televize nabídnou jen „to nejlepší z archivu“… moment… není tomu tak už nyní?… :-D To asi ne, ale kdo ví, co krize způsobí.