Česká národní banka (ČNB) minulý týden uvedla, že vylučuje užívání bankovek k reklamním účelům. Reagovala tak na informace některých médií o tom, že soukromá společnost nabízí na internetu umístění reklamy firem na státní bankovky.
„ČNB zastávala a nadále bude zastávat jednoznačné stanovisko, že není možné české bankovky polepit či jakýmkoli jiným způsobem upravit, ať už reklamním či jiným sdělením,“ uvedla centrální banka. „Při placení takto upravenými či porušenými bankovkami by měly být zadrženy bez náhrady tomu, kdo je předloží, a odeslány ČNB,“ sdělil mluvčí ČNB Marek Petruš.
Konkrétně jde o firmu Vedici, jež měla – podle některých médií – nabízet umístění reklamy některých firem na státní bankovky. Má jít o patentovaný vynález a společnost prý disponuje také povolením ČNB. Národní banka však oponuje a tvrdí, že její vyjádření bylo zneužito. „Prezentované vyjádření je ve skutečnosti odpovědí na dotaz, ze kterého žádným způsobem nevyplývalo, že by měl tazatel v plánu umístit na bankovky reklamu a že by se upravenými bankovkami následně platilo,“ sdělila ČNB. Argumentace firmy, že disponuje povolením ČNB k umístění reklamy na bankovky, se podle ČNB proto nezakládá na pravdě.
„Takto upravené či poškozené bankovky by narušily plynulost peněžního oběhu a nejen ČNB, ale i ostatním účastníkům peněžního oběhu, by v důsledku jejich použití při placení mohla vzniknout škoda. Využití bankovek vydávaných ČNB do oběhu k reklamním účelům proto vylučujeme,“ říká centrální banka.