VIDEA UVNITŘ – Co byste čekali od nejvíce pobuřující reklamy? Sex? Násilí? Nahotu? Zneužívání zvířat? Nikoli. Mezi deseti reklamami, na které chodí stížnosti prostřednictvím kontrolních orgánů, překvapivě vede řetězec KFC a reklama na nový salát. Diváky pobuřovali zaměstnanci, kteří mluvili s plnými ústy. Dorazilo na ni celkem 1 671 stížností a je tak nejvíce pobuřující britskou reklamou posledních 50 let.
Britové pohoršení mluvením s plnou pusou
Asociace monitorující reklamní sdělení po Velké Británii zveřejnil ve středu 30. května seznam deseti reklam, na které přišlo nejvíce stížností od diváků během posledních padesáti let. KFC (Kentucky Fried Chicken) v roce 2005 odvysílalo reklamu na nový salát, diváky pobouřilo, že pracovníci call-centra zpívají s plnými ústy (právě jedí jídlo z rychlého občerstvení).
Úřad pro reklamu Advertising Standards Authority (ASA) byl kontaktován 1 671 lidmi, reklama totiž podle drtivé většiny z nich může u dětí vzbuzovat špatné návyky a chování. Nicméně stížnosti nebyly vyslyšeny. Nabízí se otázka, zda za vším nebyl jen promyšlený tah KFC natočit takovou reklamu, o níž se bude mluvit mezi lidmi.
Na reklamu od KFC přišlo nejvíce stížností v historii, nasadila ji v roce 2005, úřad pro reklamu nezakročil
Slepý fotbalista, nahota a náboženství
Na co si diváci během posledních padesáti let dále stěžovali? Slavný parfém Opium propagovala modelka Sophie Dahl, ta leží na koberci z kožešiny, na sobě nemá nic než jen boty s vysokými podpatky a šperky. Plakátová reklama se objevila mezi dalšími kousky, na třetí pozici se umístila reklama zobrazující slepého fotbalistu, jak nakopává kočku přes hřiště (autorem je sázková kancelář Paddy Power, reklamu si můžete pustit níže), přišlo na ni 1 313 stížností. Diváci nebyli ochotni sledovat i automechanika bojujícího se svými klony a pobuřovaly i dvě reklamy s náboženskými motivy.
Agentura ASA se musí během posledních pěti desetiletí potýkat se vzrůstajícím počtem stížností, těch do konce května 2012 přišlo okolo 431 tisíc, z toho jen 31 tisíc přišlo během posledního roku. Odborníci přičítají nárůst zejména internetu, jelikož stěžovat si prostřednictvím elektronické komunikace je mnohem jednodušší.
Slepý fotbalista nakopávající kočku schytal 1 313 stížností
V Česku pohoršila diváky Fidorka
Ani čeští diváci nejsou ušetřeni reklam, které je pobuřují. Patrně si vzpomenete na reklamu od společnosti Opavia na výrobek Fidorka, slogan „Když musíš, tak musíš“ ilustruje malá holčička. Ta vstoupí do cesty a panenkou uhodí do projíždějícího auta, vystřelené airbagy ochromí řidiče a holčička vítězoslavně ukradne Fidorku. Společnost musela reklamu stáhnout. Jaká reklama pobuřuje vás?