Co nám rozhlasová digitalizace zatím nepřinesla?

digirozhlasUž několik měsíců se mohou na českém trhu registrovat nové terestrické digitální stanice. První rozhlasové multiplexy v Praze a středních Čechách čekají na své klienty. Jenže pohyby na trhu zatím nenasvědčují, že by měla přijít jakákoliv digitální revoluce. Ona už nastala ale v trochu jiné podobě – na internetu.

Masový příchod nových hráčů nenastal

Očekávaný vývoj na rozhlasovém trhu lze přirovnat k dění na tom televizním. I tam se čekalo, že po příchodu digitálního vysílání nastane masový příchod nových hráčů na trh. Každý si chtěl ukrojit část lukrativního koláče pro sebe a výrazný úspěch televize Nova v polovině 90. let vedl k mylné představě, že každá další televize musí být alespoň tak úspěšná. Jenže Nova startovala své vysílání za úplně jiných podmínek a prakticky v nulové konkurenci. Kdyby chtěl Vladimír Železný vybudovat stejně úspěšnou televizi v dnešní době, byl by bez šance. Stejně tak by Michel Fleischmann měl velké potíže postavit stejně úspěšnou Evropu 2 na zelené louce, pokud by ta značka neměla za sebou dvacetiletou tradici.

I proto se nelze divit, že nové televize se do vysílání nehrnou. Stojí to hodně peněz a úspěch je nejistý. Navíc Nova s Primou spustily doplňkové kanály pro konkrétnější publikum čímž vzaly novým televizím i poslední zajímavou šanci jak se odlišit. Není tedy překvapením, že jediná úplně nová televize, která ještě může uspět je TV Barrandov. Díky tomu, že si tak trochu hraje na Novu devadesátých let.

AKTUÁLNĚ: Teleko zprovoznilo DAB na severní Moravě a ve Slezsku

Kromě toho, reklamní trh není nafukovací. Nova byla úspěšná i díky tomu, že téměř všechny peníze z televizní reklamy si dělila sama. Jedinou konkurencí ji byla Česká televize a později TV Prima. Jenže kdyby se o ten samý reklamní koláč mělo dělit deset nebo dvanáct dalších televizí, určitě by to nebyl tak zajímavý byznys.

Podobná situace je i na rozhlasovém trhu. Tam je ale těch prostředků podstatně méně. A dělí se o ně podstatně víc hráčů. A není pravděpodobné, že po příchodu dalších rádií by se měl trh s penězi výrazněji rozšířit. Dokud bude cena reklamy v televizi stoupat, do té doby nebudou mít obchodní ředitelé rádií klidné spaní. A jelikož Nova s Primou si na televizním trhu postupně vytvářejí faktický duopol, je zřejmé, že cenu reklamy budou mít i nadále pevně v rukou.

digitalniradioIlustrační obrázek, zdroj: http://college-radio.info.

Koupit nové rádio? Zatím nemá smysl

Jaký smysl má v této situaci spouštět nové rádio? Zřejmě si řeknete, že vůbec žádný. A budete mít pravdu. Pokud byste dneska chtěli spustit nové celoplošné digitální rádio, potřebovali byste především dlouhodobou vizi a velice štědrého investora. Takového, který by byl ochoten trpět vysokou ztrátu i několik let. Silnou značku můžete budovat jen díky silným osobnostem. A kolikže stojí takový Leoš Mareš? Lze ho vůbec přeplatit a přetáhnout z Evropy 2 do neznámého digitálního rádia, které sotva začíná?

Podobnou otázku si můžete klást u kteréhokoliv jiného jména. A jen samotná investice do známých lidí vám úspěch nepřinese. Potřebujete především přesvědčit potenciální posluchače ke koupi digitálního rozhlasového přijímače. Minimálně několik set tisíc lidí. A pak je ještě potřebujete získat na svou stranu – tedy musíte je přesvědčit, že právě vaše stanice a vaše značka za to stojí…

SOUVISEJÍCÍ: Gama Rádio a ČRo 2 – Praha nově v DAB

Jak tedy vidíte, na případný úspěch jakékoliv nové digitální stanice má vliv nepřeberné množství proměnných. A zdaleka nejde jen o kvalitu programu nebo alternativu ke stávajícím stanicím, jak se mnozí domnívají. Ti, kteří chtějí poslouchat alternativu, najdou ji na internetu nebo i v analogovém éteru. Pokud má digitalizace uspět, bude muset především přilákat masy.

Jedinou cestou tedy je, aby do procesu vstoupily současné značky a současní provozovatelé. Jen ti dokážou motivovat masy k přechodu z analogu na digitál. Tedy k tomu, aby většina lidí vyhodila několik svých starých přijímačů a vyměnila je za nové.

CRo - Radio Cesko - studio2 - velkyČeský rozhlas nabízí na internetu několik speciálních stanic, které běžně nenaladíte. Mimo jiné Rádio Wave, D-Dur, Leonardo nebo Rádio Česko.

Autor článku: