ROZHOVOR – Pozvání k dnešnímu povídání přijala nová ředielka rádia Evropa 2 Jitka Augustinová. Do funkce ředitelky byla jmenována k 1. září 2011, na postu vystřídala Petra Vladyku. Ve společnosti Lagardére Active ČR pracuje už od roku 2005. V rozhovoru přišla řeč na její vizi při vedení značky Evropa 2, bavili jsme se též o měření poslechovosti.
Dnes přinášíme vůbec první rozhovor s ředitelkou Evropy 2. Jitka Austinová si s námi povídala nejen o programu a hudbě rádia Evropa 2, nýbrž se na přetřes dostal pilotní projekt elektronického měření poslechovosti.
PŘEČTĚTE SI: Šéfkou Evropy 2 je Jitka Augustinová, střídá Petra Vladyku
E2 je skvělá značka, úžasný produkt s týmem profesionálů
RadioTV: Dovolte mi, abych Vám pogratuloval ke jmenování do funkce ředitelky rádia Evropa 2 a popřál jménem celé redakce mnoho úspěchů ve Vaší práci.
Jitka Augustinová: Děkuji.
RadioTV: Ve společnosti Lagardére Active ČR pracujete od roku 2005, Vaší činností bylo podílení se na přípravě strategických analýz rozhlasového trhu. Jelikož nám do redakce přišlo několik dotazů ohledně náplně Vaší předchozí práce, můžete nám ji prosím alespoň stručně popsat?
Jitka Augustinová: Měla jsem na starosti testování hudby pro všechna rádia, potom analýzy MediaProjektu a pak RadioProjektu a strategické studie. Analyzovala jsem data a připravovala doporučení pro program, pro rozvoj a směrování rádií a vyhodnocovala trendy poslechovosti a posluchačů. Dalo by se o tom dlouze hovořit, ale shrnula jsem ve stručnosti to nepodstatnější.
DOPORUČUJEME: Podzim zahájí Evropa 2 nejen novým zvukem a několika akcemi off-air
RadioTV: Na post ředitelky rádia Evropa 2 vstupujete ve chvíli, kdy je Evropa 2 stále ve velmi dobré kondici. Co bylo tím hlavním impulsem, který Vás přiměl k tomu, přijmout nabídku a vést nejoblíbenější rádio mezi mladými posluchači?
Jitka Augustinová: Evropa 2 je skvělá značka, úžasný produkt a pracuje pro ni tým profesionálů, ať už on-air nebo off-air. Hlavní impuls, který mě přiměl přijmout nabídku, byl fakt, že Evropě 2 věřím, vím, jak funguje a chci pracovat na jejím dalším rozvoji.
RadioTV: S jakou vizí povedete stanici Evropa 2? Jak byste si představovala, že má vypadat a jakým směrem se má hudební rádio nadále ubírat?
Jitka Augustinová: Vize je jednoduchá a několik let stabilní. Evropa 2 je nejposlouchanější stanicí pro mladé. Budu dál usilovat o to, aby byla synonymem pro maximum nejlepší muziky, špičkové DJs a neotřelou zábavu. Evropa 2 je především hudební rádio, jak i sám zmiňujete. Hudba je klíčovým elementem vysílání naší stanice, myslím si, že hudební manažerka odvádí opravdu dobrou práci. Nastavený trend v hudbě považuji za správný a hodlám jej udržet.
Elektronické měření poslechovosti pro lepší programování
RadioTV: Evropu 2 ladí aspoň jednou týdne 1,837 milionu posluchačů, denně potom 872 tisíce. Nyní Evropu 2 po delší době těsně předstihlo v denní poslechovosti sesterské rádio Frekvence 1. Navíc stanice v denní poslechovosti třech letech kleslo pod hranici 900 tisíc posluchačů. Co podle Vašeho názoru stojí za výraznějším poklesem v RadioProjektu?
Jitka Augustinová: Rozdíly v počtu posluchačů denně i týdně jsou mezi prvními třemi hráči celkem nevýrazné, zvláště pokud zohledníte statistickou chybu při dané projekci. Aktuální poslechovost E2 není nejvyšší ani nejniží za posledních několik období a rozhodně nechystáme dramatické změny kvůli posledním výsledkům Radioprojektu. Spíše musíme trvdě programově pracovat na tom, jak bude E2 vypadat za rok či dva, ostatně i výstupy Radioprojektu mají při popisu reality určité zpoždění dané metodikou. Myslím, že Evropa 2 předvádí unikátní výkon při práci s mladou cílovou skupinou v době, kdy jí ani tak nekonkurují jiná rádia, ale spíše jiné druhy zábavy mladých lidí. Soutěžíme denně o každou jejich minutu času a pro to, abychom byli nadále nejlepší, musíme mít unikátní obsah. Nemůžeme uvažovat tak, že budeme přizpůsobovat vysílání měření Radioprojektu, ale tomu, co zajímá a baví naše posluchače.
PSALI JSME: Nová služba Lagardere “Radio Tyccon” spuštěna, “šéfem rádia teď může být každý”
RadioTV: Asociace rozhlasových organizací (ARO) počátkem letošního roku oznámila, že by ráda letos realizovala pilotní projekt elektronického měření poslechovosti rádií. Prozradíte nám, v jakém stádiu se projekt nachází? Co si od něj slibujete? A budou případně výsledky veřejné, nebo výhradně pro interní potřebu programování rádií?
Jitka Augustinová: Projekt elektronického měření je v současné době ve fázi přípravy zadávací dokumentace pro tender. Výsledky měření budou využité pro programové účel jednotlivých stanic, tedy neveřejné. Slibujeme si, že především získáme přesnější data o poslechovosti pro kratší časové úseky, než skrze měření založených na zpětném dotazování. To dává Evropě 2 širší možnosti při tvorbě programu. Cílem je pochopitelně získání konkureční výhody.
SOUVISEJÍCÍ: Rádia mají své TýTý, poprvé v historii se hledají nejlepší hlasy
RadioTV: Letos byl vyhlášen první ročník ankety „Moderátor a moderátorka roku“ a to v rámci tradičního festivalu Prix Bohemia Radio. Evropa 2 má zajisté několik želízek v ohni, jak vidíte šance moderátorů Vašeho rádia? Může anketa dosáhnout obliby televizních cen TýTý? Jak vidíte šance regionálních rádií?
Jitka Augustinová: Evropa 2 má spoustu hvězd. Každý z našich moderátorů nebo moderátorek je u posluchačů velmi oblíbený – ať už jde o trojku z ranní show – Leoše Mareše, Patrika Hezuckého, Lucku Šilhánovou, hvězdu Afterparty – Libora Boučka, Ivu Vavřínovou, Pavla Cejnara, Nastyho či Ondru Vodného nebo potom víkendové DJe Martina Hovorku a Raega nebo zprávařku Terezu Louckou. Z našich moderátorů si ale jednoznačně nejvíce fandí Chuck Norris. Uvidíme, co přinese první ročník ankety.
Webrádia rozšiřují servis pro posluchače
RadioTV: Rádio Evropa 2 je velmi aktivní na internetu, zejména co se týče webových rádií, kromě klasického vysílání nabízíte posluchačům osm stálých streamů, v září jste spustili navíc novinku s názvem „Flashback“. Kolik v průměru denně posluchačů tato webrádia ladí? Který stream je nejoblíbenější?
Jitka Augustinová: Webovými rádii se snažíme rozšířit servis pro naše posluchače. Každý si tam najde to své a hudbu a program přesně podle jeho gusta. Denně poslouchá webová rádia Evropy 2 přes 30 tisíc posluchačů. Nejloblíbenějšími streamy jsou Evropa 2 nebo Evropa Top 40.
RadioTV: V poslední době sledujeme nástup trendu retro hudby, i u mladých posluchačů sklízí poměrně velký úspěch hudba z devadesátých let. Evropa 2 po nějakém čase navrátila rubriku „Flashback“ a dvakrát denně představují moderátoři největší hity 90. let. Neuvažujete, že byste v playlistu dali větší prostor právě této hudební dekádě?
Jitka Augustinová: V tuto chvíli o tom neuvažujeme o výraznějších zásazích do hudební skladby Evropy 2. Rubrika Flashback a hity z 90. let zůstanou ve stávající podobě. Fanoušci devadesátkových hitů ale mohou naladit naše webrádio Evropa 2 Flashback a dopřát si více hudebních vzpomínek na dobu před deseti až dvaceti lety.
GLOSA: Proč rádio v noci „nemluví“ a televize ano?
RadioTV: Sesterská stanice Frekvence 1 zavedla loni do nočního programu živě moderované vysílání. Nepředpokládám, že byste se s Evropou 2 vydali stejnou cestou. Přesto se zeptám. Neuvažujete o prodloužení večerního moderovaného vysílání a navázat na show Zuzanight (se Zuzanou Belohorcovou) či Vyndej to! (Libor Bouček a Marek Greger)?
Jitka Augustinová: V tuto chvíli o prodloužení večerního moderovaného vysílání neuvažujeme.
RadioTV: Nedílnou součástí života Evropy 2 jsou speciální akce, mimo jiné Ranní show Live. O prázdninách navíc Evropa 2 zprostředkovávala informace z letních festivalů a nabízela speciální webové streamy tematicky spojené právě s letními akcemi. Co musí akce splňovat, aby byla pro Evropu 2 dostatečně „atraktivní“? Budete pokračovat v dalších podobných aktivitách a chystáte například přenosy koncertů?
Jitka Augustinová: Evropa 2 byla partnerem nejlepších hudebních festivalů letošního léta. Ať už jde o Rock for People, Hip Hop Kemp, Benátská noc nebo Pleasure Island, všude tam jsou naši posluchači a nachází tam zábavu podle jejich gusta. Snažíme se vybírat festivalové partnery, ale i ceny do soutěží nebo mediální partnerství s ohledem na naše posluchače. V první řadě nám jde o kvalitní zábavu pro mladé lidi. Minulý týden jsme například soutěžili o vstupenky na zápas Plzně s Barcelonou, o diskografii Davida Guetty a připravujeme další zájezd na světovou hudební hvězdu, to je to, co naše posluchače baví a čím jsme jim blíž než ostatní rádia.
Zpravodajství ve vysílání rádia je potřeba
RadioTV: Do vysílání se před časem vrátily zprávy, ty už nejsou součástí výhradně ranního programu Evropy 2, nýbrž i během dne vždy v celou. Proč tato změna? Potřebují posluchači zpravodajství, když poměrně snadno najdou informace i na internetu?
Jitka Augustinová: Zpravodajství ve vysílání rádia je potřeba. I cílová skupina Evropy 2 chce být jednoduše informovaná rovnou z rádia. Ze zkušeností a z nejrůznějších lifestyle studií víme, že naši posluchači v rádiu, ani na internetu nepreferují zpravodajské informace ale spíše zábavu. Tak jsou postaveny i naše weby, i naše vysílání a podoba zpráv.
EXKLUZIVNĚ: 20 let v českém éteru – poprvé s Evropou 2
RadioTV: Dokážete si představit, že byste snažila vybudovat projekt Evropa 2 na současném českém trhu? Bylo by ještě vůbec možné v dnešní době, pomineme-li zahuštěnou kmitočtovou síť, vybudovat podobnou stanici?
Jitka Augustinová: Evropa 2 má za sebou 20 let tvrdé práce, díky níž je v roce 2011 mezi třemi neposlouchanějšími českými rozhlasovými stanicemi. S ohledem na velkou konkurenci a nastavené trendy, by bylo budování celého projektu úplně znovu od začátku dost problematické.
Posluchačů rádií přes internet je stále menšina
RadioTV: V pondělí 5. září bylo spuštěno digitální vysílání v Ostravě, aktuálně DAB naladí zhruba 2,8 milionu obyvatel (v Praze, Příbrami a Brně). Zatím platformu příliš nevyhledáváte. Jaké jsou plány Evropy 2 v tomto směru?
Jitka Augustinová: Toto je spíše otázka pro naše technické oddělení než na program Evropy 2.
K TÉMATU: Nové streamy Evropy 2 nejen pro mladé
RadioTV: V dnešní době posluchači, zejména mladší ročníky, dávají přednost internetovému vysílání, resp. poslechu přes internet v chytrých mobilech. Jakou hraje roli?
Jitka Augustinová: Určitě má internetové vysílání smysl. Stačí se podívat ve světě. Je řada rádií, která ani nevysílá analogově, ale satelitně nebo pouze přes internet. Většina rozhlasových stanic má své digitální streamy a řada vydává vlastní podcasty nebo speciální rádia. My máme kromě digitální verze Evropy 2 i žánrově specifická webrádia – TOP40, Retro, Hot, Flashback, Movin´, Flashback, LowRider, Heavy, Teenage, Teenage Rock nebo rádio, které si můžete plně „ochočit“ – YouRadio.
RadioTV: V souvislosti s tímto tématem mne napadá otázka, zda není na čase zvážit nové podmínky měření poslechovosti. Hodně posluchačů ladí rádia, jak už bylo řečeno, přes internet. Jaký je Váš názor na průzkum RadioProjekt?
Jitka Augustinová: RadioProjekt je bernou mincí pro měření poslechovosti v České republice. Většina provozovatelů se shoduje na jeho metodice, a tento konsensus předurčuje stávající rozložení posluchačů. Nicméně jakékoli průzkumy, pokud se nejedná o cenzus, budou vždy pracovat s projekcí na populaci a vždy bude třeba reflektovat určitou statistickou chybu. Je pravda, že hodně posluchačů ladí rádia přes internet, ale pořád je to malé množství ve srovnání s počtem posluchačů, kteří poslouchají „analogová“ rádia. Metod pro možné zkoumání poslechovosti je hodně. Může se měřit přímo doba streamování rádia přes web, počet zobrazení stránky s rádiem, automaticky detekovat zvuk a dobu poslechu rádia prostřednictvím náramku nebo speciálních hodinek, deníčkovou metodou nebo telefonicky, popřípadě osobně se dotázat na uplynulé chování. Každá metoda má svá pro a proti. Uvidíme, jak se bude měření poslechovosti dále vyvíjet.
AKTUÁLNĚ: Hudební i-projekt MusicJet startuje, zapojí se Seznam.cz a Lagardere
RadioTV: Na závěr trochu odlehčené téma. Jakou hudbu Vy osobně posloucháte? Je to právě hudba Evropy 2, nebo si raději poslechnete něco jiného než hlavní popový proud?
Jitka Augustinová: Poslouchám hudbu, kterou hraje Evropa 2, ale neomezuji se jen na ni. Mám ráda skupiny Pet Shop Boys, Pulp, Amy Mac Donald, The Killers, Jamiroquai. Každé léto se těším na Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, kde vystupovali například José Cura, Ramón Vargas, Plácido Domingo nebo Renéé Fleming, to jsou úžasní interpreti klasické hudby. A skoro každé léto také vyrazíme na Ibizu, protože mám ráda taneční klubovou hudbu.
RadioTV: Kolik času jste trávila poslechem rádií obecně, než jste nastoupila na současnou pozici, a kolik času vyhradíte poslouchání rádií nyní?
Jitka Augustinová: Já jsem vždycky hodně poslouchala rádio nebo hudbu obecně. Je pravda, že teď poslouchám rádio pořád. Když se probudím zapnu ho, během dne v autě, doma nebo v kanceláři také běží a vypínám ho až těsně před usnutím.
RadioTV: Srdečně Vám děkuji za Váš čas a přeji mnoho zdaru na nové pozici.