Dluhy za licenční poplatky ve výši přibližně dvou milionů eur vedly maďarského regulátora, aby vypověděl smlouvu celoplošnému rádiu NEO FM blízkému opozičním socialistům. V praxi to znamená, že rádio ztrácí vysílací licenci a bude muset ukončit vysílání. Jedna ze dvou maďarských celoplošek doplatila na propady na reklamním trhu a fakt, že na rozdíl od konkurenční stanice Klassz FM nedostávala prakticky žádnou inzerci od státem ovládaných společností.
Lídr trhu, jemuž se zadavatelé reklamy vyhýbají
I když lze NEO FM považovat v některých aspektech za lídra trhu, za jeho koncem je kombinace politických i ekonomických důvodů. Ty vedly mimo jiné k pohřbení dvou dlouhodobých značek v maďarském éteru již před třemi lety. Tehdejší dvě dlouhodobě působíci stanice Danubius a Sláger ovládané zahraničními mediálními společnostmi přišly o licence poté co se regulační rada rozhodla, že licence přidělí domácím subjektům spřízněným s tamními politickými kruhy. Klassz FM má vazbu na podnikatelské kruhy blízké dominantní vládní straně Fidesz premiéra Viktora Orbána. Neo FM je provázána s nyní opozičními socialisty.
A právě tento fakt zapříčinil, že stanice Neo FM se dostala do nemilosti velké části reklamních zadavatelů. V jejím vysílání neinzerují státem ovládané společnosti, které využívají prostor právě u politicky spřízněné konkurence. Do reklamních investic u Neo FM se ale nehrnou ani mnohé komerční subjekty, které si nehodlají znepřátelit vládní moc.
Stanice dluží maďarskému státu 50 milionů korun za pronajaté frekvence
Dluh Neo FM na licenčních poplatcích k 15. červnu dosáhl výši 587 mil. forintů, což činí přibližně dva miliony eur. Maďarský mediální trh totiž funguje tak, že stát pronajímá rádiím a televizím vysílací frekvence a inkasuje za ně vysoké roční poplatky. V případě, že některé médium dlouhodobě nehradí tyto poplatky, má státní regulátor právo vypovědět smlouvu a rádio tak musí ukončit vysílání. Uvolněnou licenci následně může získat jiný zájemce.
Výše licenčních poplatků není pevně stanovena, ale odvíjí se mimo jiné od předpokládaných příjmů. Její výši tedy může ovlivnit každý subjekt, který vstupuje na trh přímo v projektu, s nímž se uchází o licenci. Problém ale nastává ve chvíli, kdy se nedaří projekt naplnit po komerční stránce. Rádio Neo FM skutečně doplácí na politicko-ekonomické vazby, které mu umožnily samotný vstup na trh před třemi lety. Provozní společnost je nyní v konkurzu a má 30 dnů na to, aby se pokusila zvrátit rozhodnutí regulační rady u soudu.