Slovenská akvizice skupiny Lagardere, Rádio Europa 2, je údajně na prodej. S touto informací včera přišel jistý český mediální blog, a odstartoval tak sérii různých spekulací. Prezident skupiny Lagardere v ČR Michel Fleischmann však v exkluzivním rozhovoru pro RadioTV vylučuje podobné domněnky a zdůrazňuje, že Lagardere hodlá i nadále budovat a posilovat pozici Europy 2 na Slovensku. Výrazný růst poslechovosti očekává v průběhu jednoho až dvou let.
Europa 2 vysílá devět měsíců, potřebuje čas
Rádio Europa 2 bylo na Slovensku spuštěno v prosinci loňského roku, a podle nepotvrzených informací webu Mediadnes.cz není v dobré kondici. Nepodepsaný článek popisuje peripetie českých mediálních investorů na slovenském trhu. Lagardere je po České produkční invest (později PPF), a skupině GES třetím investorem z Prahy, který se pokouší prosadit na slovenském mediálním trhu, kde před devíti měsíci představil značku Europa 2. Ta je notoricky známá na českém trhu, kde Evropa 2 patří mezi nejposlouchanější rádia. Na Slovensku ale jde o úplně novou značku, která potřebuje jistý čas na adaptaci.
Web Mediadnes analyzuje aktivity tří českých mediálních investorů, včetně skupiny Lagardere, která vstoupila na slovenský trh v roce 2007. Tehdy koupila celoplošné Rádio Okey, které 12. prosince 2009 přejmenovala na Europu 2. Web však uvádí, že toto rádio je po devíti měsících provozu na prodej a utlumuje moderovaný program i výkony vysílačů.
Omezení pokrytí v Nitře a na východním Slovensku
Weby Medialne.sk a Radia.sk upozorňují na částečnou pravdivost tvrzení, která se týkají omezování výkonu některých silných vysílačů Europy 2 na Slovensku. Podle Radia.sk došlo v posledních týdnech k výraznému zhoršení pokrytí Europy 2 v oblasti Nitrianského kraje, kde má stanice k dispozici silnou frekvenci 95,2 MHz, která byla stanovena v rámci tzv. ženevské koordinace. Tato frekvence je původně koordinována na vrch Zobor s vyzářeným výkonem 10kW. Provozovatel Europy 2 ale změnil kótu a snížil výkon tohoto vysílače, čímž mělo dojít k degradaci pokrytí z této frekvence. Podobné kroky měl provozovatel učinit i na východě Slovenska, kde disponuje několika silnými frekvencemi, které se vzájemně překrývají.
Blog Mediadnes spekuluje, že snižování výkonů vysílačů má být důsledkem úsporných opatření, kterými slovenská Europa 2 prochází. Řada posluchačů v diskusních fórech přitom poukazuje na zhoršení přijmu této stanice v některých regionech.
Fleischmann: Snížení výkonu je dočasné
Prezident české pobočky Lagardere Michel Fleischmann, jež Rádio Europa 2 většinově vlastní, však v rozhovoru pro server RadioTV odmítá podobné interpretace. Případný prodej slovenské akvizice v současnosti vylučuje, a hodlá trhovou pozici posilovat. „Europa 2 není v krizi, Europa 2 není na prodej, Europu 2 hodláme i nadále rozvíjet, jak v ČR tak i na Slovensku,“ uvedl Fleischmann pro RadioTV. Skupina by měla v dohledné době ohlásit nový management pro slovenskou pobočku, personální otázky se dle Fleischmanna blíží do finále.
Ohledně snižování výkonu některých vysílačů na Slovensku uvedl, že jde o přechodný stav, protože E2 přesouvá frekvence k jinému operátorovi. Až dosud ji většinu silných frekvencí spravovala společnost Towercom (která mimo jiné provozuje například i známou satelitní službu Skylink). „Teď měníme operátora i některé kóty, což si vyžaduje dočasné snížení výkonů. Po vyřešení všech technických náležitostí by se měly výkony znovu navýšit, nedokážu však říct, zda se vrátí na původní úrovně protože je to záležitost jednotlivých koordinací,“ dodal Fleischmann.
Správnost formátu potvrzuje rostoucí share
Slovenská Europa 2 je dnes trhovou šestkou s počtem posluchačů na úrovni 256 tisíc denně za první pololetí. Fleischmann ale poukazuje na vzrůstající share stanice, který signalizuje správnost nynějšího programového směřování. „Náš share stoupá a potvrzuje, že hudební formát je nastavený dobře, a že máme potenciál významně růst. Pochopitelně se chceme co nejdřív přiblížit našim největším konkurentům,“ řekl Fleischmann. Podle něj je devět měsíců příliš krátká doba na hodnocení případného úspěchu nebo neúspěchu této stanice na slovenském trhu. V průběhu následujících dvou až tří vln průzkumu MML ale očekává významné posílení pozice Europy 2. „To je náš cíl,“ dodává. Časově by se pozitivní výsledky mohly projevit v průběhu jednoho až dvou let.
Graf poslechovosti slovenských rádií v 1. pololetí 2010. Rádio Europa 2 je šesté v pořadí. Zdroj: průzkum MML+TGI 1+2/2010, Median SK. Graf: www.medialne.sk – klikněte pro zobrazení podrobnějších údajů
Blog Mediadnes trvá na publikovaných informacích
Málo známý blog ale v dnešním článku znovu potvrdil své původní informace, které prý získal z neformálních rozhovorů s několika různými zdroji. Nepodařilo se nám však dostat k autorovi textu, který není podepsaný, a web nereagoval ani na žádost redakce RadioTV o vyjádření.
Blog Mediadnes definuje sám sebe jako zájmové sdružení lidí pohybujících se v médiích, a má za cíl přinášet informace, které jsou oficiální cestou těžce ověřitelné. V minulosti již vydal několik článků, jež způsobily menší rozruch. Poukázal například na údajnou špatnou situaci televize Public nebo domnělé politické pozadí v projektu státního informačního webu k digitalizaci. I když se k tomuto webu nikdo oficiálně nehlásí, pro řadu českých a nyní i slovenských novinářů představuje zajímavý zdroj informací, jejichž pravdivost ale může být sporná.