Nové hudební hity budou vycházet z Facebooku a jiných sítí

radio1VIDEO UVNITŘ. Příběh parodické písně Ostrava, která se stala trnem v oku tvůrců známějšího celosvětového hitu Empire State of Mind, ukazuje jeden ze způsobů, jak vzniká novodobý rádiový hit. Tato píseň se dostala do éteru na základě veřejné poptávky, která vznikla na internetu. Podobná poptávka je běžná i u dalších skladeb, jenže neměří se počtem zobrazení na YouTube nebo kliknutí na Facebooku. Je dílem specializovaných procesů, které ovlivňují to, co rádia hrají.

Tlačítko „Líbí se mi“ získává na důležitosti

Pokud si není hudební dramaturg jistý vhodností určité písně, zařadí ji do tzv. call-outu, což je telefonické dotazování respondentů, kterým jsou přehrávány krátké smyčky s ukázkami vytipovaných skladeb. Podle reakce skupiny respondentů pak výzkumník určí další osud mnoha podobných skladeb ve formátu stanice. Call-outy se však využívají i na zjištění „hitovosti“ nových skladeb, které ještě nejsou obecně známy. Předtím, než vstoupí do výzkumního procesu, jsou přítomny ve vysílání jedné nebo více stanic v nejvyšší denní rotaci. Tímto způsobem vejde skladba do povědomí, a následným call-outem se zjišťuje míra tohoto povědomí a popularity.

Jde o podobný způsob, jako kdybyste chtěli označovat skupiny skladeb tlačítkem „Líbí se mi“ na Facebooku. Líbilo by se vám i to, kdybyste podobným způsobem mohli ovlivnit dramaturgii rozhlasových stanic? Dříve nebo později se i to může stát realitou. O úspěchu skladby Ostrava od Rudyho a Martiny totiž rozhodla právě internetová komunita. Videoklip a skladbu původně vyprodukovala internetová televize Stream.cz. Až následný úspěch u internetové komunity vedl rozhlasové stanice k nasazení této skladby do playlistů napříč republikou.

DALŠÍ INFORMACE: Ruda z Ostravy mizí z českých rádií

Singl, který si vynutila veřejnost…

A u většiny rádií šlo o nejvyšší rotace, což nahrává myšlence, že hranost singlu vyšla z veřejné poptávky. Je to podobné, jako kdyby si veřejnost v dávných dobách „vynutila“ například vydání singlu. Poprvé se to stalo v roce 1975 se slavným hitem Bohemian Rhapsody od Queenu. Kapela chtěla singl vydat, jenže vydavatelství skladbu odmítlo jako příliš dlouhou, která navíc neměla klasické atributy hitu. Jenže DJ Kenny Everett ze stanice Capital Radio na přání kapely zahrál skladbu 14-krát do éteru během dvou dnů a posluchači následně vystáli fronty, aby si mohli koupit singl, který ještě nevyšel.

V té době šlo o absurdní situaci protože reálná veřejná poptávka byla jedinou možností jak přinutit vedení vydavatelství k vydání singlu. Dnes se již singly samostatně příliš nekupují. Skladby se když tak stahují z internetu případně pouští na streamingových portálech.

Téměř bezchybný úspěch

A právě tenhle postup vynesl na světlo světa i slavnou Ostravu. Dramaturgové v rádiích ale měli mnohem lehčí pozici. Obrovský počet zobrazení a rychlost, s jakou se šířila skladba přes sociální sítě ulehčila tomuto „singlu“ cestu do call-outů, a následně do éteru. Samotný telefonický průzkum pak jen potvrdil oprávněnost zařazení této skladby do éteru.

Úspěch samotné písně mohl být nakonec téměř pohádkový, pokud by neměl jednu významnou chybičku krásy. Tvůrci se neobtěžovali získat svolení od původních autorů americké předlohy, a tu českou nazpívali takříkajíc „načerno“. I proto většina rádií tuto skladbu před několika dny stáhla z vysílání. Novodobý hudební hit ale žije svým vlastním životem na internetu. Jeho úspěch pokračuje tam, kde byl započat.

Autor článku:

Komentáře (1)

  1. JJirka

    I když jenom hodně nerad používám tohle slovo, celý proces postupu radií při nasazování, kdy každej song „absolvuje“ před nasazením průzkum „hitovosti“. Z takhle programovanejch radií se mi chce tak akorát brečet. Mě se líbí styl, jakým to dělá Expres (viz článek tady na RadioTV: http://www.radiotv.cz/p_radio/r_program/expresradio-bulvar-a-kvalitni-hudba-nejdou-skloubit-proto-bulvar-netlacime/ ) nebo Radio 1, kde je celej proces daleko volnější.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: , ,