Koronavirová krize ovlivnila celou společnost a zasáhla výrazným způsobem i média. Jak ovlivnila regionální rádia – konkrétně síť Hitrádií? Zeptali jsme se programové ředitelky Hitrádií, Markéty Rachmanové nejen na koronakrizi, ale i jak hodnotí nové centrální ráno – „Snídani Šampionů“, jestli se chystají další programové změny, nebo jestli se bude rodina Hitrádií rozrůstat.
Zdroj: Hitrádio – Markéta Rachmanová – programová ředitelka sítě Hitrádií
Jak Hitrádia bojovala s koronakrizí?
Pořád bojujeme… A je důležité říct, že nikdo jsme se s podobně těžkou a komplikovanou situací v médiích za svou letitou praxi nesetkali. Na jaře to bylo velmi náročné období, protože nikdo z nás netušil, jakým směrem se celá situace vyvine a v tuhle chvíli to bohužel vypadá, že zdaleka není konec. Takže se Vám pokusím přiblížit, jak bojujeme my na Hitrádiích… Ten přítomný čas je bohužel nutné zachovat.
Ve všech stanicích Hitrádií máme zavedené pravidlo, že jedeme „na dvě party“ – všední den a víkend. Nikdy se nesmí potkat. V případě, že by jedna z těchto skupin spadla do karantény, nahradí ji ta druhá. Vysílací studia jsou pravidelně několikrát denně desinfikovaná, každý moderátor mluví pouze na „svůj“ mikrofon. Do vysílacích prostor rádií nesmí žádné návštěvy, žádní hosté, dokonce ani kolegové z obchodního oddělení, vše je nutné komunikovat po telefonu nebo online. To je samozřejmě s ohledem na fakt, že rádio je komunikační prostředek dost komplikované. Nemůžete důležité věci probrat osobně, nemůžete kreativně vymýšlet, možná lehce mizí teamový duch, který jsme poslední roky na Hitrádiích úspěšně budovali napříč celou sítí. I přes tato opatření jsme neunikli první velké zkoušce, kdy se pozitivní případy nemoci objevily hned ve dvou Hitrádiích najednou. V tu chvíli to samozřejmě vyžadovalo rychlé jednání a maximální nasazení všech zainteresovaných. Prioritou bylo zdraví kolegů a následně zachování regionálního vysílání v plném rozsahu. To se nám podařilo. Nicméně bez nutného technického vybavení, které s sebou neslo nemalé výdaje z rozpočtu, bychom nic podobného nezvládli. Tato situace prověřila naši připravenost, schopnost komunikace na dálku a také loajalitu a odpovědnost ke značce. Pro mne osobně jsou tyto momenty hlavně o vzájemném respektu ke kolegům a jejich práci. Myslím, že všichni už se těšíme, až se budeme moci potkat a vrátit se do „normálního režimu.“
Jak hodnotíte start nové centrální show „snídaně šampionů“?
Ráda bych především uvedla, že se nejedná o „ranní show“, jednu takovou už český éter má a my nechceme rozhodně nic kopírovat, naopak to chceme dělat trochu jinak. „Snídani šampionů“ chceme profilovat jako příjemné vstávání pro naší cílovou skupinu, pro naše „šampiony“ (25-35 let, mladá rodina s dětmi). Johan Mádr a Ondra Havel jsou mladá a energická dvojice, směrujeme a formujeme je ale tak, aby dokázali oslovit a zaujmout, jak mladší publikum, tak aby si k nim našli cestu i ti starší. A prvotní většinové reakce ukazují na to, že se tento záměr pozvolna daří naplňovat. Je to zásadní programová změna, která s sebou přináší spoustu obchodních příležitostí. Několikrát se ukázalo, že nové „centrální ráno“ trh potřeboval a vyhledávají ho i reklamní zadavatelé. Máme za sebou už několik úspěšných kampaní pro národní klienty, kteří se k nám opakovaně vrací.
Od září jsme do Snídaně šampionů zařadili ve větší míře regionální servis – kromě dopravy, kterou plně lokalizujeme pro většinu okruhů, vytváříme i centrálně regionální zpravodajství. Obsahem je tedy konkrétní předpověď počasí pro daný region a také regionální zprávy. Na tuto podobu servisu máme v tuto chvíli jen pozitivní reakce od posluchačů, což jen dokazuje, že i když mají Hitrádia svoje centrální vysílání, zůstávají hlavně ve svých regionech, které i navzdory nejrůznějším spekulacím nehodlají opustit.
Zdroj: Hitrádio – Johan Mádr a Ondra Havel – moderátoři centrálního rána
V čem vnímáte sílu Hitrádií?
Jak jsem zmínila před chvílí, síla Hitrádií je od nepaměti v regionalitě. Poté, co z trhu odešla síť regionálních rádií Kiss, jsme vedle sesterského rádia Blaník, které vysílá pro starší cílovou skupinu, vlastně jedinou sítí regionálních stanic. Bohužel jsme museli díky ekonomickým a personálním opatřením způsobených pandemií pozměnit například podobu regionálního zpravodajství a téměř pozastavit činnost jednotlivých regionálních promo týmů. V tuto chvíli jsme ale ve fázi, kdy do každé stanice vracíme i plnohodnotnou zpravodajskou redakci. Pořád si uvědomujeme, že v regionech nás posluchači vyhledávají proto, že jsme pro ně jistým garantem regionální kvality informací, a že za mikrofonem sedí ti, kteří v daném regionu žijí, pracují, tudíž k němu mají co říct a mají k němu blízko stejně, jako náš posluchač.
Chystají se v rámci Hitrádií nějaké další programové změny?
Za poslední měsíce a roky proběhlo na Hitrádiích programových a personálních změn více než dost. Centrálním ránem končí veškerá centralizace a žádné změny formátu nechystáme. Máme další tři dayparty, které jsou čistě regionální, celé léto jsme ladili jací moderátoři budou v jednotlivých regionech pokrývat regionální vysílaní. Další zásadní kroky se nechystají, plánujeme zajímavé složky, které by mohli posílit Snídani šampionů. Na podzim se chystáme udělat celorepublikové centrální promo a nyní je vše ve fázi příprav. Určitě bychom také chtěli přistoupit k lehkému „refreshi“ zvukového obalu.
Kdy očekáváte návrat lokálního proma?
To je stejně složitá otázka, jako kdybyste se mě zeptali, kdy se svět vrátí do normálu. Díky této nepěkné situaci jsme museli začít jinak přistupovat k nasmlouvaným mediálním partnerstvím, eventům, vše zprodukovat tak, abychom dostáli hygienickým opatřením a zároveň uspokojili partnery. City pikniky jsme museli nahradit sérií utajených soukromých koncertů pro určitý počet lidí, což se nakonec ukázalo jako skvělý krok, kdy jsme našim věrným posluchačům i v této nelehké době mohli připravit životní zážitek – být na koncertě Mirai, Marka Ztraceného nebo Mig 21 s maximálně 100 dalšími lidmi. Kultovní Radiofest v Ústí nad Labem, kam každoročně přichází deset tisíc lidí jsme museli přeložit na příští rok. V tuto chvíli se situace směrem k pořádání akcí nevyvíjí zcela příznivě. My ji musíme respektovat, ale pevně doufáme, že i lokální promo budeme moci oživit již během jara příštího roku.
Bude síť Hitrádií v budoucnu rozšiřovat?
Vítání nových členů do rodiny Hitrádií je vždy výzva a já osobně se na to moc těším, je to příjemné zpestření. Už jen fakt, že v týmu Hitrádií se objeví nová značka ale hlavně noví kolegové, kteří mohou zase přinést nový svěží vítr. A kdyby to byl vítr, který navždy odvane koronavirus, bude to ještě větší štěstí, takže – NECHME SE PŘEKVAPIT…
Stávající síť:
Hitrádio FM Plus, Hitrádio Dragon, Hitrádio City 937, Hitrádio Faktor, Hitrádio FM, Hitrádio Vysočina, Hitrádio Černá Hora, Hitrádio City, Hitrádio Orion
Naproste nesmysly jsou v clanku, stejne jako, vase zadosti na Radu pro rozhlasove tv vysilani: „Mame zjisteno, ze nasi posluchaci to takto chteji“ Nechteji. Posluchaci chteji slyset regionalni informace o svem meste, ne ty nesmysly, co si precte moderator z internetu a oznami to ze studia v Ceskych Budejovicich, v pripade Rockradia.. Vase Regionalni studio Hitradia vypada tak, ze uz nekolikrat osekana parta moderatoru ma presne narizeno z Prahy, co ma rict a jak dlouho ma byt vstup a jakou pisen ma pustit. Svoboda zadna… Dalsi omyl v clanku je, ze neznaly ctenar ma dojem, ze vase centralni rano je uspesne… Moc dobre to vite, ze neni, uspesne mazete veskere negativni komentare na fb. Ta bylo nekolikrat napsano, jak posluchacum Ti 2 samponi jsou trapni a ze preladuji na jine radio…pripadne vety typu vratte nam nase oblibene moderatory…Dalsi zhuverilost Media Bohemia je drzeni duplicitnich frekvenci, jen aby nahodou tam nevysilalo regionalni samostatne radio.. Jen pro priklad v Moste je Hitradio 2x, v Liberci 4x !!! To se muze stat jen v CR….I ten Media Club to vyresil elegantneji. Cast duplicit vratil a cast vyuzil (pozadal o zmenu licence) pro sve jine radio. Dalsi nesmysl ve clanku je, ze zachovavate regionalni vysilani v dobe korony, za kazdou cenu. Ano?? Kazdy si to mohl poslechnout na (kdysi skvelem) Faktoru minuly vikend, kdy vysilani bylo z Prahy ze studia HitradiaCity. Myslite si, ze posluchace oblbnete tim, ze nekolikrat do hodiny pustite jingl Hitradio Faktor.. O tom, jak jsou posluchaci spokojeni, s vysilanim z Prahy si muzete precist na fb, nez to opet smazete… Bohuzel trend centralizace (a tak usetrit) tu je. Do roka to stejne bude vse z Prahy. Takto Media Bohemia usetrila na zruseni behem minulych 5 ti let regionalnich studii (kdysi skvelych samostatnych) Fajnu (Agary, North Music, Life a mnoho dalsich) a Blaniku(Tep, Ok, Karolina, Decin). Ale co posluchaci to chteji, ze? Pro nezsvecene, chysta se zruseni radia Rubi a Helax. Na jejich frekvencich(dalsich duplicitnich!!)bude skvely Blanik. Posluchaci se moc tesi na ten okamzik… To bude zas zablokovanych uzivatelu, kteri budou psat jak jsou se zmenou na Blanik nespokojeni, primo na strance Blaniku….
Kdyby tu šly lajkovat komenty jako na Facebooku, dám vám toho nadšeného smajlíka s hvězdami v očích. Shrnul jste obsah RadioTV za x let zpátky a ve všem s vámi souhlasím!
Shrnul jste to naprosto přesně. Už před více jak rokem, kdy začal být standardem společný playlist na FM PLUS + FAKTOR + DRAGON a dalších, jsem varoval před tím, že to bude pokračovat, ale bohužel k horšímu, co se týká komfortu pro posluchače (možná k lepšímu, co se týká uspoření peněz za interní procesy a sloučení sludií :((( ) Bohužel se dnes společný playlist rozšiřuje skrz všechna, doposud ještě samostaná rádia a dobře 18 hodin denně naladíte na desítkách frekvencí v jednom místě, to samé. Je to zapotřebí???
Bohužel je v článku i spousta nepravd a vyložených lží, že kromě ranního vysílání, je vše regionální. Není, nic již není regionální, ono to taky nejde, když sloučíte úplně vše a pak si nějakým oddělením „lokálních“ zpráv (stejně nahraných v Praze jedním hlasem pro všechny regiony), hrajete na kdysi REGIONÁLNÍ a SAMOSTATNÁ STUDIA. To již není vůbec pravda, stačí se zaposlouchat do zpráv pokud jedete v místě, kde je k naladění více „zatím“ samostatných Hit rádií. Zprávy jsou zcela totožné, snad až na dopravní zpravodajství, ale i to se v brzké době určitě sjednotí a z kdysi desítek samostatných rádií, vznikne jeden CENTRÁLNÍ KOLOVRÁT odbavovaný z Velkoměsta.
Další zcela mylnou myšlenkou, jímž se Markéta E2 Rachmanová ohání a opájí je, že je ranní dvojice úspěšná. Není, je to jen přehlídka nadutosti a trapnosti oněch dvou „rádoby mladých“ moderátorů, jež se snaží zaujmout posluchače okolo 25 let. To možná platilo před 20 lety, ale vaše dnešní cílovka nejsou mileniálové, ale právě 25+20=45. A vyhozením dvojice Ledecká + Effler jste si podkopali i to jádro posluchačů, kteří vás, i přeze všechny změny, ještě ladili. Možná je sl. Rachmanová ještě loajální k předchozí stanici a tento krok má jen nenápadně podkopat konkurenci. Nebo, že by snad inspirace u E2, která „veleúspěšně“ schramstla v minulosti úspěšná rádia (Lion, West, atd atd), která pak začlenila do svého jednotného kolovrátku pouze a „A“ rotacemi?
Zdravím, to je pravda o tom rádiu Rubi a Helax ?! To by byla škoda.. Další zničená rádia, a Blaník bude všude, hrůza.. Nikde jsem o tom zatím nic neviděl.. Nějaké další a bližší info? Díky..
Ano je to pravda, neni co blize priblizovat, proste konecna, definitivni, je toho plny web vsemoznych medii, informujici a deni na rozhlasovem trhu vcetne facebooku. Google ti o tom najde mrak info.
Účelový článek, plný mýtů a polopravd a dokonce lží, prý „co posluchači chtějí“..Nic tak humusného jsem dlouho nečetl.
Masáž od Media Bohemia, przniče českého éteru, blokovače českého éteru nechutnými dvojnásobnými doubly, tohle by jinde ve světě neprošlo..