Posloucháte rádio přes DVB-T? Televizní platformy mohou být přínosem i pro rozhlas

Rádio na běžnou anténu nemusíte v dnešní době přijímat pouze skrz tradiční FM pásmo nebo digitální rozhlasové multiplexy DAB+. Televizní digitalizace umožnila vznik další platformy, která je za jistých okolností vhodná i pro rozhlasové programy.

Běžný DVB-T a DVB-T2 set top box umí naladit i rádio pokud vysílá v televizním multiplexu. Ilustrační foto Shutterstock.com

Běžný DVB-T a DVB-T2 set top box umí naladit i rádio pokud vysílá v televizním multiplexu. Ilustrační foto Shutterstock.com

Český rozhlas, Rádio Proglas a další stanice přes televizi

Rádio v podobě zvukového streamu se může k posluchačům dostat i prostřednictvím platforem DVB-T nebo DVB-T2, které jsou jinak určeny primárně pro televizní vysílání. Operátoři těchto sítí mohou v případě volné kapacity dát prostor i rozhlasovým programům. V mnoha zemích dokonce vysílají rozhlasové stanice v televizních sítích ze zákona.

Ani Česká republika není v tomto směru výjimkou. Český rozhlas vysílá své stanice vedle FM a DAB+ i v televizních sítích DVB-T a DVB-T2 v multiplexech určených pro Českou televizi. Tyto multiplexy jsou určeny obecně pro vysílatele veřejné služby a tudíž ČT vyčlenila část kapacity i pro rozhlas.

Díky tomu si můžete na svém televizním přijímači nebo set top boxu navolit i tradiční stanice ČRo ale i čistě digitální programy ČRo Wave, ČRo D-Dur nebo ČRo Junior. Dále v DVB-T sítích vysílají i stanice ČAS, Proglas nebo Dechovka.

Čeští posluchači nemají vytvořen návyk poslouchat rádio přes televizor. Z tohoto důvodu nejsou televizní sítě vhodné pro komerční rádia. Zato mohou výborně posloužit jasně vyprofilovaným nekomerčním rádiím, které tímto způsobem mají k dispozici velmi přínosnou platformu i široké potenciální obecenstvo.

Platforma vhodná například pro neziskové stanice

Pokud přemýšlíte nad založením neziskového rádia, zřejmě opíráte vaše plány o internetové vysílání s využitím mobilních aplikací. Televizní terestrika by ale mohla být vaši další volbou, jelikož nevyžaduje žádné dodatečné investice na straně potenciálního posluchače.

Vysílání přes DVB-T nebo DVB-T2 je vhodné pro ty posluchače, kdo jsou pasivními konzumenty obsahu. Jsou zvyklí se dívat na televizi a nový obsah aktivně nevyhledávají – dají však na doporučení od přátel nebo známých v rámci své komunity.

Když pro tyto pasivní posluchače zprovozníte internetové rádio, nemáte příliš jistotu, že se k nim dostanete. Například někteří starší obyvatelé aktivně nevyužívají internet. Mnozí ani nevlastní chytrý mobilní telefon.

Prakticky každý potenciální posluchač z vaší cílové skupiny však má k dispozici televizi se set top boxem. Je mnohem jednodušší tohoto „televizního posluchače“ navigovat k přepnutí na rádiovou pozici než jej učit jak si naladit internetové rádio nebo zacházet s mobilní aplikací. A právě zde se otevírá prostor pro jasně vyhraněné rozhlasové stanice.

Posluchačská základna konzumující rozhlasové vysílání prostřednictvím televizních sítí ale rozhodně nebude masová, a proto není tato platforma vhodná pro potenciální komerční rádio ale pouze pro nekomerční stanice financované přímo z darů posluchačů.

Autor článku: