Na počátku května loňského května schválil americký výbor zabývající se licenčními poplatky navýšení poplatků za šíření hudby prostřednictvím internetu. Ty se mají v následujících letech zvýšit až na 0,0019 dolaru za jednu odehranou píseň na posluchače. Portálu Pandora, jednomu z největších provozovatelů webrádií, teď hrozí zánik. Terestrická rádia přitom poplatky platit nemusí.
Zatímco „tradiční“ rádia vysílají jen jednu píseň v daném čase, například právě technologie serveru Pandora umožňuje posluchačům vytvořit si jejich vlastní playlist a simultánně jsou tedy přenášeny až tisíce písní. V databázi jsou pak vybírány písně tak, aby se po jejich skončení mohl do éteru připojit moderátor s mluveným slovem. Tim Westergren, zakladatel portálu Pandora, na oznámení výboru Copyright Royalty Board reagoval slovy: „Jsme mrtví.“
Výbor přitom ignoroval jakékoli poznámky International Webcasting Association (Mezinárodní asociace provozovatelů internetového vysílání) a vše schválil. Poplatky budou mít velký dopad na velké vysílatele. Pandora říká, že pokud licenční poplatky nařízené v květnu 2007 nebudou pozměněny, bude nucena ukončit svoji činnost. Přes tato varování zůstávají poplatky beze změny, drobných ústupků se však dočkali provozovatelé menších rádií i ti, kteří nabízí více unikátních streamů. Společnost Pandora na svých stránkách umístila oznámení, v němž se „hluboce omlouvá za to, že kvůli novým licenčním omezením nemůže vysílat mimo území USA.“
Digitální média s sebou přinesla boj mezi vlastníky autorských práv a společnostmi distribuujícími jejich díla přes internet. Rétorika ustoupila a nastal soudný den, webová rádia musí platit jak umělcům, tak i nahrávacím společnostem. Tradiční rádia ale žádné takové poplatky platit nemusí, satelitní rádia je sice platí, ale s nižší cenou. Pandora se bouří, že poplatky jim vezmou až 70 procent z plánovaného výdělku 25 milionu dolarů (tedy asi 17 milionu dolarů, což činí 277 mil.Kč). Tim Westergren pro Washingtonpost řekl: „Ztrácíme peníze, ve chvíli kdy zjistíme že se věci nikam nehýbou, tak prostě vypneme vysílání, protože to, co děláme, je jen plýtvání penězi.“ Větší dopad zákona pocítí především malá webrádia, podle nich poplatky budou činit dokonce 100 až 300% ročních tržeb.
SoundExchange (organizace spojující umělce a nahrávací společnosti) vyšší poplatky podporuje, podle něj si muzikanti vyšší podíl z rádiových výdělků zaslouží. „Tradiční“ rádia neplatí společnosti žádné peníze, ale SoundExchange to hodlá změnit. Satelitní rádia platí 6-7 % svých ročních výdělků. A jak už bylo řečeno, webrádia musí platit za každou píseň jednotlivě, podle počtu posluchačů. Satelitní rádia budou v roce 2010 platit asi 1,6 centu za jednoho posluchače (0,26Kč), webrádia pak 2,91 centu (0,47Kč). Vezmeme-li, že za průměrnou hodinu se odehraje přibližně 16 písní a denně si – například Pandoru – naladí milion posluchačů, nejedná se o zanedbatelnou sumu.
SoundExchange se ale brání, podle něj nelze srovnávat satelit s internetem, obě platformy mají různé výdělky. Navíc prý internetové stanice pro své výdělky udělaly velmi málo. Pandora vydělává pouze na reklamě umístěné na webu, nevysílá reklamu během vysílání, v budoucnu je nucena tento krok změnit, ve vysílání se mají objevit oznámení typu „následující půlhodinku Vám přináší…“. Obávají se i nezávislí hudebníci, těm tolik na výdělcích nezáleží, spíše touží po propagaci a tu jim právě webrádia nabízí.
Nabízíme vám přehled poplatků amerických webrádií za jednu odehranou píseň na jednoho posluchače v následujících letech:
ROK |
POPLATEK (USD) |
POPLATEK (CZK) |
2006 |
0,000 8 |
0,013 2 |
2007 |
0,001 1 |
0,018 2 |
2008 |
0,001 4 |
0,023 1 |
2009 |
0,001 8 |
0,029 8 |
2010 |
0,001 9 |
0,031 4 |
V tabulce jsou uvedeny poplatky, které musí provozovatelé platit za jednu
odehranou píseň a za jednoho posluchače. Částky v amerických dolarech
jsou přepočítány na české koruny v kurzu 16,53 Kč za 1 americký dolar
(kurz platný dne úterý 26. srpna 2008).