Po úspěchu na internetu se Google rozhodl expandovat i do oblasti tradičních médií. Loni koupil společnost dMarc, která vyvinula unikátní systém pro on-line objednávání rozhlasové reklamy. V prosinci začal nabízet rozhlasovou reklamu na 700 rádiích a v dubnu letošního roku vstoupil i na trh s televizní reklamou.
Minulý týden se gigant internetové reklamy Google dohodl s největší americkou rozhlasovou společností Clear Channel (CC) na spolupráci v oblasti prodeje rozhlasové reklamy. Podle uzavřené smlouvy bude Google prodávat svým klientům reklamu na více než 675 rádiích CC. Bližší údaje o uzavřené několikaleté smlouvě nebyly zveřejněny, ale předpokládá se, že Google bude prodávat prostřednictvím třicetisekundových spotů méně než 5% reklamního prostoru rádií CC. Pro CC uzavřená smlouva znamená otevření nového prodejního kanálu, jenž by mohl přilákat do rádia inzerenty, kteří rozhlasovou reklamu pro svou komerční komunikaci dosud nepoužívali.
Google spustil beta verzi svého internetového systému pro objednávání rozhlasové reklamy v prosinci loňského roku na zhruba 700 stanicích, což je v měřítku amerického rozhlasového trhu s několika tisící rádii málo významné číslo. Narážel přitom na nedůvěru a skepsi lidí z reklamní branže. Ti argumentovali důležitostí vazeb s velkými media-buyery, významem vzájemné komunikace média a inzerenta a nepostradatelností osobního kontaktu pro pochopení a uspokojení komunikačních potřeb inzerentů.
Vydělá především Google
Ačkoli John Hogan, ředitel CC, označuje smlouvu jako „oboustranně výhodnou“, vetší význam má pro Google. Jeho role v rozhlasové reklamě nebyla dosud významná – prodával jen „zbytkový“ čas, který nedokázala prodat samotná rádia. Smlouvu s CC však Google zhruba zdvojnásobil počet rádií ve svém inzertním systému. Spolu s tím však získal prestižního klienta, který posílí jeho image a pozici do budoucna. „Uzavřená smlouva je jasným důkazem, že Google hodlá být součástí rozhlasové branže a vytvořit si zde silnou pozici,“ říká Drew Hilles, ředitelka národního prodeje z Google Audio Sales. „Těšíme se na spolupráci se společností Clear Channel, které nabídneme nové inzerenty a unikátní systém, který zvýší efektivitu a měřitelnost vazby mezi inzerenty a posluchači,“ dodává Eric Schmidt, CEO Googlu.
Loni Google koupil společnost dMarc
Ofenzíva Googlu v oblasti rozhlasové reklamy není překvapením. Na začátku loňského roku totiž koupil společnost dMarc, která již dříve vyvinula a provozovala internetový systém pro zadávání rozhlasové reklamy. Už tehdy zaujala cena, kterou Google za poměrně malou firmu jejím zakladatelům zaplatil – 102 mil. dolarů v hotovosti hned a až 1,12 mld. dolarů v závislosti na dosažených výsledcích později. Na druhou stranu systém vyvinutý v dMarcu byl opravdu dobrý a Google pro něj brzy našel další uplatnění.
Letos začal Google prodávat i televizní reklamu
V dubnu uzavřel Google smlouvu se společností EchoStar o prodeji televizní reklamy v síti Dish Network. EchoStar je s více než 13 mil. předplatiteli a 125 vysílanými kanály významným provozovatelem satelitní televize v USA. Google rovněž v dubnu oznámil, že zahájil rozhovory o možné spolupráci při prodeji televizní reklamy se společností DirectTV. Ta je s 16 mil. předplatiteli největším operátorem satelitní televize v USA. Další jednání údajně vede s několika kabelovými operátory.