Historie MediaProjektu III. – Rok 1995

Třetí díl nového seriálu RadioTV se věnuje situaci v roce 1995, kdy se začala prosazovat nová generace rozhlasových stanic. Nejposlouchanější celoplošnou stanicí udržel i přes půlmilionový pokles ČRo 1 – Radiožurnál, pozici nejúspěšnější regionální stanice zůstala Country Radiu. Seriál vznikl ve spolupráci s oddělením obchodního marketingu Sun Media a díky vstřícnosti realizátorů – GfK Praha, MEDIAN, STEM/MARK – kteří se na průzkumu poslechovosti podíleli.V roce 1995 působilo na českém trhu 64 rozhlasových stanic, z toho 6 celoplošných a 58 regionálních, 12 veřejnoprávních a 52 soukromých. Podle MediaProjektu, který v první tříleté fázi realizovaly společnosti GfK Praha a Aisa Media/Median na vzorku 15 tisíc respondentů poslouchalo rádio alespoň jednou týdně 89,8 procent populace ve věku 12-79 let, což představovalo 7,33 milionu lidí. Podíl regionálních stanic proti předchozímu roku stoupl, ale větší zájem lidé stále projevovali o celoplošná rádia (50,1 procent) než o lokální a regionální (49,7 procent).

Dominantní pozici na trhu měl počátkem devadesátých let Český rozhlas, nejposlouchanější stanicí byl v roce 1994 ČRo 1 – Radiožurnál, který alespoň jednou týdně poslouchalo 2,391 milionu posluchačů, což představovalo o půl milionu lidí méně než v roce 1994. Na druhou pozici se propracovala Frekvence 1 s týdenním zásahem 2,091 milionu lidí a půlmilionový propad postihl také ČRo 2 – Praha s poslechovostí 1,562 milionu lidí týdně. Rádiu Alfa dávalo přednost 1,2 milionu lidí. Mezi lokálními a regionálními stanicemi mělo největší týdenní poslechovost Country Rádio s 561 tisíci poslouchači, na druhou příčku se protlačil ostravský Orion s týdenním zásahem 412 tisíc a třetí příčku po stotisícovém poklesu obsadila pražská Evropa 2 s poslechovostí 350 tisíc lidí týdně.








































































































































































































 Stanice  WR – MediaProjekt 1995  WR – RadioProjekt I. – II.Q 2006
 ČRo 1 – Radiožurnál  2391 tisíc (-505)  1371 tisíc
 Frekvence 1  2091 tisíc (+433)  1706 tisíc
 ČRo 2 – Praha  562 tisíc (-492)  669 tisíc
 Rádio Alfa  1200 tisíc (+186)  nevysílá (Rádio Impuls)
 Country Rádio  561 tisíc (+48)  247 tisíc
 Rádio Orion  412 tisíc (-21)  215 tisíc
 Evropa 2 – Praha  350 tisíc (-95)  1737 (Evropa 2)
 Radio Bonton  349 tisíc (-13)  140 tisíc
 ČRo 3 – Vltava  343 tisíc (+51)  155 tisíc
 Radio FM Plus  275 tisíc (+41)  173 tisíc
 Rádio Krokodýl  272 tisíc (+202)  175 tisíc
 Kiss 98fm  271 tisíc (-107)  150 tisíc
 ČRo Regina Praha  265 tisíc (-146)  72 tisíc
 Rádio Černá Hora  232 tisíc (+42)  257 tisíc
 Rádio Faktor  230 tisíc (+97)  116 tisíc
 Rádio City  228 tisíc (+93)  147 tisíc
 ČRo Brno  220 tisíc (+24)  295 tisíc
 Rádio Helax  213 tisíc (+154)  152 tisíc
 ČRo Č. Budějovice  201 tisíc (+3)  141 tisíc
 ČRo Hr. Králové  197 tisíc (+11)  90 tisíc
 Rádio Zlín  189 tisíc (+5)  112 tisíc
 Radio Vox  188 tisíc (+11)  nevysílá (Rádio Blaník)
 Rádio Morava  187 tisíc (+113)  192 tisíc
 Rádio Profil  184 tisíc (-1)  43 (Hey Profil)
 ČRo Plzeň  178 tisíc (-7)  135 tisíc
 Rádio Brno  158 tisíc (-58)  nevysílá (Rádio Petrov)
 Rádio Attack!  151 tisíc (+86)  nevysílá (Evropa 2)
 Rádio Rubi  144 tisíc (+20)  77 tisíc
 Rádio Sprint  143  tisíc (+80)  nevysílá (Rádio Čas)
 ČRo Ostrava  137 tisíc (-14)  99 tisíc
 Radio Dragon  133 tisíc (+14)  82 tisíc
 Rádio Contact  131 tisíc (+24)  116 tisíc
 Kiss Hády  130 tisíc (+24)  212 tisíc
 Rádio Haná  130 tisíc (-10)  87 tisíc
 ČRo Ústí n.L.  121 tisíc (-15)  81 tisíc
 Rádio Agara  119 tisíc (+15)  78 tisíc
 Rádio Most  117 tisíc (-14)  79 tisíc
 Evropa 2 – West  90 tisíc (+13)  nevysílá (Evropa 2)
 Rádio Publikum  85 tisíc (+39)  91 (Kiss Publikum)
 Rádio Apollo  87 tisíc (+73)  61 tisíc
 Rádiohrad  82 tisíc (-40)  nevysílá (Rádio Čas)
 Rádio Life  73 tisíc (nevysílalo)  72 tisíc
 ČRo 6 – RSE  71 tisíc (nevysílalo)  43 tisíc
 Rádio Zlatá Praha  68 tisíc (+33)  144 (Fajn Rádio)
 Rádio 1  67 tisíc (+10)  81 tisíc
 Evropa 2 – Diana  63 tisíc (-7)  nevysílá (Evropa 2)
 Radio Euro K  63 tisíc (+4)  nevysílá (Hey Sever)
 Kiss Proton  59 tisíc (nevysílalo)  90 tisíc


V tabulce uvádíme týdenní zásahy stanic, které v roce 1995 překročily hranici 50 tisíc posluchačů. V pravém sloupci jsou uvedeny nejnovější výsledky těchto stanic podle průzkumu poslechovosti RadioProjekt. Pokud již rádio nevysílalo, je v závorce uvedena stanice, která ho na daném území nahradila. Kromě zásadních posunů na poli celoplošných stanic a oslabování Evropy 2 zaujme v roce 1995 rychlý start některých nových rádií. Výrazně si polepšil brněnský Krokodýl, který předstihl Kiss Hády, nahoru šla opavská rádia Hellax a Attack, v Budějovicích se do čela dostal Faktor a v Praze se začalo prosazovat City. O více než 100 tisíc posluchačů týdně naměřil MediaProjekt Rádiu Morava.


K velkým změnám došlo v oblasti reklamních sítí. Na trhu se objevilo mediazastupitelství Media Marketing Services a hned se stalo jedničkou s podílem 27,4 procenta (3,385 milionu posluchačů týdně). Mediazastupitelství Regie Radio Music patřilo 21,8 procent trhu (2,897 milionu posluchačů týdně) a na share 6,5 procenta (1,026 milionu posluchačů) v tomto roce pokleslo mediazastupitelství IP Praha. I nadále zůstalo 46,5 procenta bez zastoupení na poli národní reklamy.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: