Historie MediaProjektu IV. – Rok 1996

Čtvrtý díl nového seriálu RadioTV se věnuje situaci v roce 1996, kdy se začala prosazovat nová generace rozhlasových stanic. Nejposlouchanější celoplošnou stanicí udržel i přes další pokles ČRo 1 – Radiožurnál, pozici nejúspěšnější regionální stanice zůstala Country Radiu. Seriál vznikl ve spolupráci s oddělením obchodního marketingu Sun Media a díky vstřícnosti realizátorů – GfK Praha, MEDIAN, STEM/MARK – kteří se na průzkumu poslechovosti podíleli.V roce 1995 působilo na českém trhu 75 rozhlasových stanic, z toho 6 celoplošných a 69 regionálních, 12 veřejnoprávních a 63 soukromých. Podle MediaProjektu, který v první tříleté fázi realizovaly společnosti GfK Praha a Aisa Media/Median na vzorku 15 tisíc respondentů poslouchalo rádio alespoň jednou týdně 89,6 procent populace ve věku 12-79 let, což představovalo 7,315 milionu lidí. Podíl regionálních stanic proti předchozímu roku stoupl na 51,3 procent a poprvé převýšil celoplošné stanice (48,2 procent).

Dominantní pozici na trhu měl počátkem devadesátých let Český rozhlas, nejposlouchanější stanicí byl v roce 1996 ČRo 1 – Radiožurnál, který alespoň jednou týdně poslouchalo 2,213 milionu posluchačů, což představovalo o 180 tisíc méně lidí méně než v roce 1995. Druhou pozici si udržela Frekvence 1 s týdenním zásahem 1,879 milionu lidí a na třetí příčku se nárůstem o téměř půl milionu posluchačů propracovalo Rádio Alfa, kterému dávalo přednost 1,654 milionu lidí. Mezi lokálními a regionálními stanicemi mělo největší týdenní poslechovost Country Rádio s 489 tisíci poslouchači, na druhou příčku se protlačil ostravský Orion s týdenním zásahem 338 tisíc a třetí příčku těsně udržela pražská Evropa 2 s poslechovostí 275 tisíc lidí týdně.

Stanice WR – MediaProjekt 1996 WR – RadioProjekt I. – II.Q 2006
ČRo 1 – Radiožurnál 2213 tisíc (-178) 1371 tisíc
Frekvence 1 1879 tisíc (-212) 1706 tisíc
Rádio Alfa 1654 tisíc (-454) nevysílá (Rádio Impuls)
ČRo 2 – Praha 1348 tisíc (-214) 669 tisíc
Country Rádio 489 tisíc (-72) 247 tisíc
Rádio Orion 338 tisíc (-74) 215 tisíc
Evropa 2 – Praha 275 tisíc (-75) 1737 (Evropa 2)
ČRo 3 – Vltava 273 tisíc (-71) 155 tisíc
Rádio Krokodýl 270 tisíc (-2) 175 tisíc
Rádio Helax 267 tisíc (+54) 152 tisíc
ČRo 6 – RSE 265 tisíc (+194) 43 tisíc
Radio Bonton 247 tisíc (-102) 140 tisíc
Radio FM Plus 235 tisíc (-41) 173 tisíc
Kiss 98fm 211 tisíc (-60) 150 tisíc
Rádio Černá Hora 206 tisíc (-26) 257 tisíc
Kiss Hády 205 tisíc (+75) 212 tisíc
ČRo Brno 202 tisíc (-18) 295 tisíc
Rádio City 201 tisíc (-27) 147 tisíc
ČRo Regina Praha 191 tisíc (-74) 72 tisíc
ČRo Č. Budějovice 176 tisíc (-25) 141 tisíc
Rádio Sprint 174  tisíc (+31) nevysílá (Rádio Čas)
ČRo Hr. Králové 170 tisíc (-27) 90 tisíc
Radio Vox 161 tisíc (-27) nevysílá (Rádio Blaník)
Rádio Faktor 158 tisíc (-72) 116 tisíc
Rádio Profil 155 tisíc (-29) 43 (Hey Profil)
ČRo Plzeň 155 tisíc (-66) 135 tisíc
ČRo Ostrava 137 tisíc (-14) 99 tisíc
Rádio Zlatá Praha 137 tisíc (+69) 144 (Fajn Rádio)
Radio Dragon 130 tisíc (-3) 82 tisíc
Rádio Zlín 128 tisíc (-61) 112 tisíc
Kiss Morava 127 tisíc (-60) 192 tisíc
Rádio Agara 124 tisíc (+5) 78 tisíc
Rádio Contact 119 tisíc (-12) 116 tisíc
Rádio Rubi 115 tisíc (-29) 77 tisíc
Rádio Attack! 113 tisíc (-38) nevysílá (Evropa 2)
Rádio Šumava 98 tisíc (nevysílalo) 95 tisíc
Rádio Relax 89 tisíc (+87) 122 tisíc
Rádio Brno 89 tisíc (-69) nevysílá (Rádio Petrov)
Rádio Haná 87 tisíc (-47) 87 tisíc
Rádio Egrensis 85 tisíc (+36) 94 tisíc
AZ Rádio 82 tisíc (+49) 121 tisíc
Rádio Metuje 82 tisíc (nevysílalo) 94 tisíc
Rádio 1 82 tisíc (+13) 81 tisíc
Rádio Most 78 tisíc (-39) 79 tisíc
Rádiohrad 74 tisíc (-8) nevysílá (Rádio Čas)
Rádio Publikum 73 tisíc (-12) 91 (Kiss Publikum)
Kiss Proton 69 tisíc (+10) 90 tisíc
ČRo Ústí n.L. 68 tisíc (-53) 81 tisíc
Rádio Pohoda 63 tisíc (+11) nevysílá (Rádio Orion)
Evropa 2 – West 60 tisíc (-30) nevysílá (Evropa 2)
Rádio OK 59 tisíc (nevysílalo) 295 tisíc
Rádio Life 59 tisíc (-14) 72 tisíc
Rádio Jih 58 tisíc (+24) 96 tisíc
Rádio Apollo 56 tisíc (+31) 61 tisíc
Evropa 2 – Diana 53 tisíc (-10) nevysílá (Evropa 2)

V tabulce uvádíme týdenní zásahy stanic, které v roce 1996 překročily hranici 50 tisíc posluchačů. V pravém sloupci jsou uvedeny nejnovější výsledky těchto stanic podle průzkumu poslechovosti RadioProjekt. Pokud již rádio nevysílalo, je v závorce uvedena stanice, která ho na daném území nahradila. Jak je vidět z tabulky, rok 1996 znamenal pro většinu rádií výrazný pokles poslechovosti, příčinou je nárůst počtu rozhlasových stanic. Proti tomuto trendu se postavilo Rádio Alfa a několik mladých regionálních rádií, konkrétně Hellax, Sprint, Kiss Hády, Rádio Relax nebo Zlatá Praha. Za zmínku stojí také raketový růst ČRo 6 – Svobodná Evropa.

Na poli reklamních sítí se objevil nový hráč. Mediazastupitelství RadioNet oslovovalo 1,586 milionu posluchačů týdně a ovládlo tak 11,2 procenta trthu. Media Marketing Services potvrdilo pozici lídra s podílem 30,8 procenta (3,749 milionu posluchačů týdně) a mediazastupitelství Regie Radio Music patřilo 20,0 procent trhu (2,697 milionu posluchačů týdně). I nadále zůstalo 37,5 procenta bez zastoupení na poli národní reklamy, kromě Českého rozhlasu nepatřilo do žádné sítě 12 lokálních či regionálních soukromých rádií..

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: