Čtvrtý díl nového seriálu RadioTV se věnuje situaci v roce 1996, kdy se začala prosazovat nová generace rozhlasových stanic. Nejposlouchanější celoplošnou stanicí udržel i přes další pokles ČRo 1 – Radiožurnál, pozici nejúspěšnější regionální stanice zůstala Country Radiu. Seriál vznikl ve spolupráci s oddělením obchodního marketingu Sun Media a díky vstřícnosti realizátorů – GfK Praha, MEDIAN, STEM/MARK – kteří se na průzkumu poslechovosti podíleli.V roce 1995 působilo na českém trhu 75 rozhlasových stanic, z toho 6 celoplošných a 69 regionálních, 12 veřejnoprávních a 63 soukromých. Podle MediaProjektu, který v první tříleté fázi realizovaly společnosti GfK Praha a Aisa Media/Median na vzorku 15 tisíc respondentů poslouchalo rádio alespoň jednou týdně 89,6 procent populace ve věku 12-79 let, což představovalo 7,315 milionu lidí. Podíl regionálních stanic proti předchozímu roku stoupl na 51,3 procent a poprvé převýšil celoplošné stanice (48,2 procent).
Dominantní pozici na trhu měl počátkem devadesátých let Český rozhlas, nejposlouchanější stanicí byl v roce 1996 ČRo 1 – Radiožurnál, který alespoň jednou týdně poslouchalo 2,213 milionu posluchačů, což představovalo o 180 tisíc méně lidí méně než v roce 1995. Druhou pozici si udržela Frekvence 1 s týdenním zásahem 1,879 milionu lidí a na třetí příčku se nárůstem o téměř půl milionu posluchačů propracovalo Rádio Alfa, kterému dávalo přednost 1,654 milionu lidí. Mezi lokálními a regionálními stanicemi mělo největší týdenní poslechovost Country Rádio s 489 tisíci poslouchači, na druhou příčku se protlačil ostravský Orion s týdenním zásahem 338 tisíc a třetí příčku těsně udržela pražská Evropa 2 s poslechovostí 275 tisíc lidí týdně.
Stanice | WR – MediaProjekt 1996 | WR – RadioProjekt I. – II.Q 2006 |
ČRo 1 – Radiožurnál | 2213 tisíc (-178) | 1371 tisíc |
Frekvence 1 | 1879 tisíc (-212) | 1706 tisíc |
Rádio Alfa | 1654 tisíc (-454) | nevysílá (Rádio Impuls) |
ČRo 2 – Praha | 1348 tisíc (-214) | 669 tisíc |
Country Rádio | 489 tisíc (-72) | 247 tisíc |
Rádio Orion | 338 tisíc (-74) | 215 tisíc |
Evropa 2 – Praha | 275 tisíc (-75) | 1737 (Evropa 2) |
ČRo 3 – Vltava | 273 tisíc (-71) | 155 tisíc |
Rádio Krokodýl | 270 tisíc (-2) | 175 tisíc |
Rádio Helax | 267 tisíc (+54) | 152 tisíc |
ČRo 6 – RSE | 265 tisíc (+194) | 43 tisíc |
Radio Bonton | 247 tisíc (-102) | 140 tisíc |
Radio FM Plus | 235 tisíc (-41) | 173 tisíc |
Kiss 98fm | 211 tisíc (-60) | 150 tisíc |
Rádio Černá Hora | 206 tisíc (-26) | 257 tisíc |
Kiss Hády | 205 tisíc (+75) | 212 tisíc |
ČRo Brno | 202 tisíc (-18) | 295 tisíc |
Rádio City | 201 tisíc (-27) | 147 tisíc |
ČRo Regina Praha | 191 tisíc (-74) | 72 tisíc |
ČRo Č. Budějovice | 176 tisíc (-25) | 141 tisíc |
Rádio Sprint | 174 tisíc (+31) | nevysílá (Rádio Čas) |
ČRo Hr. Králové | 170 tisíc (-27) | 90 tisíc |
Radio Vox | 161 tisíc (-27) | nevysílá (Rádio Blaník) |
Rádio Faktor | 158 tisíc (-72) | 116 tisíc |
Rádio Profil | 155 tisíc (-29) | 43 (Hey Profil) |
ČRo Plzeň | 155 tisíc (-66) | 135 tisíc |
ČRo Ostrava | 137 tisíc (-14) | 99 tisíc |
Rádio Zlatá Praha | 137 tisíc (+69) | 144 (Fajn Rádio) |
Radio Dragon | 130 tisíc (-3) | 82 tisíc |
Rádio Zlín | 128 tisíc (-61) | 112 tisíc |
Kiss Morava | 127 tisíc (-60) | 192 tisíc |
Rádio Agara | 124 tisíc (+5) | 78 tisíc |
Rádio Contact | 119 tisíc (-12) | 116 tisíc |
Rádio Rubi | 115 tisíc (-29) | 77 tisíc |
Rádio Attack! | 113 tisíc (-38) | nevysílá (Evropa 2) |
Rádio Šumava | 98 tisíc (nevysílalo) | 95 tisíc |
Rádio Relax | 89 tisíc (+87) | 122 tisíc |
Rádio Brno | 89 tisíc (-69) | nevysílá (Rádio Petrov) |
Rádio Haná | 87 tisíc (-47) | 87 tisíc |
Rádio Egrensis | 85 tisíc (+36) | 94 tisíc |
AZ Rádio | 82 tisíc (+49) | 121 tisíc |
Rádio Metuje | 82 tisíc (nevysílalo) | 94 tisíc |
Rádio 1 | 82 tisíc (+13) | 81 tisíc |
Rádio Most | 78 tisíc (-39) | 79 tisíc |
Rádiohrad | 74 tisíc (-8) | nevysílá (Rádio Čas) |
Rádio Publikum | 73 tisíc (-12) | 91 (Kiss Publikum) |
Kiss Proton | 69 tisíc (+10) | 90 tisíc |
ČRo Ústí n.L. | 68 tisíc (-53) | 81 tisíc |
Rádio Pohoda | 63 tisíc (+11) | nevysílá (Rádio Orion) |
Evropa 2 – West | 60 tisíc (-30) | nevysílá (Evropa 2) |
Rádio OK | 59 tisíc (nevysílalo) | 295 tisíc |
Rádio Life | 59 tisíc (-14) | 72 tisíc |
Rádio Jih | 58 tisíc (+24) | 96 tisíc |
Rádio Apollo | 56 tisíc (+31) | 61 tisíc |
Evropa 2 – Diana | 53 tisíc (-10) | nevysílá (Evropa 2) |
V tabulce uvádíme týdenní zásahy stanic, které v roce 1996 překročily hranici 50 tisíc posluchačů. V pravém sloupci jsou uvedeny nejnovější výsledky těchto stanic podle průzkumu poslechovosti RadioProjekt. Pokud již rádio nevysílalo, je v závorce uvedena stanice, která ho na daném území nahradila. Jak je vidět z tabulky, rok 1996 znamenal pro většinu rádií výrazný pokles poslechovosti, příčinou je nárůst počtu rozhlasových stanic. Proti tomuto trendu se postavilo Rádio Alfa a několik mladých regionálních rádií, konkrétně Hellax, Sprint, Kiss Hády, Rádio Relax nebo Zlatá Praha. Za zmínku stojí také raketový růst ČRo 6 – Svobodná Evropa.
Na poli reklamních sítí se objevil nový hráč. Mediazastupitelství RadioNet oslovovalo 1,586 milionu posluchačů týdně a ovládlo tak 11,2 procenta trthu. Media Marketing Services potvrdilo pozici lídra s podílem 30,8 procenta (3,749 milionu posluchačů týdně) a mediazastupitelství Regie Radio Music patřilo 20,0 procent trhu (2,697 milionu posluchačů týdně). I nadále zůstalo 37,5 procenta bez zastoupení na poli národní reklamy, kromě Českého rozhlasu nepatřilo do žádné sítě 12 lokálních či regionálních soukromých rádií..