Historie MediaProjektu V. – Rok 1997

Čtvrtý díl nového seriálu RadioTV se věnuje situaci v roce 1997, kdy se začala prosazovat nová generace rozhlasových stanic. Nejposlouchanější celoplošnou stanicí udržel i přes další pokles ČRo 1 – Radiožurnál, pozici nejúspěšnější regionální stanice zůstala Country Radiu. Seriál vznikl ve spolupráci s oddělením obchodního marketingu Sun Media a díky vstřícnosti realizátorů – GfK Praha, MEDIAN, STEM/MARK – kteří se na průzkumu poslechovosti podíleli.V roce 1997 působilo na českém trhu 69 rozhlasových stanic, z toho 7 celoplošných a 62 regionálních, 12 veřejnoprávních a 57 soukromých. Podle MediaProjektu, který v druhé tříleté fázi realizovaly společnosti GfK Praha a STEM/MARK na vzorku 20 tisíc respondentů poslouchalo rádio alespoň jednou týdně 88,8 procent populace ve věku 12-79 let, což představovalo 7,604 milionu lidí. Podíl regionálních stanic proti předchozímu roku poklesl na 47,2 procent, stalo se tak díky tomu, že síť rádií Evropa 2 byla pro zpřehlednění výsledků sloučeno do jedné celoplošné stanice, i když jí oficiálš dodnes není.

Dominantní pozici na trhu měl počátkem devadesátých let Český rozhlas, nejposlouchanější stanicí byl i v roce 1997 ČRo 1 – Radiožurnál, který alespoň jednou týdně poslouchalo 2,115 milionu posluchačů, což představovalo o 100 tisíc méně lidí méně než v roce 1996. Druhou pozici si udržela Frekvence 1 s týdenním zásahem 1,648 milionu lidí, ale velmi těsně za ní se s týdenním zásahem 1,635 milionu posluchačů přiblížilo Rádio Alfa. Mezi lokálními a regionálními stanicemi mělo největší týdenní poslechovost Country Rádio s 448 tisíci poslouchači, druhou příčku si pojistilo Rádio Orion a na třetí pozici se dalším mohutným nárůstem posunulo Radio Hellax, kterému dával přednost 310 tisíc lidí týdně.
















































































































































































































































 Stanice  WR – MediaProjekt 1997  WR – RadioProjekt I. – II.Q 2006
 ČRo 1 – Radiožurnál  2115 tisíc (-98)  1371 tisíc
 Frekvence 1  1643 tisíc (-236)  1706 tisíc
 Rádio Alfa  1635 tisíc (-19)  nevysílá (Rádio Impuls)
 ČRo 2 – Praha  1259 tisíc (-289)  669 tisíc
 síť Evropa 2  503 tisíc (neměřeno)  1737 tisíc
 Country Rádio  448 tisíc (-41)  247 tisíc
 Rádio Orion  379 tisíc (+41)  215 tisíc
 Rádio Helax  310 tisíc (+43)  152 tisíc
 Rádio Krokodýl  296 tisíc (+26)  175 tisíc
 Rádio Černá Hora  277 tisíc (+71)  257 tisíc
 ČRo 6 – RSE  238 tisíc (-45)  43 tisíc
 Kiss 98fm  228 tisíc (+17)  150 tisíc
 Kiss Hády  220 tisíc (+15)  212 tisíc
 Rádio Zlín  213 tisíc (+85)  112 tisíc
 Radio FM Plus  211 tisíc (-24)  173 tisíc
 Rádio Zlatá Praha  204 tisíc (+67)  144 (Fajn Rádio)
 ČRo 3 – Vltava  193 tisíc (-80)  155 tisíc
 Rádio Vysočina  193 tisíc (+15)  193 tisíc
 Rádio City  192 tisíc (-9)  147 tisíc
 Rádio OK  188 tisíc (+131)  295 tisíc
 Rádio Faktor  174 tisíc (+16)  116 tisíc
 Radio Bonton  174 tisíc (-71)  140 tisíc
 Rádio Rubi  173 tisíc (+58)  77 tisíc
 ČRo Č. Budějovice  160 tisíc (-16)  141 tisíc
 ČRo Brno  154 tisíc (-48)  295 tisíc
 Rádio Contact  152 tisíc (+33)  116 tisíc
 Rádio Sprint  150 tisíc (-24)  nevysílá (Rádio Čas)
 Rádio Profil  143 tisíc (-12)  43 (Hey Profil)
 ČRo Hr. Králové  133 tisíc (-37)  90 tisíc
 Rádio Jih  132 tisíc (+74)  96 tisíc
 Rádio Agara  121 tisíc (-3)  78 tisíc
 Radio Dragon  118 tisíc (+12)  82 tisíc
 Radio Vox  117 tisíc (-44)  nevysílá (Rádio Blaník)
 ČRo Plzeň  117 tisíc (-38)  135 tisíc
 ČRo Regina Praha  116 tisíc (-75)  72 tisíc
 Rádio Haná  106 tisíc (+20)  87 tisíc
 Kiss Morava  105 tisíc (-22)  192 tisíc
 Rádio Apollo  100 tisíc (+44)  61 tisíc
 Rádio Most  98 tisíc (+20)  79 tisíc
 AZ Rádio  97 tisíc (+15)  121 tisíc
 Rádio Relax  96 tisíc (+7)  122 tisíc
 Rádio Brno  95 tisíc (+6)  nevysílá (Rádio Petrov)
 Rádio Šumava  94 tisíc (-4)  95 tisíc
 Rádio Pohoda  88 tisíc (+25)  nevysílá (Rádio Orion)
 Rádio Egrensis  82 tisíc (-3)  94 tisíc
 Kiss Proton  77 tisíc (+8)  90 tisíc
 Rádio Tep  76 tisíc (+39)   nevysílá (Rádio Blaník) 
 ČRo Ostrava  75 tisíc (-62)  99 tisíc
 Rádiohrad  71 tisíc (-3)  nevysílá (Rádio Čas)
 Rádio Publikum  68 tisíc (-5)  91 (Kiss Publikum)
 Rádio 1  67 tisíc (-15)  81 tisíc
 Rádio North Music  61 tisíc (nevysílalo)   131 tisíc
 Rádio Presston  58 tisíc (nevysílalo)  nevysílá
 ČRo Ústí n.L.  57 tisíc (-11)  81 tisíc
 Rádio Delta  56 tisíc (+24)  85 tisíc
 Rádio Life  55 tisíc (-4)  72 tisíc
 Rádio Limonádový Joe  54 tisíc (+15)  nevysílá (ExpresRadio)
 Rádio Euro K  51 tisíc (+27)  Rádio Hey Sever


V tabulce uvádíme týdenní zásahy stanic, které v roce 1997 překročily hranici 50 tisíc posluchačů. V pravém sloupci jsou uvedeny nejnovější výsledky těchto stanic podle průzkumu poslechovosti RadioProjekt. Pokud již rádio nevysílalo, je v závorce uvedena stanice, která ho na daném území nahradila. Jak je vidět z tabulky, rok 1997 již nepřinesl tak bouřlivé změny jako léta předchozí. Na poli celoplošných stanic zaujme vyrovnaná pozice Frekvence 1 a Rádia Alfa, mezi lokálními a regionálními rádii si nejvíce polepšilo Rádio OK a zajímavé posuny zaznamenalo Rádio Jih, Rádio Zlín, Černá Hora a Zlatá Praha. Největší pokles postihl kromě stanic Českého rozhlasu Country Rádio o Rádio Vox.


Na poli reklamních sítí se opět objevil nový hráč. Mediazastupitelství IP Praha zaštítilo stanice Českého rozhlasu a dosáhlo tak tržního podílu 32 procent. Vedoucí Media Marketing Services oslovoval 4,093 milionu posluchačů týdně při podílu na trhu 35 procent, zbývající dvě mediazastupitelství následovala s uctivým odstupem. Stanice zastupované Regie Radio Music poslouchalo alespoň jednou týdně 2,466 milionu posluchačů při podílu na trhu 16,8 procent a RadioNetu patřilo 12,9 procenta s týdenním zásahem 1,884 milionu posluchačů. Bez zastoupení na trhu národní reklamy zůstalo posledních 7 stanic s celkovým share 4,1 procenta.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: