Průzkum poslechovosti RadioProjekt má za sebou rok svého fungování. Podle prezidenta Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka panuje s jeho fungováním naprostá spokojenost. V krátkém rozhovoru pro RadioTV také okomentoval čerstvé výsledky poslechovosti.
Jak jste spokojeni s Radio Projektem po roce fungování? Jaká přinesl pozitiva? Je v něčem nespokojenost?
Jsme naprosto spokojeni. Máme daleko menší rozdíl mezi sesbíraným vzorkem a populací. Tím pádem se daleko méně uplatňuje vliv statistického vážení. Přeloženo do srozumitelnější řeči to znamená, že máme lépe vyšetřeny ty skupiny obyvatel, které doma obtížně zastihnete. Nespokojenost jsme nezaznamenali.
Co říkáte na poslední výstup? Čím si vysvětlujete pokles většiny stanic? Jde o důsledek roční doby?
Pokles rádia celkem je jen o 30 tisíc posluchačů větší než statistická odchylka pro tento údaj v poslechu včera (daily reach). Ona „většina stanic“ pak ztratila dohromady 92 tisíc posluchačů v týdenním a 97 tisíc v denním poslechu. To je ve srovnání s celou populací prakticky zanedbatelné. Roční dobou to nebude, přičítám to spíše vlivu výzkumu v tzv. „netelefonizovaných“ domácnostech. Ale to se bude muset teprve potvrdit.
Jak vnímáte souboj celoplošných stanic? Proč podle vás Evropa 2 spadla a Impuls posílil vedení?
Nevnímám to jako souboj, který má výrazné vítěze nebo poražené. Tři vedoucí stanice se „vejdou“ do rozdílu 30 tisíc posluchačů a 2.2 procentního bodu podílu na poslechu. Mezi Impulsem a Frekvencí 1 je v tomto ukazateli rozdíl 0,4%. Evropa 2 má trochu nižší podíl kvůli délce poslechu (počet čtvrthodin včera). Je to tím, že mladé publikum nevydrží u ničeho dlouho. Ani u svého rádia.
Kde hledat příčiny propadu Radiožurnálu?
Nerad bych, aby to znělo arogantně, ale bude to nejspíš právě Radiožurnálem.
Jak hodnotíte pražský trh? Co dělají špatně na Kiss98fm a Bontonu?
V pražském éteru je opravdu vražedná konkurence. Můžete zde naladit 35 i více stanic. Stačí nepatrná chybka a je to. Někdy to nemusí být ani chybka, stačí jenom změna. Posluchači jsou na změny citliví. Někdy se vrátí, jindy musíte počkat na nové a mezitím cpát peníze do proma.
Jen málo stanic si polepšilo, pres 10 tisic weekly reach jen Kiss Delta, ČRo Brno a ČRo Olomouc. Máte pro to nějaké vysvětlení?
Kdybych ho měl, byl bych hodně vyhledávaný a velmi bohatý člověk.