Úspěch stanic, které si zvolily do svého programového formátu country hudbu je nezpochybnitelný. Za vše hovoří výsledky donedávna neporazitelného Country Radia. Možná právě proto není náhoda, že stanice, které vstupují nově do éteru, zahrnují country a folk do svého programového repertoáru. Zavedenou a úspěšnou notou přece nelze nic zkazit. Ale zaznamenává opravdu country hudba vzestup nebo jde o dlouhotrvající fenomén?
Není country jako country – o tom není pochyb. Například klasická americká country hudba nemá často s tím, co se u nás za country styl považuje, pranic společného. To vysvětlí malý příběh, který mimo jiné odpoví částečně i na otázku, vrůstá-li obliba tohoto žánru u rozhlasových posluchačů, či nikoli.
Být tak traper…
Country a to, co se u nás za country považuje a vydává, je sociální fenomén, který se u nás objevil začátkem 19. století, kdy naši dědečkové a pradědečkové udělali něco úplně jiného než dědečkové a pradědečkové němečtí, polští, slovenští, rakouští a maďarští. Koupili si kus lesa u řeky, kde si postavili srub, zhotovili si kánoe a k dokreslení pohody drnkali u ohně na kytaru, ukulele nebo dokonce na dobro. A tam někde je onen kýžený začátek skautingu a trampingu.
Máme to zkrátka v povaze. Dnešní obliba country hudby je jen potvrzením tohoto fenoménu. A přidala se i další věc, za niž vděčíme normalizační době a která způsobila opět nárůst obliby country hudby: Po roce 1970 tehdejší „vládní magnáti“ rozhodli, že rocková hudba je pro křehkou květinku zvanou socialismus daleko nebezpečnější než národní americká hudba. Country & western tedy bylo povoleno, co se nesmělo, byl rock’n’roll a rock. Navíc hrát rockovou hudbu bylo za socialismu velice drahé, kdežto kytaru si mohl dovolit kdekdo – nároky na pořízení aparatury a nástrojů nebyly zdaleka tak vysoké. A když tohle všechno okořeníte trochou ekologie a lásky k přírodě, nelze nic jiného než souhlasit. Lidé, kteří dnes country hudbě fandí a poslouchají ji v rádiu, nejsou trampové a nenosí sametky, naopak: Jsou to obyčejné mamky a taťkové s dětmi, zkrátka a v podstatě to nejlepší z „mlčící většiny“.
Country pro všechny
Češi kromě toho, že milují country, jsou národem, který by vše chtěl mít v kolonkách a přehledných škatulkách. Proto mají v oblibě výzkumy. A když se tyto rozhlasové výzkumy konečně zrealizovaly, vyšlo najevo, že největší vzorek posluchačů rádia, tedy cca 20 %, tvoří ti posluchači, kteří mají rádi vše a nemají žádné výrazné preference. A u nich přesto stojí country na příčce nejvyšší. Druhým nejvíce zastoupeným vzorkem (také 20 %) byli country oldies fandové, dále vystupovali do popředí také stoupenci cross over country (7 %).
Proto každý člověk, který umí základní matematiku, zjistí, že country formát a jemu podobný je přijatelný pro 50 % populace. A o co dnes hlavně rádiím jde? O vysokou poslechovost. Všechna rádia se tedy dnes snaží smíchat hudbu tak, aby urvala nějaké to posluchačské procento. A že je country stále v oblibě? To není jev, který by nastal ze dne na den mávnutím kouzelného proutku, ale je zde odjakživa. Do doby, kdy si provozovatelé rozhlasového vysílání mohli ještě dovolit luxus, jakým je „dělat rádio také trochu pro sebe“, existovalo jen country rádio. Ale ve chvíli, kdy procitnuvší provozovatelé zjistili, že rádio není jen hudba a radost, ale také obrovské náklady, začali se ohlížet po tom, co by mohlo mít úspěch. A přišel boom komerčních stanic.
Rádia k táboráku
V současné době je možné naladit na kmitočtovém spektru v naší zemi hned několik rádií, jejichž dominantním programem je country a folková hudba. Tato rádia jsou rozptýlena po celém území naší země (pražské Country Radio a jeho budoucí konkurent Melody, středočeská rádia Blaník a Presston, budějovické Eldorádio – country, folk a rock, stanici patří podle posledních výzkumů 2. místo v regionu, plzeňská Karolína, severočeský Děčín a moravská rádia AZ, Rádio Brno a Čas). Některé tyto stanice jsou výlučně country (Country Radio, Presston, Eldorádio, Rádio Brno, Karolína, AZ Rádio), jiné mají country a folk jako součást širšího repertoáru klasických hitů (Blaník, Čas, Děčín).
Klid v neklidné době
Nejposlouchanější stanicí je pražské Country Radio, soukromá rozhlasová stanice, která byla založena v srpnu roku 1991 jako první stanice formátu country hudby v Evropě.
Na Country Radiu si přijdou na své především příznivci country, folku, hudby 60. let, spirituálu a gospelu, trampské hudby, bluegrassu, hudby skotské, irské, australské, ale i klasického rock’n’rollu nebo jižanského rocku. Poměr české a zahraniční produkce je 70 ku 30 %. Country Radio bylo poprvé poraženo až v prvním čtvrtletí tohoto roku, kdy ještě lepší výsledky zaznamenalo Rádio Blaník. Tato stanice hraje klasické hity, ale ani country nebo folk jí není cizí.
Jak si stojí country formát v našem éteru a stoupá-li jeho obliba, jsme se zeptali Jana Šrámka z Country Radia: „Nedomnívám se, že by šlo o náhlý zlomový nárůst zájmu. Spíše si myslím, že po tom, co většina provozovatelů rozhlasových vysílání se na začátku svého podnikání věnovala moderním hudebním směrům a populární hudbě světové i tuzemské, country hudbě dala prostor pouze naše stanice. Tím se stal náš formát posluchačsky ojedinělý a vyhledávaný.“
Tento nečekaný komerční i posluchačský úspěch vedl k určitému opravení vnímání country hudby, folku, ale i R’N’R a klasiky 60. let. Proto i v místech, kam Country Radio svým vysíláním nedosáhlo, začali provozovatelé využívat této skuliny v místní nabídce.
„Dá se konstatovat, že na základě zkušeností s vysíláním Country Radia opadla obava z rizika komerčního neúspěchu. Nicméně využívání dobrých trendů považuji za logický postup a dalo se to očekávat. Určitý náznak nárůstu zájmu může být tedy způsoben tím, že posluchač, který zatím musel být z hlediska úzké nabídky spokojen jen s tím, co slyší ve své lokalitě, má teď příležitost větší žánrové rozmanitosti. Tedy jinými slovy k tomu, co poslouchá velmi rád, dostane navíc trochu toho, co ho ještě ‚příliš‘ neruší,“ dodává Jan Šrámek.
Rádio Brno již našlo svůj profil
Rádio Brno 103,4 je první soukromou rozhlasovou stanicí na jižní Moravě. Stanice prošla ve svém vývoji několika etapami – od rodinné stanice přes stanici zpravodajskou až po dnešní formát: hudební, zpravodajsko-informační rozhlasová stanice s hudebním zaměřením na oblast country a folk s rozhodujícím podílem hudby české provenience. Podle posledního Media projektu se může pochlubit 75 tis. posluchači včera, což je sice v porovnání s předchozím obdobím pokles (- 8), ale share stanice se zvýšil na 0,9 %.
Rádio Karolína
Také v Plzni se daří country hudbě. Podobný formát jako Rádio Brno má i Rádio Karolína – stanice hraje hlavně country a folk a orientuje se převážně na českou hudbu těchto oblastí. Funguje od listopadu 1996, a to v podobě přinejmenším velice úsporné: Stanici tvoří nej-menší možný kolektiv a i v tomto minimálním počtu má 86 tis. posluchačů včera a řadí se na třetí příčku v regionu.
Radio Presston
Jak je vidět, lidé věnující se programování rádií vědí, že rádio má přinášet klid a pohodu. Slogany takto koncipovaných rádií jsou na tom postaveny a výjimkou není ani Radio Presston: Láska, klid a porozumění na vlně 89,3 FM. Stanice funguje od května 1995 a její program je především country, folk a česká hudba 50., 60. a 70. let. Hlavní cílovou skupinu rádia tvoří posluchači ve středním věku, tj. kategorie 40 až 49 let. Country hudbě a podobným stylům věnuje stanice specializované pořady (mj. Noční ptáci, Countrysíň slávy Radia Presston, Countryportréty, Hitcountryáda). Rádio nyní získalo ve svém regionu silného konkurenta, Blaník. Proto poslední výzkumy ukazují pokles poslechovosti o 25 tis. posluchačů včera a pád na poslední místo v regionu.
AZ Rádio 89,6
Jihomoravská stanice, jejíž posluchačská obec se v mnohém mění. Také na Moravě country formátu pšenka kvete: Stanice posílila v porovnání s „neporovnatelným“ minulým pololetím o 18 tisíc posluchačů a vyskočila z posledního místa na osmou pozici.
Rádia Blaník, Čas a Děčín – nikoli vedlejší kolej
Rádio Blaník, nová nejposlouchanější lokální stanice, vzniklo před necelým rokem, počátkem června 1999 (zkušební vysílání) a na konci září rozšířilo své vysílání do Prahy. Od tohoto okamžiku jsou v blanickém éteru slyšet klasické hity popu, folku a country od 60. let až po současnost. Přestože country hudba není dominantou tohoto úspěšného rádia, do klasických hitů jistě patří.
Podobně koncipován je i program rádií Čas, jehož poslechovost podle posledního Media projektu stoupla o téměř 30 tisíc posluchačů včera, a Děčín (klasické hitry 60. až 80. let a country, pořad Country je všechno, co se mi líbí). Inu, podobným formátům se v této době daří.
(Převzato z časopisu Marketing & Media)