AKTUALIZOVÁNOČeský rozhlas počátkem září vyhlásil již druhé výběrové řízení na prodej reklamního času do roku 2010. První řízení bylo na jaře zrušeno pro formální pochybení v zadávajících podmínkách, ovšem ani druhý tendr (viz centralniadresa.cz) není zcela standardní. Jednak stanovuje nezvykle krátkou dobu pro zpracování nabídky a hlavně ještě více zpřísňuje účast subjektů aktivních v prodeji reklamy soukromým broadcasterům.
Zrušené výběrové řízení bylo kritizováno zejména kvůli dvěma bodům, šlo o hodnotící kritérium o celkovém obratu uchazeče, které logicky zvýhodňovalo společnosti prodávající reklamu v televizích, a také podmínku, že uchazeč nesmí být majetkově propojen se subjekty vlastnícími podíl v soukromé rozhlasové stanici. (více viz ČRo zrušil kritizovaný tendr na prodej reklamy)
Zatímco hodnotící kritérium o celkovém obratu uchazeče bylo z podmínek vypuštěno, propojení žadatele se soukromými broadcastery bylo ještě zpřísněno. Nový tendr, který má uzávěrku již 26. září obsahuje konkurenční doložku, která zakazuje účast jakýmkoliv subjektům, které prodávají reklamu jiné rozhlasové stanici. V souvislosti s dalšími požadavky na účastníky to prakticky zajišťuje jasné vítězství současného zastupitelství ARBOmedia, protože další silná zastupitelství RRM a MMS se tendru účastnit nemohou a nové subjekty většinou nemají dostatečný obrat.
„Připadá mi to legrační a z hlediska ČRo i do jisté míry kontraproduktivní. Vylučovat zkušené profesionály ze soutěže je prostě hloupost. To samozřejmě nemění nic na faktu, že ARBO je profesionální organizace s patnáctiletou
zkušeností na českém trhu a s mezinárodní zkušeností původního IP. U nových subjektů nejde úplně o obrat, spíše o to, že při objemech reklamy v ČRo se to téměř nevyplatí stavět. Jestliže to někdo přesto chce dělat, tak je mi už
dopředu podezřelý,“ říká k tomu předseda Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka.
Český rozhlas se ke konkurenční doložce zatím nechce vyjadřovat. „Výběrové řízení na prodej reklamního prostoru Českého rozhlasu právě probíhá. Informace o zadávacích podmínkách či jakékoliv otázky směřující
k této problematice není možné veřejně sdělovat, jsou vyhrazeny pouze účastníkům řízení a podléhají zákonem stanoveným postupům. Na vaše otázky samozřejmě rád odpovím, ovšem až po termínu určeném pro odevzdání a hodnocení předkládaných nabídek. Již nyní ale mohu
jednoznačně vyloučit, že by výběrové řízení diskriminovalo jakéhokoliv kandidáta,“ řekl RadioTV mluvčí Českého rozhlasu Ladislav Pavlík.
RRM: Český rozhlas dává na vědomí, že ho reklamní trh nezajímá
Mediazastupitelství MMS již potvrdilo, že se výběrového řízení na prodej reklamy v Českém rozhlase účastnit nebude. Ani zastupitelství Big Partnership Media, které působí pouze na televizním trhu a konkurenční doložka mu v účasti nebrání, do tendru nejde. „Opět je požadavek minimálního obratu 50 milionů korun za poslední tři roky a ten vzhledem k tomu, že jsme začali před 3,5 roky, nesplňujeme,“ říká jeho ředitel Jiří Lichý.
„Zadávací kritérium, které vylučuje ze hry konkurenci současného mediálního zastupitelstva — firmy ARBOMedia — je více než nešťastné,“ uvádí Michel
Fleischmann, prezident společnosti Regie Radio Music. „Profesionalita na trhu se určuje schopností obstát v konkurenci. Český rozhlas a společnost ARBOMedia tuto šanci propásli, což je pro ně a jejich klienty velice vážné. Český rozhlas se tak otevřeně staví mimo soutěžní prostředí, a tím zkresluje rozhlasový trh reklamy. Výběrového řízení jsme se chtěli zúčastnit, neboť
bychom měli Českému rozhlasu co nabídnout a pomohli bychom zdůvěryhodnit celkový trh, ale uvedená diskriminační kritéria nám to bohužel neumožňují. Bylo by lepší toto formální výběrové řízeni zrušit, neboť takto formulované
kritérium rozhodně zpochybňuje smysl a věrohodnost celého kroku. Český rozhlas dává takto na vědomí, že ho reklamní trh nezajímá a svižně se vydává cestou České televize, tedy potvrzuje nedávné rozhodnutí Poslanecké sněmovny
snížit a posléze zrušit reklamu ve veřejnoprávních médiích … a asi je tomu tak dobře.“