Kdo se chce naučit základy práce v rádiu, může v Německu kromě komerčních kurzů navštěvovat i ty, které pořádají různé obecně prospěšné společnosti. Přičichnout si k práci rozhlasáka tak můžou zájemci v kurzu krytém evangelickými organizacemi.
Možností jak začít kariéru v rádiu mají mladí Němci víc než dost. Výčet těchto možností jsme nabídli už loni v článku K moderaci cesta dlouhá. Kromě nemocničních a studentských rádií na univerzitách nebo otevřených kanálů, kde si je každý sám sobě i učitelem (u univerzitních rádií už nějaké odborné vedení zajištěné bývá) nemají mladí nadšenci šanci se dočkat odborného dozoru. Účast v kurzech pro moderátory, zprávaře, reportéry a další rozhlasáky není zrovna levnou záležitostí, takže určitě přijde vhod výcvikové rádio Ausbildungsradio. Jeho stránky naleznete na adrese www.ausbildungsradio.de.
Jedná se o projekt evangelické publicistiky, který má mladé lidi naučit nejen dělat rádio, ale také ho dělat zodpovědně. Cílem je naučit zájemce vytvářet příspěvky s hodnotným obsahem a vštípit jim zásady novinářské etiky. Kromě teorie se samozřejmě bere ohled i na praxi. Kurzy pořádá agentura, která se stará o výrobu evangelických pořadů pro soukromé stanice. Určité ovlivnění církví tak nelze vyloučit.
Paleta kurzů je ale široká. A hlavně po jejich absolvování si můžou účastníci vyzkoušet deset dnů živého vysílání ve vlastním rádiu. Na starosti mají vysílání některého z tzv. eventrádií, které se objevují na různých akcích a jejichž vysílání připravují evangelíci. Jde třeba o včelařský trh v Michelstadtu, husí trh ve Wald-Michelbachu, vinařský festival v Gross-Umstadtu, ekumenickou mírovou dekádu atd. Kromě vysílání těchto eventrádií se účastníci kurzů podílí i na přípravě příspěvků do církevního vysílání lokálních a regionálních stanic.
První víkendový kurz se zaměřuje na úplné začátečníky. Ti se tady dozví, jak se píše zpráva, jak se vede interview, jak se moderuje, co to znamená promo, teasing apod. Další workshop je zaměřen už jen na mluvení na mikrofon. Eva Mayerová, která školí i redaktory a moderátory BR a WDR, naučí účastníky jak namlouvat příspěvky a jak správně posadit hlas. Další seminář (každý přijde na 80 euro, slevu mají vedoucí eventádií, či ti členové evangelické církve, kteří se starají o mládež) se věnuje digitálnímu střihu. Kromě vlastního stříhání na počítači se seminaristé dozvědí i jak si natočit např. anketu tak, aby se pak dala dobře stříhat.
Další víkend se můžou naučit vést interview a o týden později vyhledávat a ověřovat informace.
Zajímavý seminář, při kterém slibují pořadatelé i dobrou zábavu, je zaměřen na chyby a nečekané události ve vysílání. Odborníci tady povypráví o tom co dělat, když přeskakují cédéčka, zprávař nedorazí na zprávy, nerozjede se mp3 atd. Protože rádio není jen legrace, je jeden workshop věnován mediálnímu právu. Tento seminář vede Frank Schilling, který se jako právník věnuje médiím. Protože každého zajímají ceny, peníze a ekonomické informace, tak je jeden víkend věnován právě ekonomickému zpravodajství.
Vedoucí dětských bohoslužeb, kteří chtějí dětem a rodičům vysvětlit, jak fungují média, by neměly vynechat seminář, který přirovnává boj s médii k boji Davida s Goliášem. Kdo už umí dělat a vytvářet jednotlivé programové prvky, by měl i vědět, jak je řadit do vysílání. Proto je tu kurz dramaturgie. Ač tyto kurzy zaštiťuje evangelická organizace, nevyhýbá se ani kurzu moderace v klasickém komerčním rádiu.
Obecně prospěšná společnost Medienhaus nabízí angažovaným zájemcům možnost účastnit se jeden a půl roku dlouhého kurzu, který sestává z on-line kurzu, 14 víkendových workshopů a 6 týdnů praxe. Na projektu spolupracují samozřejmě i místní rádia.
Jak jste mohli z článku vytušit, má církevní organizace i vazby na komerční rádio. O křesťanských rádiích, jste už mohli číst v článku Na začátku bylo slovo aneb křesťané v éteru. Církve se ale prosazují i na komerčních stanicích. O tom více příští týden.