Ladislav Faktor je předseda dozorčí rady společnosti Stamford Managing a současně majitel jihočeských rádií Faktor a Gold. Požádali jsme ho o rozhovor nejen v souvislosti se změnami a novinkami ve stále se rozrůstajícím Stamfordu, ale i proto, abychom znali jeho názory na celkovou situaci na rozhlasovém trhu v Česku.
Jaká je podle vás současná situace na rádiovém trhu v jižních Čechách? Změnilo se něco v posledních letech?
Rozhlasový trh na jihu prodělal za posledních několik let poměrně významný vývoj především z pohledu silné konkurence. Přetlak na tak malém prostoru způsobuje především stagnaci cen, kterou pociťujeme všichni.
Jaká rádia považujete za konkurenci vašich stanic? Stále se jedná především o celoplošky?
Tahle otázka má dvě základní roviny – programovou a obchodní. Každý, kdo sleduje vývoj programů v regionech, si jistě všiml, že jsme se přiřadili do rodiny Hitrádií. Důvod tohoto kroku je jednoduchý – abychom si udrželi konkurenceschopnost proti skupinám, které vzniky daleko dříve (Kiss, E2), spojili jsme síly a tvoříme vlastní společné programové prvky, které ovšem nejsou nadřazeny regionalitě. Tu dál považujeme za naší největší přednost.
V obchodu je samozřejmě konkurentem každý… :)
Vidíte vy osobně posun v zaměření českých rádií? Je pestřejší paleta, pokud jde o hudbu?
Podle mne se může zaměření českých rádií více diferencovat až po digitalizaci, tedy pokud nějaká proběhne. Nalézáme se na komerčním trhu, to znamená, že se vždy bude každý snažit urvat co nejvíc posluchačů. Na menšinové žánry bychom měli mít veřejnoprávní média, ale všichni víme, jak to ve skutečnosti dopadá.
Jaká rádia vám u nás nejvíce chybějí?
Na to už jsem vlastně odpověděl… mrzí mne, že je duální systém chápán jako konkurenční. Český rozhlas má k dispozici ty nejkvalitnější prostředky pokrytí, kvalitní lidi, peníze – co si víc přát pro tvorbu programů, které budou komplementární pro komerční rádia?
Jaký je podle vás největší rozdíl mezi pražskými a jihočeskými stanicemi?
Žádný zásadní rozdíl nevidím, v Praze je samozřejmě obrovská konkurence, ale také je tam větší množství peněz…
Jak byste zhodnotil právě probíhající změny a fúze ve Stamfordu?
Na hodnocení je brzy, ale všechny kroky, které děláme, považujeme pochopitelně za správné :)
A co odchod tří akcionářů? Znamená oslabení Stamfordu na Moravě?
Naši dlouholetí společníci měli prostě jiný názor na změny, které jsme chystali, a tak se rozhodli tímto způsobem. Vůbec to ovšem neznamená, že by s námi přestali spolupracovat v síti. Jsou nadále zastoupeni MMS.
Daří se Stamfordu a rádiím v jeho portfoliu lépe konkurovat celoploškám? Splnila podle váse v tomto ohledu společnost očekávání, s nímž jste ji zakládali?
Všichni už víme, že české rozhlasové prostředí svou hustotou neumožňuje sólové projekty. Pracuji v této oblasti víc než patnáct let a za tu dobu jsem byl svědkem toho, jak jednotlivé subjekty s nadšením získaly licenci a pak postupně kroutily programem směrem k mainstreamu. Ano, momentálně jsem přesvědčen, že Stamford jde tou dobrou cestou.
V jednom z rozhovorů jste řekl, že primárním cílem Stamford Managing není budování sítě, ale rozvoj jednotlivých stanic, které součástí společnosti. Daří se tento cíl? A kde vidíte největší úspěch?
Jednoznačně se daří zachovat regionalitu obsahu.
Jaká je akviziční strategie Stamford Managing? Podle čeho „berete“ pod svá křídla další stanice?
Záleží hlavně na tom, zda si „rozumíme“ v oblasti kombinace našich regionálních i národních cílů.
Dokážete prozradit něco z dalších programových plánů kolem čerstvě Stamfordem získaných stanic Dragon, Fajn Rádio Hity a Apollo?
To zatím nemohu komentovat.
A co síť Kiss? Zůstává i nadále plnohodnotným konkurentem, stejně jako celoplošky? Kde vidíte její sílu? Orientujete se jen podle čísel?
Jistě, je to plnohodnotný konkurent, ke všemu velmi silný a dravý. Její hlavní síla je také v kombinaci regionality a národní podpory.
V říjnu Stamford sliboval představit novou organizační strukturu skupiny Stamford Management. Je to možné?
Ano, možné to jistě je…