Internetradio má už 24 kanálů

radiotv22Provozovat internetové rádio dnes už není vůbec žádným problémem a dá se to zařídit s minimálními náklady. Podstatně náročnější je vysílat přes Internet tak, aby takové rádio lidé poslouchali, a aby si na sebe takové rádio dokonce vydělalo. Zdá se, že skupině kolem Internetradia se to docela daří.

Jak se dočteme na jejich stránkách, Internetradio zahájilo zkušební provoz na adrese www.internetradio.cz 15. března letošního roku prvními čtyřmi kanály – Rock 90. let, Pop 60. let, klasická country a Swing, které po dvou měsících následovaly kanály Pop 90. let a New elektronika.

Tehdy jsem ještě moc nevěřil, že se v současné době může u nás podobný projekt udržet, ale další měsíce ukázaly, že jsem byl zbytečně pesimistický. Během léta začaly na Internetradiu inzerovat první klienti a v září přibylo v jeho nabídce několik dalších úzce zaměřených kanálů plus několik speciálních klientských kanálů – například Rádio CPress, Rádio Ministerstva obrany nebo dokonce internetová verze rádia Zlatá Praha.

Jak to vypadá s reklamou? Internetradio prodává klasický třicetisekundový spot za 27 Kč přes týden a za 9 Kč o víkendu, přičemž při větších objemech můžete získat až 20% slevu. Taková cena vypadá při srovnání s cenami reklamy v klasických rádiích samozřejmě lákavě, je třeba však vzít v úvahu počet zasažených posluchačů. Pro srovnání jsme připravili orientační tabulku s přibližnou cenou za jednoho zasaženého posluchače se třemi náhodně vybranými klasickými stanicemi.

Rádio Zásah Průměrná cena za spot Cena za posluchače
Kiss Hády čtvrthodina 32100 1800 Kč 0.06 Kč
Radio Metuje čtvrthodina 7900 360 Kč 0.05 Kč
Radio Hity čtvrthodina 1100 150 Kč 0.14 Kč
Internetradio 50 najednou 20 Kč 0.40 Kč

Tady je jasně vidět, že cena inzerce u Internetradia je několikanásobně vyšší. To ale neznamená, že tato inzerce není výhodná. V případě inzerce na internetovém rádiu máte totiž možnost nepoměrně lépe zacílit na toho správného posluchače a navíc získáte zdarma ještě klasické reklamní bannery, což vám klasická rádia asi nenabídnou. A to může konečném účtování hrád velmi podstatnou roli.

Tolik k základním faktům. O projektu Internetradia jsme si popovídali s programovým šéfem Internetradia Adamem Křikavou.

Kanály podle hudebních stylů jsou asi všem jasné, jak byste popsal ty ostatní?
To jsou firemní rádia. To je právě kouzlo internetového multikanálového rádia, každý, ať už firma nebo jednotlivec si může u nás objednat vlastní rádio. Na rádio jsou minimální náklady a proto si ho může dovolit opravdu každý. Kdybych Vám před dvěma lety nabízel svoje vlastní rádio za 15 000 Kč měsíčně, asi mě shodíte ze schodů jako nebezpečného blázna. Rádia, která jsou u nás slouží především k propagaci společností, které s námi spolupracují, např. Cpress – známý vydavatel internetových i tistěných periodik – měl požadavek na příjemnou jazzrockovou hudbu k práci. Přesně tak jsme jim ji namíchali a přidali do tohoto mixu reklamy jejich produktů (živě, pauza, aukce atd.). Rádio Kulíšek je zase dětské rádio pro děti, které bylo až donedávna vysíláno pouze pomocí rozvodů kabelové televize v Lánově u Vrchlabí. Rádio Katedrála je kytarová hudba 80 a 90.let a katedrála je známý internetový portál, který provozuje PVT. Na Rádiu Katedrála se připravují soutěže, hitparáda atd. Rádio Minib je rádio našeho klienta, který vyrábí a montuje podlahové topení, hraje hardrock ze 70.let. Rádio ministerstva obrany je vlastně takový zkušební balónek. S Ministerstvem obrany právě jednáme o dalším provozu a vylepšení kanálu. Jsou tam docela zajímavé informace i hudba, která dokazuje, že na vojáky nemusí být pohlíženo vždy jako na suchary a zelené mozky. A konečně Rádio Downtown, které vytvářejí studenti v Brně – to hraje rockovou nezávislou hudbu především z devadesátých let.

Kolik lidi poslouchá Vaše radia denně a kolik v jednu chvíli najednou?

V současné době poslouchá naše rádio (24 samostatných programů) kolem 200-300 posluchačů denně ve všední den. 100-200 ve víkendových dnech a o svátcích. Pravidelně nás poslouchá 40-60 lidí v jeden okamžik. Tto čísla samozřejmě klesají, nebo stoupají v závislosti na počasí, denní době, dnech v týdnu, atd. Myslím, že přestože jsme dosud Internetradiu nedělali prakticky žádnou reklamu, jsou tato čísla zajímavá. Začátkem listopadu se bude rozjíždět reklamní kampaň, která má přinést zvýšený počet posluchačů. Náš cíl je mít do konce roku cca 500 posluchačů denně.

Které tři kanály jsou nejposlouchanější?
Jsou to New elektronika, Rock 90.let a Blues.

Proč jste zvolili zrovna technologie Realaudio a Winamp a ne například Media player nebo Quicktime?

Problém není v použité technologii, ale v přehrávačích, které naše rádio dokáže přehrát. Naším hlavním krédem
a cílem je, aby naše rádio mohlo poslouchat co nejvíce lidí. Instalace a ovládání Winampu je asi ze všeho
nejjednodušší. Starý Media Player nedokázal komunikovat s jiným vysílacím software než od Microsoftu a my jsme nechtěli nutit potencionální posluchače, aby používali pouze tento přehrávač. Chtěli jsme jim nabídnout alespoň výběr ze dvou, tedy Real Audio a Winamp. Tyto přehrávače si každý posluchač může stáhnout také z našeho serveru. Nový Media Player je podstatně vylepšený a v těchto týdnech pracujeme na jeho přidaní do naší nabídky. Qucktime je podle nás v Česku málo rozšířený, ale mohu se mýlit.

24kbps proud se sice dá poslouchat, ale nechystáte něco lepšího pro lidi s lepším připojením?
Jak už jsem psal výše, naším cílem je zpřístupnit Internetradio široké veřejnosti, ale zároveň jim zbytečně nezatěžovat linku tak, aby při poslechu Internetradia mohli využívat Internet ještě k něčemu jinému. My jsme
schopni technicky zprovoznit vysílání v jakékoliv technické kvalitě, otázka je jestli ho může poslouchat
dostatečný počet uživatelů, aby byl schopen nás uživit. Samozřejmě že není technický problém vysílat stejný
program v několika rozdílně kvalitních streamech, ale při našem počtu kanálů bychom neúměrně zatížili náš
přístup do Internetu.

Když jsem zkusil naladit Zlatou Prahu, tak jsem tam neslyšel žádné moderátory nebo identifikaci. Je to opravdu Zlatá Praha?
Je to opravdu Zlatá Praha. V současné době pracujeme na spuštění vysílání z jejich vlastních stránek. Je možné, že při spuštění rádia se Vám přeladilo na nejbližší možný kanál. To je způsobeno drobnými často jenom sekundovými výpadky na trase někde mezi našimi servery a Vaším počítačem. Když vybrané rádio spustíte podruhé už se to neopakuje.

Je větší zájem o proužkovou inzerci nebo klasické spoty?
Abych řekl pravdu, prodejem proužkové inzerce se vůbec nezabýváme. To co vidíte na našich stránkách, jsou
bannery výměnných systémů. Našim klientům poskytujeme bannerovou inzerci jako bonus ke klasickým spotovým kampaním.

Jak to vypadá obchodně? Viděl jsem na stránkách spoustu inzerentů. Znamená to, ze si vaše internetradio na sebe vydělá? A že dokonce uživí i lidi kolem něj? Jak velký tým rádio tvoří a prodává?
V současné době se pomalu dostáváme do stavu, kdy jsme schopni z příjmů za reklamu hradit měsíční provoz rádia. To znamená i náklady na mzdy a odměny. S návratností investice, která byla do Internetradia vložena, počítáme v horizontu několika let. Internetradio vytváří a prodává 10 lidí. Funguje nám obchodní team tak, jako u každého klasického rádia.

Používáte nějaké jingly nebo identifikátory jednotlivých kanálů a celého rádia?
Zatím ne.V současné době se připravuje kompletní zvukový obal Internetradia.

Jak velký máte hudební archív? Potřebujete pro vysílíní smlouvy s Intergramem a OSA?

Náš archív čítá 2O OOO skladeb. Smlouvy s OSA a Intergramem samozřejmě potřebujeme a chceme. Ochrana autorských práv je nedílnou součástí civilizovaného světa. S OSA máme uzavřenou smlouvu a máme uhrazeny všechny autorské poplatky za dobu našeho vysílání. S Intergramem jednáme o smlouvě, ale předpokládám, že výsledek bude stejný.

Kdo a jak tvoří program? Tedy spíše playlisty, protože mluveného slova na vašich rádiích moc není. Neplánujete alespoň stručné zpravodajství např. každé dvě hodiny?

Playlisty nám píší odborníci na jednotlivou hudbu a formát jednotlivých kanálů určuje samozřejmě vedení rádia.
Těšte se, ještě do konce roku máme připraveny různé druhy rádií, ať už hudebních nebo s mluveným slovem. Co se týče zpravodajství, plánujeme pravidelné zprávy ze světa IT a Internetu na vybraných rádiích. V horizontu několika měsíců připravujeme zprovoznění redakce, která bude vytvářet obecné
zpravodajství a také specializované zprávy pro naše úzce zaměřené menšinové hudební žánry.

Myslíte si, že internetradia mohou někdy ohrozit standardní rádia? Jestli ano, tak kdy?
S postupnou globalizací kultur lze očekávat, ač se to v současné době zdá nereálné, vytvoření jakýchsi
centrálních médií, která budou vysílat z jednoho místa, v jednom jazyce, budou vysílat stejnou hudbu atd.
Toto umožní pouze drastické snížení nákladů na komunikaci, získávání zpravodajství a vytváření programu, jakého jsme svědky právě v této době. Tato oficiální média budou doplňovat různá alternativní menšinová média, která budou rozlišovat různé zájmy a kulturu lidí. Menšinová média ale rozhodně nebudou menšinová počtem posluchačů nebo diváků v dnešním slova smyslu (víte kolik je na světě vyznavačů jazzu, nebo poesie?). I oni se globalizují, tj. snaží se získat co nejvíce příznivců – nic jiného jim nezbývá, chtějí-li přežít. A co se týče otázky, kdy začnou ohrožovat internetradia standardní rádia? Včera. Jestliže standardní rádia nedokáží uspokojit potřeby menšinového posluchače a internetradia jim už teď berou stovky posluchačů (zatím stovky), tak už je přeci ohrožují teď.

Jaký je Váš cíl?
Cílem Internetradia je zjistit a porozumět potřebám VŠECH našich potencionálních posluchačů a vyhovět jim.
Teď mě napadlo neptal jste se na můj osobní cíl ? Tím je aby Slavie vyhrála Ligu mistrů (nebo to je spíš sen ?
?)

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .