Prezident ED CR Michel Fleischmann vyvrací, že francouzský rozhlasový komplex je na prodej. Popírá i částku 200 milionů dolarů, o které se údajně mluví. Navíc podle Fleischmanna by byla škoda prodávat takovou školu, jakou Evropa 2 pro rozhlasový trh v Čechách představuje.
Generální ředitelkou RRM se stala v loňském roce Kateřina Fričová. Její jméno známe všichni ve spojitosti s televizí, obzvláště Primou. Jak jste spokojen s jejím působením v RRM?
Kateřina vnesla do této společnosti řád. To znamená, lépe definovala a pojmenovala celou strukturu. Změnila organizační řád, zavedla jasná pravidla hry a zlepšila prostor pro komunikaci ve společnosti. Společnost se více soustředí na své cíle. Pokud jde o mně, Kateřina je velice komunikativní a to, co děláme, spolu probíráme.
Jak jste přijal tvrzení, že by se paní Fričová v případě vítězství Sládečka chtěla opět vrátit do televize?
Aféra Česká televize je podle mě spíše vykonstruována a moc neodpovídá na otázky České televize. Pokud jde o zaručené zprávy o odchodu paní Fričové a pana Fleischmanna do ČT, spadají také do kategorie spekulací. Já jsem jasně řekl totéž, co říká Kateřina: že tento Zákon o České televizi neodpovídá cílům a možnostem, které má mít veřejnoprávní televize, a tím pádem se s tím dá těžko pracovat. Oba máme jasně definovaný cíl v naší společnosti a chceme v ní pracovat. Osobně jsem kauzu ČT bral velice okrajově, protože těžiště naší práce je v této společnosti, a nejen v RRM, ale i na Frekvenci 1 a Evropě 2, a to mně zajímá mnohem víc.
Poslechovost Frekvence 1 poklesla za dva roky skoro o 300 tisíc posluchačů. V čem vidíte hlavní příčinu?
Poslechovost klesla. Nevím, je-li to o 300 tisíc. Pravděpodobně vycházíte z výsledků Media projektu. Jeho metodika se změnila. Hraje to roli? Pravděpodobně ano. Metodika nyní nahrává více lokálním a regionálním rádiím. Před dvěma lety navíc nastoupila nová lokální a regionální rádia, která se velice rychle stala módními. Tím myslím, že co je módní, může být na druhou stranu krátkodobé. Je úplně jasné, že po několika letech úspěchu F1 se formát pochopitelně – jako ve všech rádiích všude na světě a nyní i v České republice – unavuje a dva, tři roky trvá než se křivka zase zhoupne nahoru. Nebyl jsem překvapen jistým poklesem poslechovosti F1 ani úspěchem módních rádií. Česká republika se dostává do normálu rozhlasových médií v Evropě. Věřím, že dočasný trend poklesu poslechovosti vystřídá období vzestupu. Přibližně před dvěma lety začaly také velké odpolední programy na televizích atd. Nyní bude zase doba rádií.
Nemáte pocit, že změnami muziky, resp. jejím omlazením, a programu, jste odradili zavedené posluchače F1, hlavně ženy?
Myslím, že nejde o omlazení jako takové, ale o to, že po několika letech rádio stárne se svými posluchači a musí se také ohlížet po nových. Takže je zde postupný přesun z pětačtyřicátníků na pětatřicátníky, který může být doprovázen dočasnou ztrátou posluchačů. Jde o přirozený jev. Pokud jde o ženy, ani zde nejde o chybu, ale o přirozený vývoj. F1 byla prvním rádiem, které se obracelo k ženám, a toto zacílení bylo úspěšné, takže formát přijalo plno rádií, která začala vysílat pro ženy a nabízet jim obdobný program.
S tím souvisí i otázka, jestli Váš zájem o posluchače Impulsu a Radiožurnálu není zbytečně silný?
Zajímáme se o všechny posluchače v této věkové kategorie. F1 je rádio s jasně definovanou cílovou skupinou. Na druhé straně se zajímáme o všechny posluchače těch rádií, která mají v jisté míře cílové skupiny obdobné. Podle všeho posluchači Radiožurnálu zestárli. Co se týče Impulsu, programově si nekonkurujeme. Frekvence 1 je jediné blokové programové rádio. Nesnažíme se nijak zvlášť posluchače přetahovat, hlavně bojujeme o posluchače nové. A to především o ty, kteří chtějí vyhledávat alternativu v rádiu a chtějí definovat svůj životní styl. A takovým rádiem je právě F1.
Takže už nejde o kopretinové rádio?
Ano, jde. Kopretinovým rádiem zůstává F1 stále , je to rádio, které je příjemné, hezké, ale i kopretina má svou zvláštní vůni, která může být místy i agresivnější. Navíc žijeme i v agresivnější době. Motto F1 je – rádio, které chce o něčem být a dialogu se nevyhýbá. Navíc právě tím je toto rádio v Čechách jedinečné.
V souvislosti s poklesem poslechovosti se musím zeptat, jak je to s celkovým ziskem. Odrazil se pokles F1 na hospodaření?
Poslední dva roky byly snad nejlepší v celé naší historii. A je to dáno dvěma důvody. Prvním je, že klienti konečně pochopili jedinečnost F1. A druhým, že si začínají lépe rozmýšlet, do jakého média své reklamní časy umístí, kam tedy půjdou jejich investice. Celkově se zlepšila práce s médii, což se pozitivně odrazilo i na F1. Samozřejmě však souhlasím s tím, že to bude ještě lepší, až budeme mít lepší výsledky poslechovosti.
Proslýchá se, že celý komplex – tedy RRM, F1 a E2 je na prodej. Je pravda, že Francouzi hledají kupce celého mediálního seskupení? Mluví se o částce 200 milionů dolarů.
Není to pravda, ale kdyby to bylo 200 milionů dolarů, tak bych byl velice rád. Vím, že se o prodeji mluvilo, navíc se tato otázka objevuje v pravidelných periodách. Vždy po dvou letech se o tom mluví a vždy se vyklube, že to tak není.
Nárůst poslechovosti E2 na 395 tisíc je hezký, ale není to přesto málo při hustotě 14 vysílačů? Například Blaník má na třech vysílačích 330 tisíc posluchačů…
Myslím, že to není nárůst jen hezký, ale i výjimečný. Ale naše cíle jsou ještě vyšší. Pokud jde o porovnání našich vysílačů s vysílači Blaníku, musíte porovnat jejich výkon. E2 je jasně definované rádio na cílovou skupinu, zatímco definice Blaníku je mi neznámá. My děláme komerční rádio, které má odpovídat potřebám klientů, a ne jim nabízet nedefinovanou množinu posluchačů. Blaník nevytváří ani nové posluchače, ani nové peníze. Jen přebírá posluchače jiných rádií, což je pochopitelně úspěch, ale noví posluchači jsou pro každé rádio základ. A komerční rádio nové peníze vytvářet má.
Teď odbočme k programové části. Nemáte pocit, že Leoš Mareš, byť velice oblíbený, dělá už ranní show moc dlouho? Tři roky jsou v rádiu dlouhá doba – a nechcete udělat změnu právě tady?
Znám ve světě moderátory, kteří dělají deset, patnáct let. Nevím, proč by byly tři roky moc. Leoš Mareš se stává hvězdou, a jsem rád, že jsme ho prosadili. Podle mého má své hvězdné období ještě před sebou. Proto Evropa 2 vsadila na novou podobu Ranní show a Leoš společně s Patrikem Hezuckým dostali mnohem větší prostor ve vysílání. Navíc v momentě, kdy si novináři začnou všímat moderátora, je moderátor výkonný tak na 50 procent vůči posluchačům. Skvělým příkladem jsou „Pokondři“. Talent se má dotáhnout až do úplného konce.
Domníváte se, že má ještě E2 stejný kredit, jaký měla dříve? Nezbyly zde téměř žádné výrazné moderátorské osobnosti, noví lidé na E2 přišli z Voxu, Radia City apod.
Stejně jako F1, i Evropa 2 si prožila moment přerodu. Nevím, jde-li o stejný kredit, ten je naopak jistě jiný, ale společnost i posluchači se vyměnili. A to, co lidé ze začátku 90. let vnímali jako kredit, je dnes definováno zcela jinak. Důležité je, že je to nejposlouchanější hudební rádio v Čechách, které v mnoha regionech úspěšně konkuruje lokálním stanicím. Nesouhlasím s tím, že nemá výrazné moderátorské osobnosti, a jestli přišli z jiného rádia, ukazuje to jenom, že tato rádia nebyla schopna udělat z těchto lidí hvězdy, zatímco E2 to umí. Politika dnes je jiná než na začátku 90. let, rádio je také jiné. Na začátku 90. let byla Evropa 2 pražské rádio, dnes je to rádio, které je skoro ve všech větších městech.
Již několik let usilujete o získání licence k provozování zpravodajského rádia v Praze. Letos jste na slyšeních dokonce žádal Radu RTV, ať už vás nenutí opětovným nepřidělením kmitočtu žádat příště opět. Jaké byly Vaše pocity, když Rada přidělila kmitočet 90,3 bývalému podřízenému Martinovi Cechlovi? Budete opět žádat o nějakou frekvenci v těchto licenčních řízeních, kdy Rada vypsala v Praze další tři frekvence?
Je pravda, že jsem Radu žertem prosil, aby mě už nenutila žádat potolikáté. Ano, budu opět žádat o informační rádio a už popáté budu mít stejnou úvodní větu: „Žádám vás (poprvé, podruhé, potřetí, počtvrté) popáté.“ Jde-li o rádio Expres, licence nebyla přidělena panu Cechlovi, ale společnosti 4 S Production. A mimo jiné tuto společnost reprezentují lidé, kteří pracovali na E2, což znamená, že měli dobrou školu Samozřejmě, že mě mrzí, že jsem licenci nedostal já. Radní totiž dodnes nedokázali rozlišit, že nejsem majitelem žádného rádia, ale pouze manažer. Až tento drobný rozdíl vstřebají, budu mít šanci dostat licenci. Navíc v Praze takové rádio chybí. Bohužel ty tři nově vypsané frekvence nebudou mít nijak velké pokrytí. Například ve Francii má veřejnoprávní informační rádio Info momentálně nejvyšší poslechovost v Paříži a okolí, což ukazuje zájem o informace.