Radiožurnál je jasně nejposlouchanější stanicí! Frekvence 1 předstihla Impuls! Impuls se dotáhl na vedoucí příčku Radiožurnálu! Zdá se, že sy tyto výroky protiřečí? Není tomu tak, záleží na tom, jak interpretujeme Mediaprojekt a kterou veličinu uznáváme jako nejdůležitější. Na tom se ovšem český rozhlasový trh jaksi nedokáže shodnout.
Většina novinářů má jasno. Jako nejdůležitější „novinová“ veličina byla totiž kdysi dávno zvolena poslechovost včera (daily reach) a agenturní a novinové články tedy s železnou pravidelsnotí zveřejňují pouze tato čísla. V čem je problém? Poslechovost je měřena v první řadě kvůli prodeji reklamy a poslechovost včera při plánování kampaní hraje pouze druhé housle. Kampaně jsou totiž zadávány ny týdny.
Poslechovost včera | ||
---|---|---|
1. | Radiožurnál | 937 tisíc (-24) |
2. | Frekvence 1 | 847 tisíc (-2) |
3. | Radio Impuls | 837 tisíc (-14) |
Takhle tedy vypadají výsledky podle poslechovosti včera (DR), jasné vítězství Radiožurnálu a po letech návrat Frekvence 1 před konkurenční Radio Impuls. Když ovšem stanice porovnáme podle poslechovosti posledních v sedmi dnech (WR), vidíme situaci jinak. Na slábnoucí Radiožurnál se dotáhl výrazně stoupající Impuls a Frekvence 1 stagnuje s mírným odstupem na třetí pozici.
Poslechovost v posledních sedmi dnech | ||
---|---|---|
1. | Radiožurnál | 1300 tisíc (-32) |
2. | Radio Impuls | 1298 tisíc (+48) |
3. | Frekvence 1 | 1243 tisíc (+4) |
A co to zkusit ještě jinak? Podle přísně matematické logiky by nejposlouchanější rádio mělo být to, které má největší podíl na trhu (SHARE). Ten je definován jako poměr času, který posluchači stráví u konkrétního rádií, ku času, který posluchači stráví u všech stanic. Podle tohoto poměru vede Frekvence 1…
Podíl na trhu | ||
---|---|---|
1. | Frekvence 1 | 11,6% (+0,8) |
2. | Radio Impuls | 11,5% (+0) |
3. | Radiožurnál | 10,8% (-0,7) |
… stejně jako podle poslechovosti v průměrné čtvrthodině (AQH). Průměrná čtvrthodina je totiž matematicky velmi podobná podílu na trhu.
Průměrná čtvrthodina | ||
---|---|---|
1. | Frekvence 1 | 211 tisíc (+15) |
2. | Radio Impuls | 205 tisíc (+2) |
3. | Radiožurnál | 190 tisíc (-15) |
A na závěr ještě jeden pohled. Ten, kdy se tazatel respondenta ptá, která stanice je jeho nejoblíbenější. Bez seznamu rádií a bez nápovědy.
Nejoblíbenější rádio | ||
---|---|---|
1. | Radiožurnál | 992 tisíc (+1) |
2. | Radio Impuls | 908 tisíc (+22) |
3. | Frekvence 1 | 879 tisíc (+7) |
Které rádio je u nás tedy nejposlouchanější?
Jak je vidět z těchto pěti tabulek, těžko říct. Český novinář by řekl Radiožurnál, mediální agentura by s Radiožurnálem souhlasila, ale přidala by k němu Impuls, matematik by trval na Frekvenci 1 a podle srdce je to opět Radiožurnál.
Abychom mohli zodpovědně prohlásit, které rádio je při takto vyrovnaných výsledcích Mediaprojektu nejposlouchanější, je třeba se shodnout na tom, která veličina je ta nejdůležitější. „Už dávno preferujeme WR jako potenciál a AQH jako veličnu množství posluchačů v primetimové průměrné čtvrthodině. DR se asi hodí novinářům a proto jej prezentují i stanice,“ prohlašuje prezident APSV Michal Zelenka s tím, že se ovšem všichni členové SKMO zatím názorově neshodli na tom, že by měla být týdenní poslechovost upřednostněna.
I nadále je tudíž ve většině médii uváděna poslechovost včera, i když při prodeji reklamy jsou upřednostňovány jiné veličiny. Ačkoliv byly v srpnu sjednoceny konkurenční průzkumy Mediaprojekt a Market, Media a Lifestyle a rozhlasový trh získal výzkum jedné měny, broadcasteři se stále neshodli na tom, která měna to vlastně je. Díky tomu pak mohou vznikat takové nešvary, že některé stanice na svých stránkách zveřejňují pouze tu veličinu, která je pro ně ve vztahu ke konkurenci nejpříznivější.