Výsledky posledního průzkumu poslechovosti jsou známy více než týden, takže jsou na řadě komentáře. O názory jsme požádali zástupce několika stanic a reklamních sítí, zde jsou odpovědi těch, kteří na naši výzvu reagovali.
Nové výsledky Mediaprojektu opět potvrdily relativní stabilitu rozhlasového trhu a většinu změn lze vysvětlit sezónními výkyvy. Takto lze interpretovat poklesy u celoplošných stanic i mírné nárůsty u většiny regionálních rádií.
Za zmínku rozhodně stojí pokračující výrazný nárůst Rádia Blaník, kterému se podařilo překročit hranici 300 tis. posluchačů a s velkým náskokem upevnit pozici nejposlouchanějšího soukromého regionálního rádia v ČR. Překvapením je bezpochyby nárůst poslechovosti Evropy 2, na druhou stranu ale současné výsledky stále velmi zaostávají za potenciálem jejího celoplošného pokrytí.
Osobně si myslím, že další vývoj na rozhlasovém trhu bude mnohem zajímavější, než současné výsledky. Bude jistě zajímavé sledovat vývoj Evropy 2 a Blaníku, stejně jako výsledky Rádia Vranov a Kissu jižní Čechy. Otázkou do budoucna nadále zůstává boj Impulsu o pozici nejposlouchanějšího rádia a poslechovost „renovované“ Frekvence 1. V neposlední řadě je třeba připomenout připravovaný start nováčků vzešlých z posledních licenčních řízení. Myslím, že se na rozhlasovém trhu máme opravdu na co těšit.
Nový výstup MediaProjektu mi udělal v mnoha ohledech radost a v několika bodech mě zklamal. Největší radost mi udělaly nárůstny mnoha našich rádií – Egrensis (+19.000), Kiss Radio celkem (+39.000) a další menší přírůstky. Co se týká postavení RadioNetu, tak zde se pozice takřka nezměnila. V mnoha regionech jsme si vylepšili postavení, nebo udrželi
stávající. Jsem trochu zklamán dalším poklesem celkové poslechovosti. Je to již 6. pokles celkové poslechovosti rádia, očekával jsme zastavení tohoto negativního jevu.
Dle očekávání se projevil nástup Rádia Blaník do severních Čech. Podle mého názoru se pokles stanic vysílajících především z Chomutova a Mostu ještě prohloubí – Blaník v této oblasti vysílál pouze ve 2. čtvrtletí (výstup MediaProjektu je za celé první pololetí). Zdá se že Rádio Impuls dosáhlo svého vrcholu a mírně kleslo. Zajímavá situace nastala s délkou poslechu (ATS) Rádia Karyon, ketré ukončilo vysílání koncem května. Karyon vyšel jako nejdéle poslouchaná stanice v celé ČR – 276 min.
S výsledky Mediaprojektu jsem relativně spokojen. ČRo 1 – Radiožurnál letos neměl v rámci Českého rozhlasu prioritu, takže jsme v tomto roce zatím neměli žádnou propagační kampaň. Přesto jsme nejposlouchanejší, i když český rozhlasový trh ve své historii nezaznamenal tak masivní reklamu na všech místech, jakou má už několik měsíců Impuls. Inzeruje samozřejmě i řada dalších stanic.
Skvělý je už v druhém tzv. klouzavém pololetí vzestup ČRo 2 – Prahy. Je to dobrý trend, ostatně např. BBC Radio 2 s obdobným formátem je nejposlouchanější celoploškou BBC.
Nové programové změny ČRo 1 – Radiožurnálu se v tomto výsledku Mediaprojektu ještě určitě neprojevily. Nicméně jsem si vědom, že k vyššímu poslechu ČRo 1 – Radiožurnálu asi nepovedou. V soukromém rádiu bych takhle v programmingu nepostupoval, ale ve veřejnoprávním médiu vědomě dělám jinou práci. Novinky zejména v Odpoledním Radiožurnálu směřují k hlubšímu zpravodajství o nejdůležitejších událostech z více zorných úhlu.
Oproti předchozímu období na CRo 1 – Radiožurnálu poklesla víceméně jen poslechovost Radiofóra, přestože se na něm nic podstatného neměnilo a jiné stanice ve stejném čase podobný pořad nevysílají. Radiofórum přesto zachováme, protože jednou denně takový diskusní pořad na zpravodajskou stanici patří, a to dokonce ješte v poslouchaném „netelevizním“ času. Opět se potvrzuje, že ve společnosti stále klesá poptávka po hlubší rozhlasové publicistice. Dokonce i v ČRo se objevily diskuse o tom, jestli by ČRo 1 – Radiožurnál v takové situaci neměl změnit obsahové zaměření a formát. To ale neudělám, protože už dlouhodobě a „bez ohledu na počasí“ buduji nejlepší a žurnalisticky poctivé zpravodajsko-publicistické rádio. I do budoucna proto bude fér posuzovat úspěch takového formátu se srovnatelným produktem na našem trhu.
I když rádia celkem zaznamenala další pokles, což se také dotklo F1, Frekvence 1 si mírně polepšila v sharu. Nové schéma vysílání přinese další zlepšení. Největší nepříjemností těchto výsledků je pokračující propad posluchačů celkem. Úspěch Blaníku je dán novým vysílačem a konzervatismem mimoměstských posluchačů.
Fascinuje mne situace na poli celoplošných stanic. Situace se mi nejeví zdaleka tak stabilní, jak ukazuje MP. Těším se na další výstupy, protože tady se prostě něco musí stát.
Odliv posluchačů od rozhlasu je logický, úroveň naší branže strašidelně upadá a posluchači prostě nejsou úplně hloupí – nedají se šidit donekonečna.
Vzestupy Blaníku i E2 jsou logické, jejich kmitočtový rozvoj prináší další potenciál růstu. U E2 si ovšem nejsem jistý, zda tento MP měřil již Ostravu, ale míním tím i
jejich nový kmitočet z Vrchlabí atd. Úspěch E2 v Praze je nesporný, byl mj. umožněn i situací ve vedení a řízení Radia City, s kterou jsme naprosto nespokojeni. Výsledky a konkrétní výstupy této nespokojenosti můžete očekávat příští týden.
Mediaprojekt mne nepřekvapil vůbec. Kissy trochu posluchačů získaly, největší radost mám z Hádu. Jen posluchači rádia zase zmizeli, už je to skoro 400 000 meziroční pokles.
ochota realizátoru (GfK, STEM/MARK a TN Sofres) změnit některé věci nad rámec smlouvy. Výsledky jsme přebírali na společné schůzi rozhlasové sekce SKMO a nikdo ničím překvapen nebyl.