Výsledky posledního průzkumu poslechovosti jsou známy už několik dní, takže jsou na řadě komentáře. O názory jsme požádali zástupce několika stanic a reklamních sítí, zde jsou odpovědi těch, kteří na naši výzvu reagovali.
Prázdniny a povodně mohou být vysvětlením i některých poklesů
konkrétních stanic. Vážím si proto faktu, že si naše rádio posluchače udrželo. Určitě pozitivní je u Frekvence 1 prodloužení délky poslechu o 9 minut na celkových 195. Potěšitelný je nárůst poslechovosti F1 na Moravě.
F1 zabodovala ve věkových kategoriích 20-49, na něž je program především cílen. Jak zareagovali posluchači na nové vysílací schéma, se však vzhledem k metodice výzkumu dozvíme až při příštím měření.
Vzhledem k tomu, že se nám podařilo udržet pozici v Praze, tak jsme celkem spokojeni. Co mě překvapilo jsou plošné dramatické úbytky rádií v Praze.
Radio Olympic má za sebou zatím krátkou dobu existence. Nečekali jsme teď
opravdu žádný zázrak. Ostatně v kvartálu, ve kterém se Republika i Praha zmítala v povodních se dalo očekávat, že lidé spíše budou kvůli informacím ladit zaběhnuté stanice a málo z nich se bude v tom všem snažit hledat nová rádia. Není žádný autoalibismus, protože tohle jednoznačně potvrzují výsledky zejména Blaníku a Radiožurnálu.
Ale při bližší analýze čísel to pro Olympic vypadá do budoucna velmi slibně. Aktuální kampaň, která ještě probíhá, byla rozjeta na začátku čtvrtého kvartálu. Její dopad se projeví až v dalších číslech.
Jsme samozřejmě potěšeni a máme radost. Nicméně „magických“ 200 000 padne oficiálně asi až příště:-) Budeme se snažit, aby to tak bylo.
Spokojeni nejsme, i když pokles zaznamenali snad všechny AC formáty ve
velkých městech. Pokud bych hodnotil podle trhu, jsme spokojeni s výsledky Kissu na severní Moravě a v Praze, kde jsme kvuli Beatu udělali největší změny. V Praze je navíc slušné umístení v kategorii pražských rádií.
Přestože se poslechovost Radia Crystal nijak výrazně nezlepšila, jsem s aktuálními výsledky spokojen. Díky výraznemu propadu North Musicu jsme mezi reginálními stanicemi na severu Čech první. Což jsou sice „koláče bez práce“, ale je to pozitivní. Jinak největší překvapení je pro me především právě výrazný pád Radia North Music a sestup Impulsu z vedoucí pozice. Přece jen mn komerční stanice v čele
těšila více.
Částečný vzestup poslechovosti ČRo 1 – Radiožurnálu mě samozřejmě potěšil. Jsem ale skeptický vůči tomu, že by výsledky svědčily o větším zájmu o zpravodajské a
publicistické programy. Nepotvrzují to žádná sociologická data. Naopak v tomto „klouzavém“ pololetí MEDIAPROJEKTu se projevil dosud největší nezájem o politiku, což ukázala třeba rekordní neúčast ve sněmovních, senátních i komunálních volbách. Poslechovost jsme stabilizovali změnami v programu ČRo 1 – Radiožurnálu v prvním
pololetí, které asi každý z branže zaregistroval. V komerčním rádiu bych šel samozřejmě dál, ale opět paradoxně ujistím, že ČRo 1 – Radiožurnál bude nadále držet
seriózní linku a vysílat i náročnější programy, které nejsou zárukou masového zájmu.
Počítali jsme s tím. Vzhledem k tomu jaké rádio hodláme v pražské éteru provozovat, dali jsme si rok. První výsledky, které nás budou reálně zajímat budou v únoru 2003. Nic neměníme. Jsme v klidu, tady nás nemůže nic překvapit.
Poslední výsledky Mediaprojektu charakterizuje pokles poslechovosti rádií, který jako obvykle provází období prázdnin. Letos navíc ovlivnily situaci i povodně. Zatímo postižení ocenili možnost informací prostřednictvím přenosných přijímačů a autorádií, zbytek republiky zřejmě chtěl být očitým
svědkem přírodní katastrofy. Příznivým výsledkem je naopak nárůst délky poslechu a share TRIA o 0,9 %.Z hlediska share se stala Evropa 2 nejposlouchanějším rádiem v Praze. Pokud jde o regiony vede si RRM vedle Prahy nejlépe v Jihočeském, Libereckém, Pardubickém a Olomouckém kraji –
její share stoupl o 0,8%. Evropa 2 obsadila první místo v Libereckém kraji a i nadále je nejoblíbenějším rádiem mladých posluchačů. Mám radost z Frekvence 1.
S novými výsledky Mediaprojektu jsem velmi spokojen. Podíl MMS na trhu vzrostl na 32,5 % a zůstáváme stabilně nejsilnějším mediazastupitelstvím na národním rozhlasovém trhu.
Za nejzajímavější událost nových výsledků Mediaprojektu považuji souboj celoplošných stanic. ČRo1-Radiožurnálu se podařilo opět předstihnout v poslechovosti Radio Impuls a vrátit se na pozici nejposlouchanější stanice. Zastavil se nárůst Evropy 2, která oslabila o 15 tis. posluchačů. Kvartální trendy naznačují významnější poklesy u všech celoplošných stanic zastupovaných RRM.
Z hlediska jednotlivých stanic sítě HIT Radio Network mě těší především stálý nárůst Radia Blaník i pokračující růst posluchačů Radia Čas. Výrazný je i nárůst rádia OK, potvrzující úspěšnost formátu, který na český trh přineslo rádio Blaník.
Zajímavý je pokles tržního podílu skupiny rádií Kiss na 4,6% (z 5,4%), který výrazně oslabil pozici RadioNetu. Stanice Kiss Hády zaznamenala s úbytkem posluchačů o 28tis. vůbec největší pokles mezi regionálními stanicemi.
Pro MMS je pozitivní posílení v klientsky atraktivních cílových skupinách posluchačů s vyššími příjmy. Toto posílení je velmi výrazné jak u HITu tak u Českého výběru, např. v cílové skupině respondentů s příjmem nad 15.000 Kč je nárůst podílu na trhu za poslední dvoje zveřejněné výsledky u Hitu o 8,4% a u Českého výběru o 8,2%.