Vzhledem k tomu, že rádio Blaník začne v letošním roce vysílat i na Moravě, může se do roka přiblížit hranici 400 tisíc posluchačů, komentuje výsledky poslechovosti Jan Neuman z MMS. A co na výsledky říkají ostatní?Celkové výsledky průzkumu poslechovosti jsou známy, čísla podle nových krajů jsou již taky venku a teď jsou na řadě komentáře. O názory jsme požádali zástupce několika stanic a reklamních sítí
Sledované období (4+1 q.) tradičně patří celoplošným stanicím. V souladu s tímto trendem došlo k mírným nárůstům soukromých „celoplošek“. Impuls si udržel svůj náskok před F1 a opět se přiblížil k Radiožurnálu.
Lze se jen dohadovat, zda se mu podaří dobýt pozici nejposlouchanějšího českého rádia, nebo zda se již jeho růstový potenciál vyčerpal.
Na trhu regionálních stanic je nejvýraznější pokračující vzestup poslechovostí rádia Blaník. V současných výsledcích se již projevil start severočeské frekvence a lze pouze spekulovat, jaký posluchačský potenciál nabízí Blaníku Severočeský kraj. Vzhledem k tomu, že rádio Blaník začne v letošním roce vysílat i na Moravě, může se do roka přiblížit hranici 400 tisíc posluchačů (pro srovnání: současná poslechovost celoplošné Evropy 2 je
355 tis.!!. Již nyní ztrácí radio Blaník na E2 v share pouze 0,16%).
Potěšující je pro nás výsledek rádia Krokodýl, kterému se podařilo překonat vleklou krizi a jeho poslechovost míří vzhůru. Težko lze komentovat výsledky poslechovosti ve Východočeském kraji, kde ztratili posluchače v podstatě všichni. Dobrou zprávou pro celý rozhlasový trh jistě je, že se v podstatě zastavil pokles celkové poslechovosti rádia.
Nový výstup MediaProjektu mně nijak nepřekvapil. Jak již bylo několikrát řečeno,poslední čtvrtletí loňského roku bylo velmi slabé, čímž nemůžeme čekat ani tento výstup nijak silný. Jsem rád, že jsme si udrželi většinu pozic v regionech jako Praha, Brno, Plzeň a další. Na další úvahy
je zatím brzo – až budou hotové analýzy budu vědět víc.
Pokles poslechovosti Radiožurnálu nastal paradoxně v období, kdy jsme měli minimum programových změn. Stěhovali jsme totiě přípravu a vysílání do nové studiové budovy a v prvním čtvrtletí jsme rozjížděli internetové zpravodajství ČRo 1 – iŽurnálu.
Nejvíce se asi projevilo to, že jsme o sobě na rozdíl od jiných stanic nedávali moc vědět. V tomto období jsme neměli reklamní kampaň zaměřenou přímo na Radiožurnál a situace nebude v nejbližší době jiná, protože se teď propagace Českého rozhlasu zaměří na ČRo 2 – Praha.
Na poslechovosti Radiožurnálu se nejspíše opět projevila i únava lidí z politiky. Koncem prosince a v následujících měsících totiž bylo na prvním místě zpravodajství a publicistika o politických událostech kolem České televize.
zásadnímu boji o post celoplošného lídra. Jaké prostředky k tomu zúčastnění použijí a jaký bude výsledek,
to je podle mne hlavní téma Mediaprojektu v tomto roce.
Co se lokálních stanic týká, žádné významné pohyby nenastaly. Významnější změny se dají očekávat v Ústeckém kraji, kde očekáváme výraznější nástup Blaníku do konce roku a také ve východních Čechách, kde jsem zvědav na
výsledek fungování pobočky Kissu v Pardubicích. Situace v Praze je čím dál obtížnější, nárůst konkurence je takový, že
lokální rádia se musejí spokojovat se stále „horšími“ výsedky, rozuměno počtem posluchaču „včera“.
Nás samozřejmě potěšil další vzestup Blaníku v Praze, opakuji ale, že situace v Praze není obecně z obchodního hlediska vzato – vůbec dobrá.
Výsledky poslechovosti jsme očekávali. a severu se pmalu, le jistě etabluje Blaník. Zatím neznáme strukturu úbytku jednotlivých věkových kategorií, ale předpokládám, že jde práve o ty, které Blaník oslovuje. Na jeho příchod jsme už zareagovali omlazením. Lepších výsledku se snad dočkáme v dalších průzkumech.
Nový Mediaprojekt a jeho výsledky potvrdily své vlastní selhání ve 4. čtvrtletí 2000. Kissová rádia obecně v posledním kvartálu 2000 vykázala poslechovost, která
by odpovídala výpadku ve vysílání cca na 2 týdny a nyní se v 1. kvartálu 2001 vrátila na „stabilní a očekávaná“ čísla. Pakliže se zbytek roku bude chovat průzkum již stabilně, pak máme zaděláno na docela dobré výsledky. Jinak Impuls jede, takže veliká gratulace. Blaník začal brát posluchače z comutovského vysílačce, nárůst bude určitě pokračovat.
Posluchačci se i nadále vytrácejí a neočcekávám v tomto trendu zásadní zlom, spíše ustálení.
V Plzeňském kraji jsou pro nás výsledky ještě
příznivější – Radio FM Plus zůstalo na prakticky stejném čísle a zvětšil se tak odstup od ostatních stanic.
Nějaké konkrétní závěry, které by se mohly promítnout do programu, můžeme samozřejmě dělat až po detailnějsí analýze Mediaprojektu, kdy budeme mít k dispozici např. „čtvrthodiny podle věku“. Nehodláme ale dělat žádné razantní změny v programu ani v hudbě – my to můžeme našim posluchačům slíbit.