Rozhovor s generálním ředitelem rádií Delta a Jizera Milanem Prunerem nejen o klesající poslechovosti mladých formátů a nutnosti větší profilace formátů, ale také o nekoncepčnosti Rady pro RTV při udělování nových kmitočtů.V září loňského roku byl do funkce generálního ředitele společnosti Delta Media Broadcasting provozující rádia Delta a Jizera jmenován Milan Pruner, který předtím působil ve vedení rádia Evropa 2. Rádia Delta a Jizera poslouchá podle květnových průzkumů poslechovosti 20, resp. 34 tisíc posluchačů denně.
Brzy to bude rok, co jste nastopil do funkce ředitele rádií Delta a Jizera. Jak jste se svým působením spokojen? Co se vám podařilo a co ne?
Myslím si, že se především podařilo zkonsolidovat týmy na obou rádiích. Všichni se dozvěděli, jaké jsou cíle a jakým způsobem jich chceme společně dosáhnout, zkrátka dostali směr. Předtím to bylo jen přešlapování na místě a koncepce žádná. Proto jsem spokojen, protože si myslím, že moderátoři, ale i dramaturgové a zprávaři nejsou špatní, jen to z nich dostat. Ale to je každodenní, nikdy nekončící práce, která je v rádiu přirozeností. Rádio se nikdy nezastaví (pokud mu Rada nesebere licenci nebo nezkrachuje) a proto se nemůžeme zastavit ani my.
Jste spokojen se svým týmem? Provedl jste nějake personální změny?
Jak už jsem podotkl, s týmem jsem docela spokojen, ale neustále se snažíme zlepšovat jak projev, tak i obsah vstupů nebo zpráv a rubrik. Personálních změn bylo minimum, až mě to samotného překvapilo. Byl jsem připraven na daleko horší situaci.
Podařilo se vám oddělit formáty Delty a Jizery tak, aby si navzájem nekonkurovaly?
Myslím si, že teď jsou oba formáty odděleny vcelku jasně. Delta hraje pro mladé od 12 – 29 a Jizera se soustřeďuje na posluchače od třiceti výše.
Jak se díváte na poslechovost vašich rádií? Delta je s 20 tisici posluchači na dlouhodobém minimu, ještě před dvěma lety měla více než dvojnásobek příznivců.
Poslechovost u Delty šla dolů, to je zapříčiněno několika faktory – předně změnou formátu, s tím se musí vždy počítat a pak taky samotným způsobem průzkumu, který pro nás ve středních Čechách nevyznívá přiliš dobře. Ale myslím si, že nakonec se vše v dobré obrátí a Delta posluchače opět nabere. Programově i formátově se trefuje přesně do cílové skupiny, takže teď už záleží jen na mládeži, jak se k tomu postaví. Hlavně, aby je výzkumníci našli doma, až budou sčítat posluchače.
Jak hodláte výsledky zlepšit? Nemyslíte, že to je důsledek krize tzv. mladých formátů?
Krize mladých formátů tu určitě je, a to v celé republice. V okamžiku, kdy všechna rádia hrála celé roky stejně, se musel tento formát zákonitě přežít. S nástupem Impulsu a Blaníku je jasný odklon posluchačů od tohoto formátu a pak tu máme Evropu 2, která tento formát supluje téměř po celé republice. A s její úspěšností je těžké působit v regionu. Ale ti mladí tu jsou a přece nebudou poslouchat jen hudbu svých rodičů a prarodičů, takže snad dojde k určité renesanci. Bude to ale asi znamenat větší vyprofilování. Vždyť vývoj v hudbě jde taky stále dál a mladí ho akceptují.
Obě stanice vysílají výkonem 1kW z Mladé Boleslavi, plánujete nějake rozšíření jejich pokrytí? Jak to vypadá s vaší žádostí o dokrývač Dvůr Králové – Zvíčina pro Radio Jizera?
S rozšířením samozřejmě počítáme a děláme všechno proto, aby tomu tak bylo. Bohužel jsme se dostali začátkem roku do nemilé situace, kdy nám Rada zamítla rozšíření Jizery svým pro nás naprosto nepochopitleným způsobem, který vyvolal řadu nevole i u některých jiných brodacsterů. (Dokrývač Jičín Rada přidělila Radiu Metuje – pozn. redakce) V okamžiku, kdy si nejste jisti, co Rada vlastně rozhodne, jsou to jen zbožná přáni, která nejsou podložena žádnými koherentními výsledky. Kmitočet ve Dvoře Králové pro Jizeru je stále otevřená záležitost a v současné chvíli nevíme, jak naše žádost dopadne. (Kmitočet zkoordinovalo Radio Metuje v roce 2001 – pozn. redakce)
Jak funguje zpravodajství obou stanic? Je odděleno nebo se používají stejné relace, jak na to kdysi upozorňoval pořad Fakta na ČT?
Zpravodajství je odděleno – pro každé rádio funguje jeden samostatný zprávař, i když v případě potřeby dokáží jeden druhého nahradit. Zprávy na Jizerě jsou daleko obšírnější, než na Deltě. Navíc má Jizera i více informací ze sportu a večer ještě ozvěny dne. Takže žádné kopírování z jednoho rádia na druhé.
Z jakého důvodu jste změnili logo Jizery? Plánujete změnu i u Delty?
Změnili jsme logo Jizery i Delty. Obě měla starou, nevyhovující grafiku a byla si dost podobná. V okamžiku, kdy jsme začali pracovat na tom, aby byla obě rádia oddělena programově a formátově, museli jsme se rozhodnout i pro změnu loga u obou rádií. Jizera zůstala víceméně zachována, Delta pak změnila logo radikálně.
Proč dosud nemají vaše stanice jako jedny z posledních internetové stránky? Můžete prozradit, kdy se jich posluchači dočkají?
Na internetových stránkách se pracuje více než půl roku, bohužel ještě nejsou spuštěné, ale není to pro nás priorita číslo jedna. Posluchači by se jich měli dočkat do konce letošního roku.
Děkuji za rozhovor.