o třech týdnech se nám podařilo získat vyjádření mluvčí obchodní skupiny GES Jany Adamčíkové k tématu, které je od poloviny března těžištěm série článků „Provázanost čistě náhodná“ – usiluje vlastník televize Prima o expanzi na rozhlasový trh? GES ústy své mluvčí ujišťuje, že nikoli. Nedá se však říci, že by Adamčíková zájem GESu na probíhajících licenčních řízeních popřela. Odmítla pouze informaci, že GES usiluje o koupi již existujících regionálních rádií.
Připomeňme si, co je nosnou informací všech článků „Provázanost čistě náhodná“. Mezi žadateli o rozhlasové frekvence v Praze, Brně a Ostravě se objevily společnosti, v jejichž představenstvech, dozorčích radách, případně ve funkcích jednatele figurují lidé spojení s obchodní skupinou GES. Jejich vliv na tyto společnosti je značný – kontrolují je buď z pozice své funkce, nebo majoritního vlastníka. Jinými slovy, mohou ovlivnit rozhodnutí o případném prodeji podílu, a později i celé licencované společnosti jinému subjektu.
Rádio Fajront už licenci získalo
První společností, jejíž napojení na GES se nám podařilo prokázat, byla ostravská firma Fajront BS. Jejím majoritním vlastníkem je Hvězdoslav Stefan, který zároveň figuruje jako předseda dozorčí rady ve firmě GES Asset Development, dceřinné společnosti mediálně známé společnosti Domeana (tu pro změnu vlastní GES Holding, který se nedávno přejmenoval na Czech Media Corporation). Informaci jsme zveřejnili několik dní předtím, než Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Fajrontu udělila licenci. Společnost nyní usiluje o získání další frekvence v Opavě.
Druhým projektem, který teprve čeká na rozhodnutí Rady o licenci, je brněnské Rádio Špica. Za ním stojí firma Star Promotion, jejíž jednatel Vladimír Faifr je zároveň předsedou představenstva výše zmíněné společnosti GES Asset Development. Žadatele – firmu Star Promotion – stoprocentně vlastní společnost Národní Praha. Místopředsedkyně jejího představenstva Dana Peková je zároveň jednatelkou dalšího žadatele o licenci, tentokrát v Praze: C.T.E. broadcast zkouší štěstí s projektem stanice Radio Euro Praha.
Snaží se GES vytvořit rozhlasovou síť?
Nejslabším článkem celé série je další žadatel o pražskou frekvenci, karlovarská firma K.V. Asset Management, jejíž majitel Martin Šretr figuruje jako předseda představenstva v další karlovarské společnosti Connexion Groupe. Její dozorčí radu v letech 1993-98 tvořili mimo jiné spolumajitelé celého impéria GES Ivan Zach a Petra Marschallová. A aby toho nebylo málo, donesly se nám informace o tom, že se GES údajně pokoušel odkoupit podíly v již existujících stanicích. V jakých? To nikdo nechce říci.
Postup GES naznačuje, že obchodní skupina nemá zájem o ojedinělá regionální rádia, ale spíše o postupné vybudování sítě, k jejiž vlastnictví by kvůli televizi Prima nemohla otevřeně hlásit. Loni přijatý zákon o rozhlasovém a televizním vysílání umožňuje ihned po udělení licence převést 34 procent licencované společnosti na jinou firmu. Po dvou letech od udělení licence může licencovaný subjekt zcela změnit majitele. Nemluvě o změně licenčních podmínek, zaměření a programového schématu stanice.
Mluvčí se odpovědím vyhnula
Dotazy na adresu mluvčí GES Group Janu Adamčíkovu směřovaly ihned po vydání druhého pokračování „Provázanosti čistě náhodné“. Jejich zodpovězení trvalo tři týdny a nebýt zájmu Hospodářských novin, ve kterých si dnes můžete prohlédnout grafiku propojení jednoltivých žadatelů o licenci s GES, asi bychom se nedočkali vůbec. Adamčíková se však přímé odpovědi na otázku, zda GES usiluje o získání několika licencí pro regionální vysílání a vytvoření vlastní rozhlasové sítě, elegantně vyhnula, když konstatovala: „Nákup regionálních rozhlasových stanic není na pořadu dne.“
Mluvčí GES tak shrnula odpověď na dva různé dotazy: zda společnost projevila zájem o koupi některých již existujících rádií a zda usiluje o získání rozhlasových frekvencí v rámci probíhajících licenčních řízení. Adamčíková zároveň popřela, že by GES po koupi týdeníku Mladý svět a zahájení vydávání časopisu Recepty prima nápadů uvažoval o další expanzi na český tiskový trh – včetně případné koupě bulvárního deníku Super – a dohledné době vyloučila zájem skupiny o média v sousedních zemích, především na Slovensku. Dotaz, zda nedávné přejmenování společnosti GES Holding na Czech Media Corporation nesouvisí s plánovaným vznikem silného mediálního portfolia, přešla Adamčíková klasickým „Bez komentáře“.