Které komerční rozhlasové stanice v Česku jsou nejúspěšnější? Jednoduchou odpověď nabízí průzkum poslechovosti Mediaprojekt, podle něj mají nejvíce příznivců celoplošné stanice Impuls, Frekvence 1 a Evropa 2. Je to logické, tyto stanice totiž mají nejkvalitnější pokrytí. Proto jistě leckoho napadne, jaká je skutečná úspěšnost rádia, tedy poměr dosažené poslechovosti a množství lidí, kteří mohou rádio jednoduše naladit.
Úvodní graf zobrazuje základní výsledky poslechovosti šesti vybraných stanic. Data pocházejí z posledního výstupu Mediaprojektu za první pololetí letošního roku a ukazují týdenní (WR) a denní (DR) poslechovost.
Díky technickému odboru Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jsme získaly oficiální údaje o skutečném pokrytí všech těchto stanic. Frekvence 1 zasahuje 8,25 milionů, Radio Impuls 7,68 milionů a Evropa 2 včetně samostatných licencí E2 – Plzeň a E2 – Duha pokrývá rovné 4 miliony obyvatel. Zbývající tři stanice jsme se vzhledem velmi podobnému formátu rozhodli zkoumat společně a podle RRTV dohromady zasahují 3,25 milionu lidí.
Druhý graf je podstatně zajímavější. Ukazuje týdenní a denní poslechovost v poměru k pokrytému území. Dosažený koeficient se tedy orientačně rovná procentuální úspěšnosti stanice, tedy tomu kolik z každé stovky posluchačů dokáže přesvědčit k poslechu, ať už týdně nebo každý den. Z grafu vidíme jasnou převahu „blaníkovského“ formátu nad celoplošnými stanicemi, z nichž nejlépe si vede Evropa 2. Do našeho srovnání jsme zahrnuli pouze nejposlouchanější komerční stanice, je možné, že některé z menších lokálních rádií dosahuje ještě vyššího koeficientu.
Je třeba upozornit, že společný koeficient rádií Blaník, Čas a OK není úplně přesný, protože jejich společná poslechovost byla vyjádřena prostým součtem dílčích výsledků. Vzhledem k tomu, že někteří posluchači mohou poslouchat dvě nebo všechny tři stanice, je skutečná společná poslechovost o něco menší. Míra překrytí signálů jednotlivých stanic ovšem není velká, proto by se ona společná poslechovost měla lišit pouze v rámci statistické chyby průzkumu.
Závěrečný graf přináší jakési shrnutí. Oranžovou barvou je zobrazen celkový podíl stanice na rozhlasovém trhu v procentech, žlutou barvou pokrytí stanice signálem v milionech osob a červenou koeficient podílu na trhu a pokrytého území. Společný údaj rádií Blaník, Čas a OK je tentokrát přesný, podíly na trhu totiž lze prostě sečíst.
Co lze z výše uvedených čísel vyčíst? Předně to, že nejposlouchanější celoplošné stanice nejsou na hraně možné poslechovosti a mají kam růst. Také to, že v posledních letech roste obliba vyhraněnějších formátů, např. hitová a na mládež orientovaná Evropa 2 má vyšší koeficient než širokoformátový Impuls a Frekvence 1.
A hlavně to, že formát osvědčených hitů se silným podílem české muziky, který v Česku zavedlo Radio Blaník a postupně přebralo několik dalších stanic, ještě zdaleka neřekl poslední slovo. Ačkoliv na počátku tisíciletí mnozí prorokovali českým hitům slovy klasika rok, maximálně dva, český posluchač má stále nejraději písničky, které zná a kterým rozumí. Důkazem je poslední výstup Mediaprojektu, Blaník, Čas i Radio OK totiž nabraly desetitisíce nových posluchačů, přestože se jejich pokrytí nijak zásadně nezměnilo.