Příští týden do přijdou mediálních agentur nabídky nové reklamní sítě. Media Marketing Services, Regie Radio Music, RadioNet a Arbomedia tak získají nového konkurenta, kterým není nikdo jiný než společnost CZ Rádia patřící pod křídla GES Holdingu.
Vývoj situace na reklamním trhu
Ještě před dvěma lety byla situace na reklamním trhu poměrně vyrovnaná. Boj o první místo sváděly MMS, RRM a Arbomedia, jejichž podíl na trhu se pohyboval mezi 28 a 30%. RadioNet je sledoval z uctivé vzdálenosti, ale jeho 14% podíl taky nebyl k zahození. Dnes je situace jiná, RadioNet se prakticky rozpadl a kromě rádií sítě Kiss zastupuje pouze několik vlaštovek.
Vzhledem k tomu, že většina odpadlíků z RadioNetu zamířila do MMS, získala tato síť náskok šesti procentních bodů před druhou RRM a výsledky RadioNetu klesly pod desetiprocentní hranici. Do této situace vstupuje zcela nové mediazastupitelství CZ Rádia, které má podle svého ředitele Jiřího Lichého ambice stát se jedním z nejdůležitějších hráčů na rozhlasovém trhu.
Kdo stojí za CZ Rádia?
Společnost CZ Radia, s.r.o. se sídlem v Praze Na Žertvách (jako TV Prima) vznikla 6.2. 2003 přejmenováním realitní firmy Bytus, s.r.o. Tuto společnost vlastnila GES Group, a.s., novou firmu stoprocentně ovládá Simona Schwarzová, která je také stoprocentní majitelkou společnosti Hey Media, s.r.o.
CZ Rádia má dva jednatele, jedním je Luděk Fabinger, který je také člen dozorčí rady společnosti Česká rádia (bývalý GES M. Holding), druhým jednatelem a zároveň ředitelem je Jiří Lichý. Dodejme, že Lichý dlouhá léta vedl mediazastupitelství RadioNet, kterému po jeho odchodu šéfuje majitel brněnského Kissu Michal Mlejnek.
CZ Rádia zatím v rozhlasovém éteru zastupuje pouze ostravský, brněnský a pražský Hey. Podle informací z regionů ovšem zaznamenalo určitý zájem o spolupráci ze skupinou GES Holding několik menších až středních rádií. Na to, jaké plány má mediazastupitelství CZ Rádia do budoucna, jsme se zeptali jeho ředitele Jiřího Lichého.
Koho vaše mediazastupitelstvi v současné době zastupuje?
V současné době zastupujeme kabelovou a satelitní TV Galexie Sport, Radio Hey Praha, Radio Hey Brno, Radio Hey Ostrava.
Kolik rádii a jaký podíl na trhu chcete dosáhnout?
Nemáme přesně určený počet rádií, ale každopádně máme ambice stát se jedním z nejvýznamnějších hráčů na rozhlasovém poli.
Jaká je vazba CZ Radia na TV Prima a GES Holding?
Společnost CZ Radia s.r.o. patří do GES Media Holdingu.
Bude se CZ Radia angažovat pouze v rádiích nebo i v jiných médiích?
Zatím před námi stojí největší úkol, a to vybudovat celoplošnou síť rádií. To je práce na několik let. Co bude dál, ukáže čas a vývoj situace na trhu. Jinak se již angažujeme v TV trhu, zastupujeme Galaxii Sport
Jak to vypadá s vaší vlastní společností Big Partnership Media? Bude spolupracovat s CZ Radia?
Big partnership media (BPM) se během loňského roku velice dobře etablovala na trhu. Za první 4 měsíce tohoto roku jsme dosáhli stejného obratu jako za celý rok 2002. O určité spolupráci mezi BPM a CZR se jedná, ale pouze na
úrovni společných nabídek a balíčků.
Kolik lidí v současnosti v CZ Radia pracuje?
Jsme zatím relativně malý tým pěti lidí. Je to také dáno tím, že hodně věcí outsourcujeme (využíváme externích spolupracovniků), což nám do značné míry šetří náklady.
Máte v úmyslu zastupovat i celoplošné stanice? Kterou byste chtěli do svého portfolia ziskat?
Toto není otázka, zda chceme, nebo ne. Je to spíš otázka, zda je tu taková možnost – a ta tu momentálně není.