Poslanecká sněmovna dnes odpoledne schválila novelu zákona o koncesionářských poplatcíc hna základě návrhu poslanců Táni Fischerové a Jaromíra Talíře. Na provoz rozhlasu budeme přispívat 45 Kč a televize získá postupně až 135 Kč měsíčně. Naproti tomu bude ovšem snižován podíl odvysílané reklamy a od roku 2008 reklama z obrazovek ČT zmizí úplně.
Původní návrh Fischerová/Talíř přitom počítal se zvýšením televizního poplatku na 100 Kč a pravidelnou valorizací v závoslosti na růstu inflace. Nepočítal také s žádným dalším omezováním jednoprocentního limitu podílu reklamy ve vysílání. Zákaz reklamy do novely propašoval poslanec Skopal, který se o to pokusil již ve druhém čtení. „Schválená novela se natolik liší od návrhu, který jsem předkládala, že si nepřeji, abych pod ní byla podepsána,“ prohlásila poslankyně Fischerová po schválení zákona.
Novela zákona předepisuje v případě rozhlasu jednorázové zvýšení rozhlasového poplatku z 37 na 45 Kč a postupné zvyšování televizního poplatku ze současných 75 na 100 Kč v tomto roce, 120 Kč od roku 2007 a 135 Kč od roku 2008, kdy také ČT definitivně příjde o příjmy z reklamy. To představuje přibližně miliardu korun ročně, které od inzerentu v současnosti získává. Podle nové úpravy může ČT reklamu vysílat jen s takovými sportovními událostmi, kde je nákup vysílacích práv podmíněn vysíláním reklamy, jako je například fotbalová Liga mistrů.
Po schválení této novely stáhl poslanec Skopal svůj alternativní návrh, který např. počítal s rozhlasovým poplatkem ve výši 48 Kč. Zvýšení koncesionářských poplatků musí ještě potvrdit senát a podepsat prezident.
„Pro vedení České televize je dnešní přijetí nového zákona o rozhlasových a televizních poplatcích Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR pozitivním krokem, který ČT výrazně pomůže v dalším rozvoji. Jde také o významný krok směrem k řádnému pozemnímu digitálnímu televiznímu vysílání v České republice. Digitalizace přinese divákům několikanásobný počet volně dostupných televizních programů a řadu nových doprovodných služeb. Postupná redukce reklamního času sice pro televizi veřejné služby není nejideálnější, ale postupné navyšování poplatku představuje řešení, které jí zajistí stabilní způsob financování,“ říká mluvčí České televize Martin Krafl.