Ostravský Radiohrad započal loni v červenci novým hudebním formátem svou kompletní perestrojku, která v těchto dnech právě vrcholí. Po změně muziky na hity osmdesátých let následoval nový zvukový obal, úpravy programového schématu, rošády moderátorů, nové grafické logo a internetové stránky a konečně reklamní kampaň – reklamní spoty Radiohradu se objevují i v severomoravském vysílání Novy a Primy. Naproti tomu Radiohrad stále nemá vlastní zpravodajství – narozdíl od řady ostatních (Rubi, Děčín, Presston, Proglas) nevyužívá krátké relace BBC, ale zprávy Českého rozhlasu.
Na změny mírně zareagoval už únorový Mediaprojekt, když se zastavil dlouhodobý pád a poslechovost stoupla z šestnácti na dvacet tisíc posluchačů. Ten rozhodující okamžik se ale teprve blíží, Radiohradu končí v prosinci platnost licence a musí ji na jaře obhájit proti šesti dalším žadatelům. Jedná se o rádia Čas, Hellax, Apollo a Proglas, která chtějí kmitočty Radiohradu jako územní rozšíření licence a navíc dva zcela nové projekty společností Azrael, s.r.o a Studio CMYK Ostrava.
Nejen o blížících se licenčních řízeních, ale i o prvních měsících hudebního formátu hitů osmdesátých let, který u nás žádné jiné rádio nenabízí, jsem si povídal s ředitelem programu Petrem Novákem.
V červenci jste nasadili nový formát. Jak byl posluchači přijat? Co je
hodnoceno kladně a s čím naopak lidé nejsou spokojeni? Kterou věkovou
skupinu zasahujete?
Nový formát byl přijat velmi kladně jak ze strany posluchačů tak i ze strany potenciálních inzerentů. Máme radost, že jsme vsadili na kartu osmdesátých let, protože ohlasy jakoukoli formou včetně Mediaprojektu hovoří jednoznačně pro tento formát. Věková kategorie, na kterou míříme je zhruba 30-45 let, ale to vůbec neznamená, že když vám není 30, tak nemůžete poslouchat. Jediná věc, se kterou byli posluchači donedávna nespokojeni, byla zvuková kvalita signálu, ale to už je minulostí, protože v této době probíhá zkušební provoz takového zařízení, které tento problém do posledního puntíku řeší.
Dlouhodobý pokles poslechovosti se půl roku po změně formátu otočil, takže vás dnes denně poslouchá 20 tisíc lidí. Jaké jsou vaše další cíle? U
jakého čísla vidíte hranici vašich možností? Myslíte si, že máte šanci v
budoucnu předběhnout rádia Hellax nebo Kiss Morava?
To je otázka, na kterou se dá velmi těžko odpovědět. Je jednoduché zkopírovat osvědčený formát rádia, které má toto experimentování o potencionální díře na trhu za sebou a slaví uspěchy. Já si troufám říct, že v oblasti formátu osmdesátých let na severní Moravě jsme průkopníci a právě proto se nedá říci, kolik lidí tento hudební formát osloví. Další otázka je promotion – Rádio musí být prostě vidět. To je malá slabina, kterou intenzivně řešíme. Ale už dnes se rojíždí další kolo promotion kterého si určitě všimnete.
Ve vašem vysílání se stále objevuje zpravodajství ČRo. Můžete upřesnit,
kým to máte povoleno? Ředitel ČRo Ostrava kdysi naznačoval, že jsou vaše kroky nelegální. Kdy budete dělat vlastní zpravodajství a jak bude vypadat?
To je pravda, že ředitel ČRo Ostrava naznačoval, že to je silné kafe, ale šlo jen o nedorozumnění. Všechno je vyřešeno. Zprávy přebíráme a máme to samozřejmě povoleno a náležitě opatřeno smlouvou. Vlastní zpravodajství oproti dřívějším plánům ještě nebudeme realizovat, protože zprávy ČRo jsou kvalitní a paradoxně ohlasy našich posluchačů jsou velmi kladné! Tak to nebude tak žhavé.
Radiohrad má konečně kvalitní internetové stránky. Plánujete na Internetu
další aktivity jako třeba živé vysílání?
Živé vysílání na internetu určitě ne. Stránky nám dělala firma Jaspet a musím uznat, že se povedly i vzhledem k tomu, že byly vyhotoveny během jednoho týdne. Na našich stránkách naleznete ceník reklamních služeb, zákazník si může ihned vypočítat cenu reklamní kampaně, což je velmi dobrá věc, dále informace o tom co hrajeme a kontakt. Stránky budou aktualizovány s ohledem na promotion rádia, to znamená, že se o aktivitách on a of air dozvíte i na našem webu www.radiohrad.cz.
Před vámi je zásadní moment – licenční řízení – s čím před Radu
předstoupíte, abyste odolali útokum dalších žadatelů?
To je na dlouhé povídání, s čím jsme předstoupili. Samozřejmě, že určité riziko tady je. Konkurenci nelze nikdy podcenovat. Doufáme, že všechno dopadne dobře a že naši posluchači nepříjdou o kvalitní vyprofilované rádio, kterým Radiohrad bezesporu je.