Český trh je velmi chudý na netradičný mediální projekty. Zatímco v západní Evropě jsou zcela běžné ochotnické a neziskové stanice, na našem trhu se rádia rozvíjejí jen na komerčním principu. Podobná situace je i se sportovními stanicemi. V Německu nebo Švýcarsku stejně jako v USA má téměř každý sportovní klub svou partnerskou stanici. Proč se něco podobné neobjevilo i u nás?
Zrádný americký trh
Nejlepším, ale i nejzrádnějším příkladem je rozhlasový trh v USA. Zde má téměř každý významný klub svou partnerskou stanici, ať už na středních vlnách nebo na internetu. Poslouchat můžete všechny zápasy živě a v mnoha případech je k dispozici i zvukový archiv. Mluvené slovo nemá velké nároky na kvalitu, a proto můžete i při nižším bitrate poslouchat zvukově dostatečný a srozumitelný komentář. Malé klubové rádio je ještě i v dnešní moderní době lákadlem pro posluchače. Velké satelitní platformy jako SIRIUS si dokonce na zvukových sportovních přenosech postavily nabídkový model pro posluchače. Právě sport zde kromě osobností hraje významnou roli.
Pokud se podíváme blíže na streamy, nejpopulárnější zámořské soutěže jako NBA nebo NHL jdou ještě dál. K dispozici máte nejenom všechny zápasy ve zvukové podobě zdarma, ale můžete si dokonce zvolit i domácí nebo hostující komentář. Fanoušek konkrétního klubu se tak může zaposlouchat do komentátora, který je s ním na jedné lodi, a nemusí se rozčilovat nad tím, že by náhodou podpořil soupeře. Audio složku ale nenabízejí jen nejvyšší soutěže, ale stává se standardem i u nižších nebo mládežnických soutěží. Nezřídka dochází k situacím, že nadějný český hokejista odejde do zámořské nižší soutěže a rodiče poslouchají jeho zápasy v ČR přes internet.
Americký trh je naopak zrádný v tom, že je na něm téměř všechno možné, a proto se tamní reálie těžko srovnávají s českým trhem. Sehnat sponzora pro sportovní přenos na internetu není v Americe pro jakýkoliv klub tak těžké. Většina celků nabízí přenosy ze svých zápasů jako potenciální reklamní nosič a považuje to za samozřejmost vůči svým partnerům. Tak k tomu přistupují i kluboví sponzoři. Pokud by v České republice přišel nějaký klub s podobnou službou, jednalo by se o převratnou novinku. To se ale v dohledné době nestane, protože zástupci klubů se obávají toho, že by jim klubové rádio odlákalo diváky ze stadionu. I přesto se najdou výjimky – pražský druholigový klub Bohemians 1905 provozuje na svých stránkách Rádio Bohemka i s archivem streamů starších zápasů. Podobných příkladů je však na českém trhu jako šafránu.
Prostor vzniká právě na internetu, na Slovensku i na FM
Potenciál klubových sportovních rádií objevují kompetentní už nejen v USA, ale i v Německu nebo Švýcarsku, kde jsou zvukové streamy ze zápasů stejnou samozřejmostí jako je prodej vstupenek přes internet. Zajímavostí je, že podobný trend se začíná objevovat už i na Slovensku. I když zde ještě neexistují klubová rádia v pravém slova smyslu, před několika lety zde vzniklo terestrické Hornet rádio, které se specializuje právě na sport. Tento subjekt původně vznikl jako podpora pro východoslovenský klub vodního póla ČH Hornets. Později se z internetového rádia stala FM stanice, která soupeří o volné frekvence v každém licenčním řízení, a vysílá i na satelitu. I když Hornet nemůže kvůli finančním i licenčním omezením zprostředkovat přímé reportáže z nejatraktivnějších soutěží, mnohé zápasy sleduje a průběžně komentuje alespoň ze studia, a dává výrazný prostor i jiným soutěžím než jen hokeji nebo fotbalu.
Kromě Hornetu se skupina investorů pokoušela na Slovensku rozjet i celoplošné čistě sportovní rádio. V roce 2004 se o licenci ucházelo Rádio TIME, které chtělo vsadit na atraktivní živé přenosy ve zvukové podobě a vysílat je na FM téměř celoplošně. Přednost ale tehdy dostalo Rádio Hey, které na Slovensku právě vznikalo, a obsadilo většinu uvolněných frekvencí po jiných zkrachovalých projektech.
I přesto, že se na Slovensku pak rozjel nadějný sportovní rozhlasový kanál, samostatné klubové streamy se nikdy nepodařilo prosadit. Zatím se zde nenašel sportovní klub, který by tuto službu poskytl jako první, a rozhýbal tak další subjekty na trhu. Argument klubů je stejný jako v ČR – obávají se možného odlivu diváků ze stadionů. A za konkurenci považují nejen zvuk, ale už i obraz. Fotbalový klub MŠK Žilina například odmítl zpřístupnit práva na vysílání Poháru UEFA ze svého stadionu, když hrál s pražskou Slavii. Vedení klubu chtělo docílit, aby diváci mohli sledovat zápas jen přímo na stadionu.
Proč Český rozhlas nevytvoří sportovní kanál na středních vlnách?
Příčiny absence klubových rádií v České republice a na Slovensku ale můžeme hledat i jinde. Sponzoři i samotné kluby jsou v otázce vysílání na internetu poměrně konzervativní, nevidí v tom dostatečný potenciál. A na střední vlny se nikomu moc nechce. Přitom právě zde by se dalo vyskládat zajímavé pokrytí protože volných frekvencí na AM je poměrně dost. A střední vlny jsou ideální pro mluvené slovo. Jenže i zde funguje do velké míry konzervativizmus provozovatelů i posluchačů. Soukromé subjekty se tomuto způsobu šíření vyhýbají a samotné sportovní kluby též nechtějí příliš experimentovat.
I proto by se této činnosti zřejmě měl ujmout veřejnoprávní Český rozhlas. Dodnes není jasné, proč se právě ČRo neodhodlal ke spuštění vlastního sportovního programu, když před lety spustil několik digitálních kanálů. ČRo 1 Radiožurnál dlouhodobě nabízí přímé reportáže z ligových utkání hokeje a fotbalu. Jenže proč nevyužije síť svých zpravodajů k tomu, aby posluchačům zprostředkoval celé zápasy, ne jen krátké úseky?
Právě Český rozhlas má do budoucna nejlepší předpoklady, aby přinesl na český trh službu, která je v zahraničí úplně obvyklá. Je pravda, že sportovní fanoušek má dnes k dispozici video streamy hokejových a fotbalových zápasů. Jenže i audio komentáře můžou být zajímavým doplňkem pro ty, kdo nesledují nebo z různých důvodů nemohou sledovat video streamy. A pokud by se sportovní kanál podařilo „propašovat“ třeba i na střední vlny jako celoplošný okruh, měl by o posluchače postaráno. Nehledě na to, že kromě hokeje a fotbalu by mohl dát výrazný prostor i dalším soutěžím, které se v televizi moc neobjevují. Stejně tak by organizačně nebyl problém nabízet přenosy z více zápasů jednoho kola, což v televizním vysílání pro výraznou finanční náročnost nelze.