Česká rozhlasová scéna už sice má něco za sebou, ale v porovnání se zahraničím je stále ještě pubertálním věku. Ačkoliv u nás nepanují vyloženě proněmecké nálady, přece jen má na naše provozovatele největší vliv situace na německém rozhlasovém trhu. Tudíž je logické, že náš seznamovací seriál se stavem rozhlasové scény v zahraničí zahájíme v Německu.
Veřejnoprávní rádia
Narozdíl od Česka, v Německu neovládají trh celoplošné stanice, ať už veřejnoprávní nebo soukromé. Německý veřejnoprávní rozhlas se skládá z několika stanic, jejichž zásah by se dal nazvat nadregionálním. Jde konkrétně o WDR (západní Německo), MDR (střední Německo), NDR (severní Německo), SWR (jihozápadní Německo), HR (Hessen), BR (Bayern) a několik dalších stanic. Většina z těchto veřejnoprávních rádií má stejně jako u nás více programů. Například jihozápadní rozhlas SWR má čtyří kanály – SWR 1 je Oldies AC, SWR 2 je náročnější klasický formát, nejposlouchanější SWR 3 je Hot AC a SWR 4 vysílá formát Melodie. Podobnou strukturu má i bavorský rozhlas, ten má ovšem navíc čistě zpravodajský kanál Bayern 5 Aktuell.
Soukromá rádia
Zatímco u nás souboj soukromých a veřejnoprávních rádií vyznívá jednoznačně pro soukromníky (podíl na trhu přibližně 75:25) v Německu je situace podstatně vyrovnanější (podíl na trhu přibližně 55:45). Úspěšná soukromá rádia tady většinou působí pouze na regionálním trhu a jen výjimečně obsazují vedoucí pozice žebříčků poslechovosti. Výjimkami jsou např. dortmundské Radio NRW, jehož denní poslechovost 4559 tisíc (Po-Pá) je větší než poslechovost všech soukromých stanic u nás, berlínské Radio r.s.2 ze sítě Eurocast a hlavně mnichovská Antenne Bayern, která v silné konkurenci bavorských rádií dosahuje mimořádných výsledků.
Soukromé stanice mají navíc odlišné životní podmínky. V některých spolkových zemích je legislativa velmi liberální a například v Bavorsku existuje spousta soukromých rádií a konkurence je silná. V dalších spolkových zemích je naopak legislativa téměř socialistická a na chod médií mají velký vliv spolkové mediální rady.
Formáty
Formátová nabídka na německé rozhlasové scéně je širší než u nás, ale vychází samozřejmě z podobných základů. Nejčastěji se v Německu setkáte s těmito formáty:
- AC (Adult contemporary) – většinou popová muzika s převahou největších hitů od osmdesátých let až po dnešek, nejnovější hity zařazovány s několikatýdenním odstupem, cílová skupina 25-49 let, u nás např. Radio Orion, Radio Faktor
- Soft AC – měkčí odrůda AC, u nás např. Radio Impuls
- Euro AC – větší procento evropské produkce, u nás např. Radio Expres
- Hot AC – větší procento nejnovějších hitů, cílová skupina 18-49 let, u nás např. Zlatá Praha, Kiss Hády
- Oldies AC – větší procento oldies produkce, cílová skupina 30-60 let
- CHR (Contemporary hits radio) – aktuální hity hitparád, časté rotace, úzký playlist, žádné největší hity, cílová skupina 14-25 let, u nás typický reprezentant chybí
- Melodie – domácí šlágry od šedesátých let až po dnešek, osvědčené oldies hity, cílová skupina 30-60 let, u nás např. Radio Blaník, Radio Čas
Poslechovost
Poslechovost včera, tedy denní zásah posluchačů, není v Německu prvořadým hlediskem jako u nás. Němci dávají přednost průměrnému hodinovému zásahu v čase 6-18 ve dnech pondělí až sobota. Právě tento údaj z průzkumu Media-analyse 2002 Radio I naleznete v dalších odstavcích při stručném přehledu poslechovosti německých rádií.
Nielsen I
Schleswig-Holstein, Hamburg, Niedersachsen, Bremen
Na severozápadě Německa vede veřejnoprávní NDR 2 (AC), jeho hodinová poslechovost je 609 tisíc lidí. Druhou nejposlouchanější stanicí je Radio ffn (Hot AC) s 491 tisíci a třetí místo obsadilo Hitradio Antenne (AC), které ladí 388 tisíc posluchačů.
Nielsen II
Nordrhein-Westfalen
Soukromé Radio NRW (AC) poslouchá každou hodinu 1344 tisíc lidí, o další místa se perou veřejnoprávní stanice – WDR 4 (Melodie) poslouchá 997 tisíc lidí, WDR Einslive 798 tisíc a WDR 2 (AC) 657 tisíc posluchačů.
Nielsen IIIa/b
Hessen, Rheinland-Pfalz, Baden-Württemberg, Saarland
Na jihozápadě Německa je nejposlouchanější veřejnoprávní SWR 3 (Hot AC) s hodinovým zásahem 859 tisíc lidí. Druhou příčku a 646 tisíc lidí si drží soukromé Hit Radio FFH (CHR) a třetí je baden-württemberský SWR 4 (Melodie), který každou hodinu naladí 555 tisíc lidí. Na dlaších příčkách jsou Hit Radio RPR Eins (Hot AC) s 356 tisíci, Hit Radio Antenne 1 (Hot AC) s 305 tisíci a hessenský HR 4 (Melodie) s 299 tisíci.
Nielsen IV
Bayern
V Bavorsku je na špici veřejnoprávní Bayern 1 (Melodie) s hodinovým zásahem 838 tisíc lidí. Druhou nejposlouchanější stanicí je u nás velmi dobře známá Antenne Bayern (Euro AC), která kromě českých posluchačů oslovuje každou hodinu 826 tisíc Němců a třetí pozice patří stanici Bayern 3 (Euro AC) s 564 tisíci posluchačů.
Nielsen V
Berlin, Brandenburg
V centru bývalé socialistické NDR panuje velká konkurence, takže vedoucí Radio r.s.2 (AC) poslouchá v průměrné hodině „pouze“ 227 tisíc lidí. Druhá příčka patří stanici BB Radio (Euro AC) s 209 tisíci a třetí nejposlouchanější je Antenne Brandenburg (Soft AC) s hodinovým zásahem 178 tisíc posluchačů.
Nielsen VI/VII
Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen-Anhalt, Sachsen, Thüringen
Zbytek bývalé NDR patří do šestého paketu a v něm si vedou nejlépe veřejnoprávní stanice MDR 1 (Schlager). Jejich vysílání pro státy Sachsen, Sachsen-Anhlat a Thüringen dohromady poslouchá 771 tisíc lidí v průměrné hodině. Nejlépe si přitom vede MDR 1 Sachsen se zásahem 380 tisíc lidí. Další pozice v žebříčku poslechovosti obsazuje stanice JUMP s 424 tisíci Jump s hodinovou poslechovostí 424 tisíc lidí, Radio SAW (Hot AC) s 351 tisíci, Radio PSR (AC) s 350 tisíci a Antenne Thüringen s 267 tisíc posluchači za hodinu.
Tolik stručné seznámení s německým rozhlasovým trhem. Pokud vás zajímají témata, která v tomto článku nebyla zmíněna, dejte nám vědět v diskuzních fóru pod článkem. V dalším díle tohoto seriálu se budeme věnovat rakouskému rozhlasovému trhu.