Máme tu znovu pondělí a tedy i další díl seriálu o jinglech na našich rádiích. Jen možná připomenu, že jsem během ledna na toto téma zpovídal šéfy několika (zdaleka ne všech) českých soukromých rádií a každé pondělí vám přináším část jejich odpovědí, abyste si mohli udělat obecný obrázek o tom, jak vlastně naše rádia jingly chápou a používají. Dnes tedy na toto téma počtvrté.
Ve třetím díle jsme se bavili hlavně o tom, jak často je efektivní jingly do vysílání umísťovat a také jak dlouhý život vlastně takový jingle má, než se posluchačům oposlouchá natolik, že působí spíš rušivě, než přirozeně. Dnes se podíváme na něco trošku jiného.
Každé rádio má nějaký (více či méně) unikátní slogan, logo a melodickou znělku. A protože v odpovědích, které jste si mohli v přečíst v předchozích dílech se většinou všichni shodli na tom, že jingle by měl stanici krom jiného identifikovat, má další otázka vyplynula naprosto logicky. Měly by mít jingly jednoho konkrétního rádia nějaký společný prvek? Něco průvodního? Jednotícího? No a v druhé dnešní otázce jsem popustil uzdu fantazii programových ředitelů a pozeptal se na to, co by ve svém rádiu určitě nepřipustili.
Takže tady jsou poslední dvě otázky z našeho rozhovoru na pokračovaní:
- Je nějaký spojovací prvek, který lze nalézt ve všech jinglech vašeho rádia?
- Co byste – pokud jde o zvukový obal – ve vašem rádiu určitě nedopustil(-a)?
Rádio Černá Hora (Tomáš Katschner – programový ředitel)
- „Doufáme, že ano. V každé fázi vývoje a života rádia je to sice třeba i něco jiného, vždy to ale musí na sebe navazovat. Jeden jediný spojovací prvek, který by už sedm let spojoval život rádia – ten jediný hudební motiv či zvuk – tak ten ale nemáme.“
- „Arogantní, vnucující se, úlisné a jinak podobně stylizované jingle.“
Evropa 2 (Petr Žižka – ředitel vysílání)
- „Jednotící TA TA TÁ DA DA.“
- „Utahanost.“
Rádio Kiss (Martin Hroch – programový ředitel)
- „Asi hlas. U Kissů je to Jakub Saic, už vlastně více než osm let.“
- „Teď mě nic nenapadá, ale jednou jsem se setkal s jinglem, který byl natočen do protifáze. Na mono rádiu to byla lahůdka…“
Rádio Jizera (Jan Folk – programový ředitel)
- „Melodický nápěv.“
- „To, co do formátu a programu rádia nepatří.“
Rádio Bonton (Tomáš Domečka – programový ředitel)
- „V nové sadě, kterou rádio Bonton chystá, by měl být takový prvek cítit. Člověk se také většinou snaží, více či méně úspěšně, sladit dohromady součásti svého oděvu. Padnou-li k sobě dobře, je výsledná image vždy lepší.“
- „Aby rádiu Bonton dělali jingles bratři Nedvědovic ;-) .“
Rádio Euro K (Honza Jahoda – programový ředitel)
- „Melodie, do které je vyzpívána naše vysílací frekvence. Jen tak pro zajímavost, tento motiv bude zachován i po spuštění našeho prvního dokrývače.“
- „Amatérský a neškolený hlas. To samé platí i o zvucích.“
Rádio Agara (Dan Rakaczký – programový ředitel)
- „Jasně, ve většině jinglů máme zakotvený slogan rádia.“
- „Nekvalitní jingle, které v rádiu ´nehrají´ a prostě nějakou amatérskou práci. Jingle se stupidními slogany, atd.“
Rádio City 93,7 (Petr Král – výkonný ředitel)
- „Určitě zpívaná frekvence a hlavní hlas.“
- „Aby byl založen pouze na efektových sweeperech, laserových prskancích a explozích a také aby se odvíjel pouze od jedné aranže.“
Impuls (Hana Andělová – ředitelka programu a zpravodajství)
- „Trvalá kvalita.“
- „Jak praví místní mediální klasik: Nikdy neříkej nikdy!“
Tolik tedy poslední dvojice otázek, kterými jsem se pokusil trošku nakypřit toto „pole neorané“. Jistěže o jinglech a o tom ostatním, co z rádia mimo mluveného slova, reklam a muziky můžete slyšet, by se dalo povídat hodiny a hodiny, a že by se na toto téma dalo napsat ještě pětkrát tolik článků. Ale jak jsem zmínil v úvodu – měla to být spíš sonda do našich rádií, než lekce toho, jak má ten nejsprávnější a nejlepší jingle vypadat. Pokud se mi podařilo přiblížit vám alespoň trošku důvody toho, proč vlastně ta rádia ruší proud muziky nebo informací těmi „zbytečnými krátkými znělkami“, je to prima.