Jsou státy, které obývají lidé pouze jedné národnosti. Některé země jsou ovšem kosmopolitnější a kromě domorodců je obývají i různé národnostní menšiny. A tyto menšiny se stejně jako příslušníci majoritní společnosti chtějí bavit, mají zájem se dozvědět o dění v jejich okolí a třeba si i zasoutěžit.
V České republice zatím naše média pro národnostní menšiny a případně občany jiných států, kteří se u nás trvale zdržují, mnoho programu nevysílají. Pomineme-li vysílání ČRo 7 Radia Praha, které je spíš určeno pro posluchače v zahraničí, je nabídka značně omezená. Celoplošný veřejnoprávní rozhlas vysílá pořad pro Rómy a Slováky a na některých regionálních stanicích (např. ČRo Plzeň) se vysílá i pro Němce. V České republice přitom žijí také Poláci a velice často se tady setkáme ještě s Vietnamci, Američany, Ukrajinci a Rusy. Pro ně ale rozhlas nevysílá.
V sousedním Německu je nejrozšířenější národnostní menšinou ta turecká. Pro tu v současnosti vysílá Radyo Metropol. A to je, světe div se, soukromé rádio. Tureckou menšinu se sice snaží oslovit i Radio Multikulti, o kterém jsme více psali v článku Multikulturní rádio v Berlíně slaví 10 let. To je veřejnoprávní stanice, kterou provozuje berlínsko-braniborský rozhlas RBB. Ačkoliv i tato stanice si našla své posluchače a v září už oslavila desáté výročí, komerční Radyo Metropol je u Turků mnohem oblíbenější.
Metropol začal vysílat 7. června 1999 v Berlíně a od té doby se místa, kde šíří svůj signál, značně rozšířila. Licence mu vyprší 18. května 2006. V prosinci 2001 se Metropol dostal do Ludwigshafenu a od 22. října letošního roku vysílá také pro spolkovou zemi Baden-Württemberg, kde ale namísto analogového signálu šíří digitální. Licenci na vysílání v pásmu L v Karlsruhe, Stuttgartu a Ulmu dostal Metropol letos v červenci. V těchto třech městech a jejich okolí zasáhne signál Metropolu 140 tisíc z 370 tisíc Turků žijících na území Baden-Württemberg. Rádio se neúspěšně pokoušelo získat frekvence i v Hesensku.
Formátem se Radyo Metropol hlásí k Hot AC. Cílovou skupinou jsou Turci ve věku 14 – 49 let. Stanice se identifikuje jako první turecky mluvící rádio v Německu a dříve než začalo používat název Metropol, jmenovalo se Bizim Dalga, což znamená Naše vlna. Rádio vysílá 24 hodin denně v turečtině a turecká je i hudba. Program je tvořen pro německé Turky a německými Turky, přičemž se jedná o lidi, kteří mají sice turecké rodiče, ale vyrostli v Německu a tak často lépe než turečtinu ovládají němčinu. Takových Turků je už v Německu poměrně dost a i program je stavěn tak, aby jim vyhovoval.
Ačkoliv se mluví turecky, nejedná se o stanici, která by vysílala informace o Turecku a snažila se připomínat starou vlast. Ve zprávách se informuje o aktuálním dění v Německu a především v Berlíně či dalších oblastech, kde Metropol šíří svůj signál. Nechybí ani kulturní pozvánky, např.: na divadelní představení, turecké koncerty, kterých se v Berlíně ročně koná 365, atd. Na přípravě programu se celkem podílí 25 tureckých spolupracovníků.
„Integrovat se člověk může jen tehdy, pokud se účastní života ve městě. A proto člověk musí vědět, co se děje,“ říká šéf marketingu Tamer Ergun. To je úkol, který pomáhá Radyo Metropol splnit. Právě rozhlas hraje v informování Turků o dění v jejich okolí velkou roli, protože turecká televize v Německu neexistuje (Turci sledují přes satelit z Turecka vysílající Kanal D, ATV, Show TV nebo Star TV) a četba novin není mezi tureckými obyvateli tolik rozšířená.
Velká část Turků vůbec nezná něco jako úřady práce nebo sociální pomoc. Díky všemožným předsudkům totiž málokdo ví, že německé Turky téměř vůbec netrápí problém nezaměstnanosti. 60 tisíc podniků vlastněných Turky dosahuje v Německu ročního obratu 25 miliard euro a zaměstnává 300 tisíc lidí. A protože se v turecké komunitě skrývá určitá kupní síla, byla by škoda neoslovit tuto skupinu obyvatelstva reklamou.
Hodinová poslechovost se pohybuje kolem 22 tisíc. Jen v Berlíně, kde žije 170 tisíc německých Turků, ladí Metropol 130 tisíc z nich. Právě tuto mezeru na trhu Radyo Metropol zaplňuje. Důležité je si uvědomit, že Turci si potrpí například na mobilní telefony. Vždycky musí mít ten nejnovější a nejlepší. O tom, že toto není jen prázdné klišé, se přesvědčil obchodní ředitel Radya Metropol němec Werner Felten. Tomu při nástupu do práce jeho kolegové decentně naznačili, že používá telefon, který není v módě.
Protože je rádio soukromé, nemůže si dovolit své posluchače něčím naštvat. Ve vysílání se tak neobjevuje žádný sex, rádio nezujímá žádná stanoviska a hlavně neřeší otázky Kurdů. Důležité je, že vysílá běžný program a to turecky. Právě díky tomu část Turků v roce 1999 přeladila z veřejnoprávního Radia Multikulti na Metropol (tehdy ještě Bizim Dalga). Stanice si ale v žádném případě nebere za cíl ovlivňovat mínění většinového obyvatelstva na Turky. Ostatně to ani dost dobře nejde, když se vysílá jen turecky.
Radyo Metropol provozuje firma Moira GmbH. Ta je dceřinnou společností společnosti Medien-Union GmbH Ludwigshafen, která například vydává deník Rheinpfalz. Do skupiny Medien-Union GmbH patří ještě vydavatelství učebnic Westermann, v Chemnitz vycházející noviny Freie Presse, od roku 2002 také částečně Süddeutsche Zeitung a další periodika.