Na rozhovor s Michelem Fleischmannem se můžete těšit. Máte v něm totiž skvělého kolegu pro dialog, který vás nikdy neodbude jednoduchou frází. Ani jednou za dvě hodiny vám nedovolí vydechnout. Snad jen, když zazvoní mobil a mluví francouzsky.
Prezident rádií Frekvence 1 a Evropa 2, mediálního podniku Regie Radio Music a vrcholný představitel francouzské Europe Développement International v Česku, vybudoval za čtrnáct let silnou a sebevědomou firmu, kterou prostřednictvím dvou téměř celoplošných stanic zná prakticky každý. Denně si jeho rádia naladí 1.371.000 posluchačů.
Domluvit si rozhovor s Michelem Fleischmannem je poměrně zábavné. Když navrhnete termín třeba na čtvrtek 1. dubna, dostane se vám odpovědi, zda to myslíte vážně, nebo je to jen apríl. A pak důležitou věcí je definovat téma. Když se vám to podaří a jste už přece jen známou osobou, dočkáte se v mailu OK. Máte zelenou. Můžete vstoupit do kanceláře v 5. patře mediálního domu ve Wenzigově 4, blízko Nuselského mostu u pražské magistrály.
Michel Fleischmann ve speciálním třídílném rozhovoru měsíce RadioTV odhalí kouzlo úspěchu. Jako ochutnávku nyní nabízíme zajímavé odpovědi na ještě zajímavější témata. Nikde se totiž nedozvíte to podstatné o Evropě 2. Nezapomeňte!
O zákonu spisovné češtiny
Je to levý zákon. Jde proti českému jazyku.
O svobodě slova
Cítíme to už dlouho. Jsou tu tři zákony, které ohrožují svobodu slova a komerční média.
O spisovné mluvě
Moderátoři Evropy 2 mluví tak, jak hovoří dnešní mladí lidé. Pokud ale záměrně mluví nespisovně, je to špatně.
O veřejnoprávních médiích
Je to přežitek. Vědí to v Německu, ve Velké Británii i ve Francii. Tak o co se tady snažíme?
O cílové skupině
Dnešní Evropa 2 hraje pro cílovou skupinu 12-29 let. V 90. letech to bylo pro cílovou skupinu 19-29 let. Francouzská Europe 2 hraje starší formát než česká.
O trendech
Jsou dvě možnosti. Rádio bude stárnout s posluchačem, nebo si bude držet krok se svou cílovou skupinou. Evropa 2 je hitové rádio pro mladé. Bylo jím vždycky. Za čtrnáct let se toho hodně změnilo. Dnešní mladá generace je jiná, než v devadesátých letech. Proto Evropa 2 nemůže být taková, jaká byla.
O hudbě
Hudba se rovněž změnila. Madonna nebo Kylie Minogue zní dnes jinak než před sedmi lety. Proto i Evropa 2 zní jinak.
O programu
Podařilo se nám najít styčné body, které zajímají mladé lidi jak v Plzni, tak v Ostravě. Není důležité, zda se líbí mně. Hlavní je, že se líbí lidem. A vůbec je nikdo nenutí to poslouchat.
O hvězdách
Umíme vytvářet hvězdy a nemáme s tím problémy. Byly, jsou a budou. Delší dobu je to Leoš Mareš, nyní Patrik Hezucký a určitě bude nová.
O moderátorech
V 90. letech to bylo tak, že třeba Luděk Hrzal přivedl Romana Holého a ten zase někoho dalšího. Dnes děláme pravidelné konkurzy. Zkoušíme a testujeme až tři měsíce. Může to vyjít, ale i nemusí.
O profesionalismu
Když k nám někdo přijde z regionálního rádia, fajn. My jsme ale první liga. Přizpůsobí se, bude na sobě pracovat, nebo se rozloučíme.
O koncertech
Byla taková doba, kdy všeobecně v Evropě se vysílaly koncerty i v rádiu. Dnes tomu tak není. Přestalo se s tím. Evropa 2 to dělala než kvůli zisku spíše kvůli image.
O Větráku
Větrák byl skvělý pořad. Bohužel jsme předběhli dobu. Český mladý posluchač k takovému pořadu ještě nedospěl. Pracujeme stále na tom, určitě se k tomu vrátíme.
O Sexíčku
Bubnovi to bylo moc líto. Nedalo se ale nic dělat. Zjistilo se, že současný mladý člověk je více romantik, než by se zdálo. Doktor Buben je přece jen jiná generace. Bylo také dost negativních ohlasů. A přece jen, sedm let je dlouhá doba.
O Dance Extravaganze
Ten pořad se vyvíjel. Hned na začátku se přišlo s tím, že by Evropa 2 měla vysílat taneční hudbu. Jakou? Tenkrát jsme samozřejmě nehráli klubovou muziku. K tomu jsme postupně dospěli. Až jsme zjistili, že house nebo techno je široce populární taneční styl dnešní mladé generace, hráli jsme ho. Evropa 2 není tady od toho, aby zaváděla něco nového.
O masovém médiu
Znáte rádio, které nechce být masové? Dobře, Classic FM. A dál?
O komerci
Evropa 2 je v té nejčistší formě komerční rádio, které chce oslovit co nejvíce lidí. Snažili jsme se o to od začátku. Jistě, pomáhá nám k tomu i mechanický efekt. Nehledejte v rádiu intelektuální témata. Já sám jsem literární člověk z kulturní rodiny. Kolik nás ale takových je?
O Těžkém Pokondru
Jak jsem přišel na to, že by mohli dělat ředitele Evropy 2? Koketoval jsem s tím delší dobu. Když se dozvěděli, že odchází Jirka Hrabák, sami si o to řekli. Oni si vždycky uměli o všechno říci. Nedopadlo to ale tak, jak jsme si představovali. Museli jsme se rozejít. Ale v dobrém. To zdůrazňuji!
O televizi
My uděláme hvězdy, které si pak stáhne televize. Nezazlívám to těm lidem. Ale šíleně mi vadí, že se s námi o tom vůbec nebaví. Chybí tu jakákoliv pravidla. Ve Francii je běžné, že se ředitelé vzájemně domlouvají u kulatého stolu o možnostech „transféru“. Co je programový ředitel rádia? Přece takový sportovní manažer.
O konkurenci
Některým jejich krokům a jednáním nerozumím. Třeba to dělají v dobré víře, ale je to špatně.
O nacionalismu
Nesnáším ho. A nemám rád, když se s tzv. regionalismem někteří broadcasteři ohánějí na jednáních Rady RTV.
O RadioTV
Jsou články, které jsou profesionální, dokonce špičkové. Některé nejsou. Některé matou a překrucují skutečnost. Co mě ale nejvíce fascinuje? Stále stejná uzavřená skupina diskutujících čtenářů, která se za tak dlouhou dobu vůbec nic nenaučila. A proč jsou ke všemu tak negativní?