Symposium broadcasterů – jak provést relaunch rádia?

radiotv22V rakouském Salcburku proběhne Broadcasting Symposium Salzburg 2004. Už jen podtitul akce Ideas in progress zní docela lákavě. Pořadatelé se domnívají, že kreativní myšlení, mediální know-how a pohled do …Přední lékaři jezdí čerpat zkušenosti na různá sympozia do zahraničí. Fyzici, filologové, botanici i informatici se setkávají na vědeckých konferencích, kde si vyměňují zkušenosti. Starostové jezdí za představiteli svých partnerských měst v zahraničí a co dělají šéfové rádií? I ti mají svá setkání, některá dokonce i s mezinárodní účastí. Jedno se uskuteční 2. července v rakouském Salcburku. Tam proběhne Broadcasting Symposium Salzburg 2004.

Symposium proběhne v konferenčním centru St. Virgil v Salcburku v pátek 2. července. Začátek je v deset hodin a končí se odpoledne v pět. Už jen podtitul akce Ideas in progress zní docela lákavě. Pořadatelé se domnívají, že kreativní myšlení, mediální know-how a pohled do budoucnosti mají v prostředí, které se v poslední době stále rychleji mění, rozhodující význam. Technologický pokrok navíc mění způsob myšlení, jednání a porozumění. Nejspolehlivějším, nejflexibilnějším a nekreativnějším nástrojem proto je schopnost myslet v síti. Letošní ročník salcburského symposia si klade za cíl inspirovat ke kreativním a úspěšným nápadům. Má podnítit inovaci a kreativitu k úspěšným řešením v oblasti broadcastingu. Profesionálové z rádií a mediální branže chtějí účastníkům otevřít nové brány k novým nápadům a strategiím. Nebude se ale jednat jen o čisté teorii. Jednou z důležitých podmínek představovaných návrhů je jejich proveditelnost v praktickém životě.

A o čem se bude mluvit? Prvním tématem bude station relaunch. Tedy jakési znovuuvedení stanice na trh. Hovořit se bude o tom, jak dostat na výslunní stanici, která už upadla. Zda jen stačí zavést trénink moderátorů, změnit hudbu, obal nebo úplně přeformátovat stanici za účelem oslovení jiné cílové skupiny. Inspiraci by lidem z rozhlasových titaniků měly přinést referáty lidí, kteří dokázali vrátit do života řadu upadajících rádií nebo dokonce i televizi.

Referovat bude Jurij Kostin z Moskvy. Ten má v největší zemi světa na starosti síť zhruba sta rádií vysílajících v 300 městech. Další příspěvek přednese Randy Lane, který má zkušenosti s tréninkem moderátorů a v USA podporoval a v několika případech vlastně sám stvořil několik osobností. Účastníky semináře seznámí s tím, jak přistupovat k moderátorům při pokusu o návrat na výslunní.

Třetí přednášku nabídne Stephan Schwenk, majitel mnoha úspěšných rádií. Ta dokázal nejen vybudovat a dovést k úspěchu, ale po té co zašel jejich lesk, je znovu postavil na nohy. Za všechny jmenujme například Spreeradio, Radio Cottbus, Antenne Koblenz, Radio Hamburg, Star FM v Berlíně, Radio N 1 v Norimberku, City radio Linz a 88,6 ve Vídni. O své zkušenosti se podělí s účastníky symposia. Dalším přednášejícím je Jan Weyrauch, programový šéf rádia You fm. Stanice hesenského rozhlasu pro mladé. Weyrauch stál při přerodu XXL na You fm. A jako poslední bude o relaunchi mluvit Andrea Bednarz. Ta je spoluzakladatelkou mnichovské agentury Velvet Mediendesign. Ta se zabývá vytvářením log, multimediálním uměním pro veletrhy, reklamními filmy apod. Andrea Bednarz v roce 2002 společně s Matthiasem Zentnerem pracovala na vytvoření nového designu arabské zpravodajské stanice Al Džazíra. Z novějších projektů to pak byl německo-francouzský kulturní kanál Arte, německá DSF a nově založený program HBO Asia.

Druhý panel se bude věnovat oživení zvuku a jeho souznění. Zkušenosti si na něm budou vyměňovat hlavně produkční. Proto je druhé téma označeno jako Producer exchange. Producenti, produkční, zvukový technici. Ti všichni budou diskutovat o tom, jak se postarat o obal při cestě zpátky nahoru. Jak definovat hudební formát a najít k němu odpovídající zvuk. Produkční z celé Evropy budou mít v Salcburku možnost nejen si vyslechnout přednášky zkušených profesionálů, ale zároveň načerpat inspiraci od svých kolegů na společném workshopu.

Za řečnickým pultíkem se objeví Christopher Benett, který má na svědomí mj. britské Capital Radio. Z Británie pak ještě přijede Hamish McLean. Dále pak Mathias Ochs, který se v letošním roce podílel na přerodu XXL na you fm. Ze zámoří sem dorazí Rob Rettberg, který se angažoval nejen v Los Angeles, New Yorku, Vancouveru a Torontu, ale také v Johannesburgu, Sydney a Honk Kongu. Rettberg pracuje po boku takových hvězd jako je Britney Spears, Michael Jackson, Ricky Martin, Lionel Richie, Björk a dalšími.

Poslední panel je věnován více méně obchodu. Řešit se bude jak může vypadat poslech hudby za deset let. Jak se dají využít nová média a jak naložit s mobilní zábavou. Jaké obchodní modely použít v době, kdy hudební průmysl zažívá krizi a osvědčené metody nefungují.

K tomuto tématu má co říct Tim Renner, který objevil Rammsteiny a vybudoval label Motor Music. V diskusi chce pohovořit o roli rádia ve fungujícím hudebním průmyslu. Své zkušenosti bude předávat i Uwe Schnepf. Ten se už deset let věnuje internetu a stál při zrodu prvního online rádia Bavorského rozhlasu, které se jmenovalo PersonalR@dio. V současné době pracuje pro Tiscali a zabývá se řešeními, které umožňují prodávat hudební tituly ze živě vysílaného streamu. Dalším řečníkem bude Michael Schiewack (emigrant z NDR, na Západě začínal jako šéfredaktor DT 64), který pro MDR přebudoval rádio pro mládež DT 64 na MDR sputnik. Jako poslední se představí Albert Malli, zástupce šéfa rakouské stanice Ö3. Malli se staral o změny, které Ö3 zavedlo v době vzniku prvních soukromých rádií. Mimo jiné založil dopravní sms servis a v současné době je vedoucím internetové redakce Ö3.

Tolik z oficiálního nebo chcete-li pracovního programu. Na ten pak ještě naváže oddechová část. Večer festival magie na zámku Hellbrunn a druhý den (v sobotu 3. července) golfový turnaj Broadcast Open 2004.

Pokud by Vás tento program zaujal a chtěli byste se zúčastnit, přihlášky se přijímají do 18. června a účast stojí 150 eur. Přihlášku a bližší informace o místě konání najdete na německy psané stránce www.broadcast-symposium.com.

Uvidíme zda se i někdo z České kotliny vydá do světa na zkušenou. Nějaké nové nápady určitě český posluchač snese. A třeba by se od nás ve světe taky něco naučili.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .