V předchozích třech dílech jsme se podívali na nabídku různých kurzů pro moderátory, redaktory, reportéry, promotéry, obchodní zástupce, jejich šéfy a další, kteří se pohybují v oblasti rádií a také televizí. Většina kurzů byla určena těm, co už mají za sebou nějaké zkušenosti. Tu a tam se objevila nabídka pro začátečníky. I když o úplných začátečnících je řeč v článku K moderaci cesta dlouhá. Kurzy, které byly v článku zmíněny nabízí Německá rozhlasová akademie – Deutsche Hörfunkakademie. Ta působí ve spolkové zemi Severní Porýnní Vestfálsko. Ani ostatní spolkové země nebo Rakousko ale není o tyto kurzy ošizeno.
Ačkoliv by název akademie mohl dodávat pocit, že se jedná o střední školu, případně vysokou školu (podobně jako např. AMU, DAMU nebo FAMU), není tomu tak. Jedná se pouze o instituci, která nabízí v podstatě školení a kurzy pro dobrovolníky, kteří mají chuť a chtějí nebo kvůli zaměstnavateli je musejí absolvovat. Jejich postavení je srovnatelné například s kurzem angličtiny nebo němčiny případně kurzem sebeobrany či seminářem pro účetní. Ten kdo na ně chodí, není z pohledu zákona studentem a tak si mladí rozhlasoví nadšenci v Německu stejně jako u nás nemůžou vybrat místo klasického studia kurz, který by je naučil pracovat v rádiu nebo televizi.
Dětem, které by lákalo pracovat s hlasem a být slyšet případně i vidět v médiích, radí mj. i stránka www.kindernetz.de. Pro zájemce o spíkrování je tady seznam činností, které můžou, pokud se naučí správně mluvit, dělat. Od namlouvání reklam přes moderování a čtení zpráv až po dabing. Aby mladí nadšenci věděli, co práce takového profesionálního spíkra obnáší, je tu i popsán pracovní den jednoho takového profesionála, který se věnuje dabingu a moderaci ve veřejnoprávním rozhlase.
V Berlíně a Frankfurtu existuje moderátorská škola už od roku 1988. Ani toto studium není státně uznávané a nejedná se tedy o klasickou školu. Tyto dvě moderátorské školy provozuje Logo-institut Berlín. V nabídce jsou rozmanité kurzy. Učí se tady úplné základy. Tedy dýchání, odbourávání stresu, hlasová výchova, artikulace, také péče o hlasivky, mluva bez regionálního přízvuku, přirozené mluvení a mluvení na mikrofon. Další seminář se zabývá prezentací textu v rozhlase a televize. Tady se cvičí čtení zpráv, vytváření zpráv a komentářů. Na své si přijdou i ti, kteří se chtějí naučit namlouvat reklamy a komentáře k dokumentárním, kulturním a instruktážním filmům. Další seminář je poměrně obsáhlý. Zaměřuje se na ty, kteří se v televizi nebo rozhlase chtějí věnovat moderaci magazínů, infotainmentu, hudebním pořadům, shows, zábavným programům a sportovním pořadům. Nejen pro televizáky a rozhlasáky ale i pro píšící novináře je kurz věnovaný interview. Probírají se tady způsoby pokládání otázek, reagování, argumentování, strategie a taktika, vedení rozhovoru a psychologie rozhovoru.
Když někdo umí psát články, neznamená to ještě, že napíše dobrý text, který pak redaktor přečte v televizním nebo rozhlasovém vysílání. Psaní pro rozhlas a televizi je název kurzu, který si klade za cíl, naučit zájemce trefným a jednoduchým formulacím. Když někdo dokáže mluvit na mikrofon, ještě to neznamená, že podá špičkový výkon i před kamerou. Pokud možno přirozenému chování před kamerou, čtení z čtecího zařízení a vystupování na obrazovce se kursisté naučí v tzv. Televizním tréninku. Poslední kurz je věnován moderování akcí, které se odehrávají před publikem. Zajímavou nabídkou je ještě příprava na casting. Kromě toho, že Vás profesionálové naučí, jak se na takovém castingu chovat a upraví Vaši vizáž, zároveň Vám pomůžou s vyplněním přihlášky k takovému konkurzu.
Lektory jsou tady opět lidé z praxe. Logo-Institutu Berlín šéfuje diplomovaná jazykovědkyně a germanistka Beatrix Schulz. Jako rozhlasová novinářka se věnuje především sportu, vědě a autům. Zkušenosti nasbírala na stanicích Kiss FM, newstalk nebo berlin aktuell. Frankfurtskou pobočku vede Dr. Elisabeth Böhm, která deset let působila v Hesenském rozhlase, kde jako hlasatelka a moderátorka poznala všechny čtyři stanice této instituce. Už dvacet let je docentkou a vyučuje na univerzitách jak doma tak v zahraničí. Moderování akcí vyučuje herec, tanečník, choreograf a moderátor Andreas Hermann. Ten mj. vytvořil koncept moderace vánoční Coca Cola Tour, která se jezdí každým rokem. Zkušenosti má s moderováním módním přehlídek, veletrhů a podobných akcí. Moderoval pro značky jako je Calvin Kleins, Nestle nebo IBM. Tanečnicí je i Sabine Kasten, která učí celkovému projevu, výrazu a také mluvení. Praxi má z dabingu a namlouvání reklam. Posledním členem lektorského sboru je Jens Köster, který vyučuje moderaci a vedení interview. Působil v rozhlase a ve filmu. Byl moderátorem, hlasatelem a redaktorem. Vystudoval politologii a scenáristiku.
Reference dávají tušit, že o kurzy je zájem. Mezi klienty se řadí Bloomberg TV, DSW, Deutsche Welle, 3sat, Pro 7, Sat1, RTL, Vox, zpravodajský kanál n-tv, placená televize Premiere, veřejnoprávní WDR, NDR, SWR, BR, MDR, HR, ARD, ZDF a rakouské ORF. Najdeme tady i řadu regionálních rádií. Například mnichovské Charivari, Gong, Radio 7, Radio Salü, Radio Regenbogen, Radio FFH, evangelický rozhlas ERF. Z méně známých televizí figuruje na seznamu zákazníků např. Deutsche Bank TV nebo Börse Online TV.
Až doposud jsme se věnovali kurzům určeným spíš lidem z rádia. Příště se vypravíme do Mnichova, kde je moderátorská škola zaměřená víc na práci s obrazem.