Podpisovou petici posluchačů Expresradia podpořilo během dvou týdnů více než pět tisíc lidí. Mediaprojekt naměřil Expresu statistickou nulu. Kde je tedy pravda? Nejen na tyto otázky se bude snažit odpověd tento článek.
Mediaprojekt s nulou
Oficiální výzkum poslechovosti – Medaprojekt III.-IV.Q 2002 naměřil Expresradiu opět statistickou nulu. Stalo se tak poté, co v předchozím období tento průzkum stanovil denní poslechovost Expresradia na jeden tisíc posluchačů. „Statistická nula u Expresu znamená, že nelze zamítnout hypotézu, že poslech rádia je nulový, interval spolehlivosti poslechovosti včera je od 0 do 4 tisíc, u poslechovosti v 7 dnech od 0 do 6 tisíc posluchačů,“ vysvětluje Pavel Rusý ze společnosti GfK, která je jedním z realizátorů Mediaprojektu.
Když se server RadioTV rozhodl prozkoumat poslechovost Expresradia alternativním způsobem, zvolil k tomu poněkud netradiční metodu a nechal na posluchačích Expresradia, aby se sami přiznali k tomu, že jej poslouchají. Alternativní průzkum nebyl zahájen s úmyslem jakkoliv poškodit Mediaprojekt. Jsme si vědomi, že jde o jediný zdroj pro plánování reklamy do rádií a víme, že jeho kvalita byla opakovaně auditována zahraničními společnostmi. Chceme jen poukázat, že u menších rádií nemusí svou kvalitou dostačovat a že je možná na čase začít alespoň seriozní debatu o možnostech elektronického měření poslechovosti u nás.
Telefonická kontrola na 88%
Když byla podpisová akce serveru RadioTV o půlnoci z úterý na středu ukončena, figurovalo v našem seznamu více než 5200 lidí. Během následujících dní probíhala manuální kontrola seznamu ua účelem vyřazení zjevně falešných záznamů, po jejím skončení na podpisovém archu zůstalo 5043 posluchačů Expresradia.
V pátek byla provedena další kontrola. Tentokrát bylo podle náhodného klíče vybráno 50 účastníků, u kterých byla provedena telefonická kontrola pravosti jejich hlasu. Klíč kontroly byl jednoduchý. Pokud bylo zadané telefonní číslo neplatné nebo patřilo člověku, který se průzkumu nezúčastnil, byl hlas považován za neplatný. Pokud se hlásila hlasová schránka nebo telefon pouze vyzváněl, pokračovalo se dotazem u nejbližšího následujícího účastníka seznamu. Po dokončení telefonického ověřování bylo možno stanovit 88% platných hlasů v náhodném vzorku.
Stejná kontrola byla provedena na dalších padesáti respondentech formou e-mailového kontaktu. Vzhledem k tomu, že tyto odpovědi logicky docházejí se zpožděním, je předčasné tuto kontrolní fázi hodnotit, ale v průběhu víkendu a pondělí byla potvrzena pravdivost 60% tohoto druhého náhodného vzorku.
UPDATE 2003/03/05: Potvrzeno je 70% druhého vzorku.
4000 věrných posluchačů?
Dalším vypovídajícím argumentem pro zhodnocení kvality respondentů podpisové akce je poměr počtu účastníků k počtu unikátních IP adres (unikátní identifikace každého počítače přímo připojeného k internetu). 5043 účastníků vložilo své hlasy z 2686 unikátních IP adres, což dává poměr 1,88. „Obvykle se předpokládá, že na jednu adresu IP připadají dva až pět uživatelů, za což mohou především sítě ukrývající se za jedinou adresou. Z toho pohledu lze předpokládat, že uživatelé z průzkumu využívají především individuální připojení,“ říká na to internetový publicista Martin Kopta.
Po provedení kontrolních mechanismů lze předpokládat, že alespoň 4000 podpisů v našem průzkumu je platných. Je zřejmé, že toto číslo nevyjadřuje všechny posluchače Expresradia, ale pouze ty, kteří vyvinuli určité úsilí a pod poslech této stanice se podepsali.
Vzhledem k tomu, že nelze věřit tomu, že by některé rádio mělo tak věrné posluchače, že se do jednoho podpepíší na jeho podporu, evidentně existuje také skupina posluchačů, která sice Expres poslouchá, ale průzkumu se nezúčastnila. Důvody pro takové chování najdeme jednoduše, vezměme namátkou tři nejpodstatnější.
- Posluchač nemá přístup k Internetu nebo jej vůbec nevyužívá
- Posluchač má vyloženě negativní vztah k jakýmkoliv akcím, kde by měl uvést své jméno a nějaký kontaktní údaj
- Posluchač vnímá rádio jen velmi okrajově a nemá potřebu jej jakkoliv podporovat
Věkové rozložení
Věkové rozložení účastníků podpisové akce nepřináší žádné zásadní překvapení. Pokud bychom vzali účastníky průzkumu za průměrný vzorek všech posluchačů Expresradia (pouze pro orientaci si dovolme toto zjednodušení – účastníci průzkumu s největší pravděpodobností nejsou průměrným vzorkem) pak je průměrný věk posluchače této stanice 25,8 let. Nejsilnější věkovou skupinou jsou lidé mezi 20-28 let, kteří dohromady tvoří téměř 70% všech posluchačů, poněkud širším způsobem pak můžeme cílovou skupinu najít mezi lidmi ve věku 16 až 33 let.
Kdo jsou posluchači Expresu?
Pokud se zadíváme podrobněji na IP adresy v naší podpisové akci, můžeme najít několik informací, kdo jsou posluchači Expresu a v jakých oborech pracují. Nejvíce hlasů přišlo logicky přímo z Expresradia, druhou příčku obsadil RadioMobil a na dalších místech najdeme vysokoškolské koleje, které bezesporu sdružují mnoho lidí se zájmem o alternativní muziku.
- Expresradio – 63
- RadioMobil – 48
- Koleje Strahov – 37
- Koleje Otava – 28
- Stratosféra – 34
Do Top ten se vešli i oba zbývající mobilní operátoři, Eurotel je devátý s 25 hlasy a desátý Oskar přispěl 22 posluchači. Kousek za nimi najdeme dva největší české rozhlasové domy, na 14. pozici je ČRo (18 hlasů) a na 24. F1/E2 (13 hlasů). V první stovce pak nalezneme ještě řadu firem zvučných jmen, mimojiné vydavatelství Mona a Europress, auditorskou firmu KPMG, agenturu Ogilvy, hotel Hilton, Českou pojišťovnu, Českou televizi nebo TV Nova.