Lidé, kteří dokázali v jakémkoliv oboru dosáhnout úspěchů, většinou tvrdí: „Člověk se učí celý život.“ Že je to pravda o tom nemá cenu diskutovat. Jsou povolání u kterých je potřeba se stále vzdělávat, aby člověk držel tempo s posledními poznatky. Tak je tomu například u lékařů. Pravidelná školení si prodělávají i řidiči, ale tady jde spíš jen o čárky za účast. Celoživotní vzdělávání je teď přitom velmi v módě. Školí se úředníci, manažeři a co moderátoři? I ti by se měli vzdělávat, aby se jejich výkony zlepšovaly. U talentovaných jedinců stačí jen praxe, někomu jsou školou zkušenější kolegové jenže. Ne každý má štěstí na zkušené kolegy ochotné Vás něco nového naučit a ne vždy má člověk čas se všechno naučit v průběhu let v praxi.
V českých médiích v současné době dělá celá řada lidí, kteří mají sotva maturitu a nebo vystudovali něco, co je novinařině na hony vzdálené. Pro ně se tu a tam objevují různé novinářské kurzy a semináře. Ty jsou ale většinou zaměřené jen na píšící novináře, případně na tvorbu PR reportáží. Jak moderovat, odbavovat vstupy, točit ankety, dělat zprávy atd. se tady člověk dozví těžko. Projekt zaměřený na mladé zájemce o práci rozhlasáka pořádá nyní Zemský ústav pro soukromý rozhlas a televizi v německém Kasselu a Medienhaus ve Frankfurtu nad Mohanem. Projekt Radio-Starter je určen mladým ve věku 16 až 22 let. Během jednoho a půl roku se 18 zájemců naučí vše, co by měl člověk pracující v rádiu vědět. Zkušenosti jim předají profesionálové jak ze soukromých tak veřejnoprávních rádií. Ti jim vysvětlí to nejdůležitější z techniky i novinařiny.
„Nabízíme zdravý mix praxe a teorie,“ řekl iniciátor a vedoucí projektu Andreas Fauth. „Mladí mohou na Hessentagradio 98, 4 sami sedět za mikrofonem. Několika workshopy jsme je připravili na jejich práci.“ Získané zkušenosti a znalosti totiž účastníci kursu uplatní ve vysílání event rádia (stanice, která vysílá jen při nějaké příležitosti jako např.: při veletrzích nebo festivalech) Hessentagsradio 98, 4. Této aktivitě se mladí věnují při škole. Tuto možnost mají tedy jak středoškoláci nebo učni tak vysokoškoláci. Pro ty je ale levnějším řešením účast v univerzitním rádiu, kde mají všechny kurzy zdarma. Více viz Studentská rádia v Německu – máme co dohánět. Jedná se tady o jakýsi kroužek. Celých osmnáct měsíců (kurz začíná v červenci 2005 a končí v prosinci 2006) stojí 595 euro. V ceně je zahrnut 18 měsíční on-line kurz, možnost vysílat na Hessentagsradio 98,4, pomoc při navazování kontaktů v branži, koučink (individuální přístup, profesionální poradce rozebírá s účastníkem kurzu jeho chyby při poslechu air-checků), setkání s novináři z berlínských médií, praxe v nějaké rozhlasové redakci a hlavně 14 workshopů s profesionály ze soukromých i veřejnoprávních stanic.
Od účastníků projektu se neočekávají žádné základní znalosti. Důležité je jen nadšení. Pořadatelé kurzu po zájemcích chtěli následující: Reportáž na libovolné téma, stačí natočenou na obyčejnou kazetu, článek v rozsahu jedné stránky A4, proč se dotyčný/dotyčná o kurz zajímá, kreativně napsanou svoji charakteristiku a životopis s fotografií. Podmínkou účasti je hlavně zájem, dále pak přístup k internetu a nakonec věk 16 až 22 let. Výjimky ve věku jsou ale možné.
První dvoudenní workshop o víkendu 8. a 9. července je zaměřen hlavně na představení jednotlivých partnerů projektu, jejich činnosti a organizační záležitosti. Další víkend se bude konat koncem září. Tady se účastníci dozví o důležitých formátech rádií, formách příspěvků, způsobu vedení rozhovoru, psaní zpráv a co znamenají různá slova, která rozhlasáci běžně používají. V polovině října se zájemcům o práci v rozhlase bude věnovat Eva Mayerová, která má u bavorského BR a kolínského WDR na starosti školení mluvy. Tento workshop je věnován práci s hlasivkami, artikulaci, formulování slov a vět, přirozenému nekřečovitému a přesto preciznímu projevu. Praktická cvičení budou probíhat hned ve dvou studiích. Listopadový seminář bude zaměřen na práci s textem. Tady se účastníci dozví, jak informace podávat v krátkých a srozumitelných větách. Začátkem prosince se o své zkušenosti podělí moderátor Hit rádia FFH Björn Raddatz. Ten mladým rozhlasovým nadšencům vysvětlí, co je to tříprvkový vstup, opener a jak mluvit a zároveň si sám odbavovat vysílání. První seminář v novém roce je zasvěcen zpravodajství. Psaní zpráv a také jejich prezentaci ve vysílání. V únoru žádný seminář není, ale už v březnu se budou adepti na práci v rádiu učit vést interview. Jeden z workshopů se bude zabývat výstavbou složitějšího příspěvku. V dubnu se seminaristé dozvědí, co je to formát rádia, formátová hodina atd. V máji se budou prakticky i teoreticky seznamovat s tvorbou reportáží a červen je věnován získávání a ověřování informací. V případě že se do světa vypustí nějaká nepravdivá informace, může to skončit až u soudu a proto je dobré se i vyznat v mediálním právu. Tomu je zasvěcen červencový workshop s právníkem. Prázdniny příštího roku se využijí i pro exkurzi do berlínských médií. Získat zkušenosti při rozhovoru se staršími kolegy bude možné při setkáni s novináři na začátku září. Konec září bude věnován tématu feature. Studenti se budou učit zvládnout tento útvar. Listopadové téma ještě není stanoveno stejně tak jako jeho přednášející. Brutální obrázky, násilí, hrůzostrašné scény atd. Těmito problémy se bude zabývat seminář mediální etika v prosinci 2006. Tento kurz povede farář, novinář a hlasatel Slova na neděli Helwig Wegner. Součástí semináře je samozřejmě šestitýdenní praxe, kterou můžou zájemci vykonat i u Hit rádia FFH.
Partnerem projektu je Evangelická tisková služba, Hesenský tisk mladých, Unie německých novinářů a novinářek, Hesenská pobočka Německého novinářského svazu, Křesťanská mediální akademie, Hit radio FFH, křesťanské internetové rádio J-STAR, Zemský ústav pro soukromý rozhlas a televizi v Hesensku a finančně projekt podporuje Hesenská zemská banka.