V letošním roce vznikla už dvě rocková rádia, přičemž pražský Beat si půl roku po startu našel řadu příznivců. Do konce roku zahájí vysílání další rocková stanice na severu Moravy a zlínské AZ rádio rozšíří své pokrytí do Brna. Obrátili jsme se na představitele mediální oblasti s otázkou, zda přichází éra rockové muziky.
1. Myslíte si, že přichází éra rockových rádií, tak jako před třemi lety nastal čas znovuobjevení české muziky?
2. Jak se díky tomu může změnit situace na rozhlasovém trhu?
3. Přichází doba větší profilace hudebních formátů?
Michal Zelenka – prezident APSV:
Vznik rockových rádií je důsledkem naprosté bezradnosti rozhlasových programátorů. Všichni hledají nějakou cestu, jak nahradit značně ojetý „hitový formát“, který u nás celkem úspěšně fungoval téměř 10 let. Budou s tím ale potíže, protože rockový formát má u nás potenciál cca 7% populace, ale „mladí“ a „staří“ rockeři mají odlišný vkus.. Ve velkých městech by to mohlo stačit na jakous takous existenci, ale na velké „výskání“ to beztak nebude. Určitě to nebude fungovat jako ono „znovuobjevení“ české muziky. Po
té, na rozdíl od rocku, byla poptávka vždy, jen rádia to z nějakých důvodů nechtěla hrát. Hudební formát Blaníku nebo Impulsu je přístupný téměř polovině populace. Osobně se vůbec nedomnívám, že větší profilace hudebních formátů něco přinese. Profilace vlastně znamená zúžení a jeho důsledkem
budou možná spokojenější posluchači, ale bude jich úměrně méně. Úspěšné rádio, dokonce ani vysloveně hudební, se dnes nemůže spoléhat jen na hudební mix. Jde o mnohem víc. O spolehlivost, užitečné informace, servis, jednotu formy a obsahu, obsluhu cílové skupiny, umísťování a nejen emoční, ale také racionální vazbu posluchače. A spoustu dalších věcí. Pro „rozhlasové lidi“ je to jedinečná výzva.
Petr Štěpánek – místopředseda RRTV:
Jsem rád, že ty stanice vznikly, a jsem rád, že jsem k tomu mohl přispět. Že přichází éra rockových rádií, tak jako před třemi lety nastala éra znovuobjevování české muziky, si však nemyslím. Ani situaci na rozhlasovém trhu to zásadním způsobem nezmění. Kdyby došlo k větší profilaci
hudebních formátů, bylo by to jen dobře. Rocková rádia tomu mohou přispět.
Martin Hroch – ředitel rockového Radia Beat:
Budou-li rockové formáty přiměřeně úspešné, uslyšíme určitě některé rockové písničky i na jiných stanicích. (Především v regionech, kam žádné čistě rockové rádio nezasahuje popřípadě na celoplošných stanicích) Myslím si ale, že zdaleka nepůjde o tak masivní útok na rock, jako byl v
případě české muziky. Familierita skladeb rockových je totiž
obecně daleko nižší než u českých věcí. Jinak bych si velmi přál, aby vznik těchto „čistých“ formátu předznamenal
profilaci českých rádií, ale mám obavy, že tento proces bude ještě chvíli trvat prostě proto, že stanice širokého a nevyhraněného zaměření jsou relativně úspěšné při současné metodice průzkumu poslechovosti.
Jan Bohdal – redaktor magazínu Česká média:
1. Právě na příkladu rádia Beat je vidět, co stále ještě dokáže rocková muzika. Myslím, že to ani nemusí souviset se samotnými rádii. Ono obecně v posledních letech došlo, podle mého názoru (názoru hudebního fajnšmekra), k obrovské obrodě a zkvalitnění české rockové scény. Rockové skupiny jsou samozřejmě ovlivňovány zahraniční scénou, ale také pokračují v tom, co v Čechách budovali mistři Hladíkové, Mišíkové etc. Tak, jak se postupně zkvalitňuje česká poprocková scéna, získávají na oblibě i jednotliví interpreti. Díky rozvoji českého bigbítového fenoménu, který jste v jedné ze svých otázek předznačil, by se měla zákonitě rozvíjet i média, která muziku dostanou „mezi lidi.“ Je možné, že rádio Beat tento trend (po rádiu Limonádový Joe) nastartovalo, ostatní nacházejí odvahu a odhodlání a tak hudební rádia snad porostou jako houby po dešti. Zaplať pánbůh za ty dary!
2. Co se situace na rozhlasovém trhu týče, hudební rádia doplní škálu rádií stávajících, na českém území vysílajících. Je pouze na nich, jak si s tím poradí. Myslí, že se jedná o normální boj o posluchače. Zásadní změny, které by měly nějaký destrukční charakter pro rozhlasový trh, bych s nástupem hudebních rozhlasových stanic neviděl. Snad jen, ale předpokládám, že to je normální jev, dojde k nové segmentaci rozhlasových posluchačů, kteří budou mít další možnosti výběru. Je to snad stejné jako na televizním trhu.
3. Svým pohledem ještě před nedávnem naprostého mediálního laika říkám, že rozhlasový a televizní trh se v současnosti, i v mých očích, neuvěřitelně rozrůstá a profiluje. Pohleďme například na rozličné sportovní kanály, hudební kanály a klasické zprvodajskopublicistické stanice, které jsou v Čechách vesměs ještě v plenkách, ale pokud jde v této anketě o můj názor, pevně věřím, že i ony krajně vyprofilované rozhlasové stanice (ale i televizní) mají stejnou šanci na úspěch za předpokladu dobrého „tahu na branku,“ tj., že efektivně zaujmou posluchače. Já těm všem, kteří se pustili do boje v duchu hudebních rádií držím všechny palce.