Soukromý rozhlasový sektor tvrdě kritizuje podmínky veřejné soutěže na prodej reklamního času v Českém rozhlasu, které byly postaveny tak přísně, že se přihlásil pouze současný prodejce inzerce – společnost ARBOmedia. ČRo totiž požadoval exkluzivitu v prodeji reklamního času, což jde proti základní strategii reklamních sítí.
MMS: Nastává čas uvažovat o zrušení reklamy na ČRo
„Chtěli jsme se veřejné soutěže zúčastnit a nabídnout Českému rozhlasu naše zkušenosti a team špičkových odborníků, ale zadávací podmínky výběrového řízení prakticky vylučují nejen účast MMS ale i dalších rozhlasových mediazastupitelství působících v ČR s výjimkou současného mediazastupitelství ČRo,“ tvrdí Daniel Sedláček, jednatel společnosti Media Marketing Services.
„Výběrová kritéria veřejné soutěže ČRo, nezvykle krátká doba na přípravu nabídky a především konkurenční doložka, která umožňuje účast prakticky pouze stávajícímu mediálnímu zastupitelství Českého rozhlasu, na nás působí dojmem, že pro ČRo není získání nejkvalitnějších služeb v oblasti prodeje reklamního prostoru prioritou.
Nechápeme, proč v souladu s ekonomickou racionalitou nenechá ČRo veřejnou soutěž, aby prověřila ekonomickou výhodnost spolupráce se stávajícím mediazastupitelstvím. O žádné nabídce, která vzejde z takovéto tzv. „veřejné soutěže“, nebude lze prohlásit, že je pro ČRo nejvýhodnější.
Nepřipuštění konkurence do uvedené veřejné soutěže považujeme za velmi nešťastný krok, neprospívající ani ČRo, ani jeho mediazastupitelství, ba ani rozhlasovému trhu jako celku.
Vedení ČRo tímto krokem dává jasně najevo, že racionální využití potenciálu reklamního prostoru ČRo stojí na samém okraji jeho zájmu. Má-li komerční komunikace prostřednictvím ČRo probíhat za těchto okolností, nastává i podle našeho názoru čas uvažovat o jejím úplném zrušení,“ doplňuje Daniel Sedláček.
Už krátce po vyhlášení výběrového řízení se podobně vyjádřila Regie Radio Music. „Zadávací kritérium, které vylučuje ze hry konkurenci současného mediálního zastupitelstva — firmy ARBOMedia — je více než nešťastné,“ prohlásil Michel Fleischmann, prezident společnosti Regie Radio Music. „Bylo by lepší toto formální výběrové řízeni zrušit, neboť takto formulované kritérium rozhodně zpochybňuje smysl a věrohodnost celého kroku. Český rozhlas dává takto na vědomí, že ho reklamní trh nezajímá a svižně se vydává cestou České televize, tedy potvrzuje nedávné rozhodnutí Poslanecké sněmovny snížit a posléze zrušit reklamu ve veřejnoprávních médiích … a asi je tomu tak dobře.“
Ani předseda Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka, který uznává, že ARBOmedia je profesionální organizace s patnáctiletou zkušeností, rozhodnutí Českého rozhlasu nechápe. „Připadá mi to legrační a z hlediska ČRo i do jisté míry kontraproduktivní. Vylučovat zkušené profesionály ze soutěže je prostě hloupost.“
ČRo: Nikoho nediskriminujeme
Český rozhlas námitky, že konkurenční doložka v zadávací dokumentaci diskriminuje zkušené prodejce, neuznává. „Výběrové řízení nebylo v žádném případě diskriminační. Zadávací dokumentaci si vyzvedlo 8 subjektů. Přestože nabídku podal jediný zájemce o prodej reklamního prostoru Českého rozhlasu, nikdo v minulých dnech nepožadoval vysvětlení a neměl připomínky k zadávací dokumentaci.
Prodej reklamy ve větším objemu či naopak v rámci exkluzivní nabídky je rozhodnutím daného subjektu, Český rozhlas stejně jako Česká televize volí variantu exkluzivního prodeje, z čehož vyplývá i formulace
zadávacích podmínek,“ tvrdí tiskový mluvčí ČRo Ladislav Pavlík.
Jednání generálního ředitele schvaluje i Rada Českého rozhlasu. „Domníváme se, že současné znění vyhlášeného výběrového řízení je na rozdíl od toho minulého zrušeného v pořádku a že nelze tvrdit, že by diskriminovalo nějakého zájemce o účast,“ řekl RadioTV její předseda Michal Prokop.